57sugge`s mongomekk

Re: 57sugge`s mongomekk

Innlegg 57sugge » 26/02/2008, 23:34

I dag har vi ikke fått gjort så mye. Mest stanga hodet i veggen, å venta på deler.
Fikk montert sammen toppene til v8`n og satt de på motoren. Turna den rundt noen ganger for å måle litt klaringer på ventilfjærer og klaring mellom ventilene og stemplene. Kammen er ganske sinna, så jeg var spent på om det gikk. Det gikk heldigvis bra. Bare å gi gass.
Håper delene dukker opp snart sånn at vi kan montere motoren fast i ramma.

Monterte lambdasonde på turbofelten til Morten. Satt inn instrument for avlesning av verdiene også. Blir spennende å se hvordan motoren egentlig går. Er begrenset hva man får av informasjon av å se på plugger og lytte på motoren. Vi kan kanskje få justert inn den "hjemmelaga" stromberg forgasseren enda bedre.
TG
57sugge

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg 57sugge » 10/03/2008, 23:25

Prøver igjen. Mine siste inlegg har blitt borte igjen.

Har hendt litt i garasjen i det siste. Ny guttebil har ankommet verkstedet. I følge sjåføren var det en lite trivelig tur over fjellet fra Bergen. Veien var stengt (RV7) for personbiler, men åpen for biler over 7,5 tonn. Kolonnekjøring. Full snøstorm hele veien. Neste langtur skal bli på sommerføre.

M-6.JPG
Ny guttebil

Offroad bilen kommer til å passe perfekt på planet! Ut på tur aldri sur!

Har fått gjort litt med offroad bilen også. Motor og gearkasse er montert i ramma. Fikk laga til verdens korteste mellomaksling mellom gearkasse og transferkassa. Tokk lang tid å få satt alt på linje. Er ikke rom for feil når akslingen er så kort, og dessuten bare har et kryss.

Mellomaksling.JPG
Mellomaksling type kort.

Motoriramme.JPG
Motoren ferdig montert i ramma

Ferdigmotor.JPG
Motoren ferdig

Montering av lambdasonde i turbofelten var et velykket prosjekt. Fungerte utmerket. Viste seg at motoren fikk litt lite bensin ved jevnt pådrag i 70-80 km/t. Ved full gass fikk den nok bensin. Problemet ble løst etter at forgassernåla ble slipt. Det er snart ikke mere nål igjen! Har blitt slipt om mange ganger, men nå er det bra.

Er på jobben om dagen, så jeg for gjort lite med offroad bilen. Jeg lager en del braketter og andre småting mens jeg er her, så det stopper ikke helt opp.
TG
57sugge

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg Stefanvp » 10/03/2008, 23:43

Tøft! Gøy å se det tar form.
Moro å følge prosjekter litt utenom det vanlige.

Misunner ikke han som kjørte den bilen der over fjellet nei. fysj. Må ha vært en lite trivelig tur.
Stefanvp

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg 57sugge » 11/03/2008, 11:33

Prøver å få gjort litt hver gang jeg er hjemme, men det er litt annet som skal gjøres også. Alt tar mye mere tid en man tror.
Hadde et lite håp om prøvetur i løpet av sommeren, men det kan se litt mørkt ut. Skal være på jobben frem til 16 april nå :bang: . Det hefter en del. Da er det våren når jeg kommer hjem! Tid for å holde på med utendørs arbeid på huset. Hus tar masse tid!

Sjåføren på M6`n kosa seg litt også. Smilte som en liten unge etter ankomst Tønsberg. Var bare været som var ille, bilen gikk som en klokke hele veien.
TG
57sugge

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg the_dragon_no1 » 11/03/2008, 14:27

du får leie inn ett par offroad entusiaster og skru på bilen mens du er på jobb vettu :lol: :lol:
.....
the_dragon_no1

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg 57sugge » 11/03/2008, 23:34

Det hadde vært helt topp! Er det noen offroad entusiaster som har tid til overs da? De fleste er sikkert opptatt med egene prosjekter før sesongen begynner. Har hørt rykter om at de er dyre i drift også! Betaler du?

Lager litt ting og tang mens jeg er her. Morten tar sikkert med delene hjem og monterer litt. Må jo passe på så han ikke kjeder seg når han er hjemme på fri.
Var i støtet her ute i sta og laget støtdemper fester. De skal brukes forran. Skal få laga festene til buret og verktøy til å kjøre oljepumpa med drillen. Er kjekt å få kjørt opp oljetrykket og sjekket at alle delene får olje før første oppstart. Neste på programmet da blir å lage "hatt" til forgasseren. Røret/slangen fra turboen skal innpå der. Har litt å finne på!
TG
57sugge

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg rottalee » 11/07/2008, 22:03

Desert Patrolen er min :D :oops:
rottalee

Nissan4x4 fan

Innlegg 57sugge » 10/09/2008, 11:00

På tide med en liten oppdatering her nå. Har ikke hendt så mye på verkstedet i sommer, men litt har jo skjedd. I sommer fikk endelig Morten tak i Patrol. Kjøpte bilen med sprekt topp for en billig penge. Bilen ser bra ut og har ARB i forakselen også. Det kan jo komme godt med. Den har i det siste hatt en liten service.

Den har fått ny brukt topp som er helt strøken. Kommer fra en hemmelig donorbil som ikke er Patrol, men som bruker samme motoren. Nå kan dere lure.
Litt småfiks måtte til på bremser bak. Det var masse rart elektrisk å ryddet opp i. En hel sekk med gamle ledninger kom ut av motorrommet.
Forakselen er blitt flyttet frem 16mm for å få plass til nye større dekk. Nye fjærer, dempere og styredemper er på plass fra OME.
Dekkene er 37-12,5-15 MTR på 12" breie M/T felger. NÅ gjenstår det kapping av skjermer og montering av skjermbreddere. De har ikke kommet enda. Dukker sikkert opp snart. Prøvde bilen en tur på tunet i går. Tror dette blir bra greier.

foringer.JPG

Skulle ha in nye caster foringer. De gamle måtte brennes ut. Satt veldig godt.

bremser.JPG

Den øvre skruen på bremsekalipperen manglet. Har subba litt. Laget sikkert fin lyd.

OME.JPG

Nye fjærer,dempere og caster foringer på plass.

Styredemper.JPG

Ny styredemper må til.

Nye dekk.JPG

Ny dekk og felger på plass.

Stor og liten.JPG

Ser ut som jeg må ta en runde på min egen bil også. Den ble liten ved siden av morten sin. Har dekk liggende, så jeg trenger bare felger,skjermer og flyte frem forakselen.
TG
57sugge

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg 57sugge » 10/09/2008, 15:53

Nå er bildene på plass
TG
57sugge

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg Bjørn-Erik » 11/09/2008, 18:29

57sugge skrev:På tide med en liten oppdatering her nå. Har ikke hendt så mye på verkstedet i sommer, men litt har jo skjedd. I sommer fikk endelig Morten tak i Patrol. Kjøpte bilen med sprekt topp for en billig penge. Bilen ser bra ut og har ARB i forakselen også. Det kan jo komme godt med. Den har i det siste hatt en liten service.

Den har fått ny brukt topp som er helt strøken. Kommer fra en hemmelig donorbil som ikke er Patrol, men som bruker samme motoren. Nå kan dere lure.
Litt småfiks måtte til på bremser bak. Det var masse rart elektrisk å ryddet opp i. En hel sekk med gamle ledninger kom ut av motorrommet.
Forakselen er blitt flyttet frem 16mm for å få plass til nye større dekk. Nye fjærer, dempere og styredemper er på plass fra OME.
Dekkene er 37-12,5-15 MTR på 12" breie M/T felger. NÅ gjenstår det kapping av skjermer og montering av skjermbreddere. De har ikke kommet enda. Dukker sikkert opp snart. Prøvde bilen en tur på tunet i går. Tror dette blir bra greier.

foringer.JPG

Skulle ha in nye caster foringer. De gamle måtte brennes ut. Satt veldig godt.

bremser.JPG

Den øvre skruen på bremsekalipperen manglet. Har subba litt. Laget sikkert fin lyd.

OME.JPG

Nye fjærer,dempere og caster foringer på plass.

Styredemper.JPG

Ny styredemper må til.

Nye dekk.JPG

Ny dekk og felger på plass.

Stor og liten.JPG

Ser ut som jeg må ta en runde på min egen bil også. Den ble liten ved siden av morten sin. Har dekk liggende, så jeg trenger bare felger,skjermer og flyte frem forakselen.

Hei :hand:
Det må vel være en Laurel det da, så lenge det er en 2,8..!? I International Scout er det vel bare blitt brukt 3,3 ifra Nissan :think:
Flytte frem foraksel.!! dreier du foringer som Pat42 skrev om i ett annet innlegg her.???!! Da er jeg veldig innteresert i å kjøpe ett par :prey:
Også mellomstykket til mellom-akslingene :Whistle:
Bjørn-Erik

Grøftas Konge

Innlegg 57sugge » 11/09/2008, 18:49

Sikkert noen andre som har snakka om det her inne, men disse foringene er laget selv. Trenger ikke kjøpe foringene. De er veldig enkle å lage hvis du har tilgang på en dreiebenk. Du trenger en for å flytte selve akselen, og en som ligger på gjengepartiet så ikke gummi foringa blir klemt i stykker.Er litt spent på hvordan det virker.
Mellomstykke til mellomaksel flensene? Blir mellomakslene for korte? Må løsne akselen å se hvor mye splines det er å gå på. Trodde det var nokk å gå på der. Må opp på verksted å sjekke.
Toppen kommer fra en Laurel ja. Mange jeg har snakket med sier den ikke passer, men det gjør den. Siden Laurelen er uten turbo blir det ikke så varmt at toppene sprekker heller. Det er fint.
Sist endret av 57sugge den 20/01/2011, 02:03, endret 1 gang
TG
57sugge

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg Bjørn-Erik » 11/09/2008, 19:00

Dårlig med dreiebenk her gitt, så jeg kjøper gjerne ett par hvis du lager.?!
Kom ikke Laurelèn med støpejerns-topp.?? (eller er jeg helt på viddene her nå).!! da tåler den jo en del mer temp. også.., mye bedre enn org. 2,8 topp..
Bjørn-Erik

Grøftas Konge

Innlegg 57sugge » 11/09/2008, 19:09

Kom med RD28 motor den også. Med alutopp. Helt lik som patrol, men uten turbo og med mindre diesel dyser. De som sitter på patrolen passer rett over.
Skal på jobben til uka. Kan sikkert lage noen når jeg skal lage til meg selv. Er radius armene på Y60 og Y 61 helt like?
TG
57sugge

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg Bjørn-Erik » 11/09/2008, 19:13

Jupp, de er helt like...
Bjørn-Erik

Grøftas Konge

Innlegg 57sugge » 11/09/2008, 19:24

Skal svinge i gang benken og lage 2 sett. Håer jeg greier å finne noen emner å lage av. Er greit å ikke lage de av gammelt grytebeinstål. Flytta frem 16mm nå. Da går akuratt hele mutteren på. Det blir å lage 14mm neste gang. Tror det blir bra.

Ser nå at pat42 har lagt ut målene under teknisk. Bare å dreie i vei :D
TG
57sugge

Brukerens avatar
Offroader

ForrigeNeste

Returner til Garasjer / Our cars & history

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester