Endelig fikk jeg installert hevingen i romjulen:)!
Jeg fikk delene veldig raskt fra USA (California) levert av DHL.
Fikk delene for litt over en måned siden, ble levert fra forhandler i California fredag ettermiddag og var i Oslo mandag morgen!!
Bilen er min daglige bruksbil, og jeg kommer også til å satse på ytterligere planer for å kunne gå enda lengere offroad. Akkurat nå så bruker jeg mine originale hjul - Pirelli Scorpion Snow & Ice i dimmensjon 235/65/17. Jeg skal kjøpe meg nye hjul, tenker jeg går for både felger og dekk.
Kommer tilbake til akkurat det. Ser litt teit ut hevingen nå når jeg bare har så stusselige trillebårhjul, men det skal bli bra .
Fremtidsplaner:
Nye felger og dekk - utført
Nye øvre bærebruer foran for å få utnyttet de forlengede støtdemperne maks i terreng.
ARB Air Locker foran og bak, ønsker her også et onboard luftsystem som kan produsere nok volum til å fylle dekk etc.
Bedre lys. Litt usikker på hva, men blir nok en bøyle med noen lykter, kanskje noe på tak:).
Min setup:
Radflo 2.5 extended front emulsion coilovers & Eibach 600lbs fjærer.
Radflo 2.0 extended rear remote reservoir & OME 609 fjærer.
Min Pathfinder før installasjon:
Akkurat fått den gamle demperen ut...
De originale fjærene sammenlignet med OME. Ikke så veldig stor forskjell i høyde, men gir adskillig mer høyde pga at den er stivere og mer solid. Etter spesifikasjoner skal disse fjærene heve bilen 1", men i realiteten så blir det 2.5".. Tips hvis dere skal kjøpe, så gir de mer enn den oppgir.
Fjær installert:). Brukte et verktøy for å ta ut fjærene som i hovedsak er beregnet på Mercedes. Var veldig brukbart. Slapp å sette på fjærskåler på siden, presset de sammen fra under og opp.
Den originale demperen sammenlignet med demperen bak - Radflo 2.0 Extended /with remote reservoir.
Og... demper installert:
Dette er hvor jeg plasserte demperens reservoir:
Ville også beskytte denne med litt antirustbehandling. Er så mye dritt på veiene her til lands ...
Installert og ferdig på andre (venstre) siden også:
Ikke lett å se på bildet (beklager dårlig kvalitet), men jeg fant et problem når akslene hang i lufta på løft. Braketten for xenonlysene (den som justerer høyden ble litt for kort. Så dette kan kanskje skape et problem når jeg kjører offroad og har full vandring på akselen. SKal se på dette senere. Andre sensoren sitter på motsatt side foran. Der var det ikke noe problem.
Satte på hjulene igjen for å se forskjellen bak før jeg begynte foran:):
Nå, foran. Jeg måtte justere coilover helt ned til det laveste for å få den inn i posisjon..
Jeg fant et annet problem når jeg skulle installere coilovers foran. Jeg har for et par måneder siden fått inn nye nedre bærebruer foran. Festepunktet til demperen på denne hadde en liten metallbit på tvers, som skapte problemer med enden på demperen. Den gikk ikke på plass pga at det ble for dårlig plass. Så jeg måtte frem med vinkelsliper og slipe vekk litt av denne. Egentlig en smal sak, men greit å vite hvis noen skal gå for noe lignende.
Beklager igjen for dårlig kvalitet på bildene (iPhone4).. men her kan dere se at jeg justerte coilover helt ned for å få den på plass:
Når jeg var ferdig måtte jeg justere de opp igjen slik at jeg fikk den opp på lik linje som bak. Jeg justerte den opp ca litt over 1cm. I tillegg til dette, så sitter det en slags spacer på toppen av demperen som igjen er noen cm, så dette ga meg ca 2.5" (ca 6 cm). Jeg ser potenisalet til coiloverne foran, de kan heves skikkelig mye !!
Bilen står 2.5" høyere etter heving:
Jeg skal laste opp flere bilder senere når jeg får tatt i dagslys, slik at dere kan se det bedre.
Er veldig fornøyd med resultatet. Virker som SKIKKELIGE dempere, av meget høy kvalitet og holdbarehet. Radflo er jo kjent for ekstreme produkter som tåler vanvittig mye!
Bilen ble litt nærvøs å kjøre etter heving, men der skylder jeg på dekkene som er som trillebår dekk nå.. hehe.
Antakeligvis så kommer jeg til å gå for nye dekk i dimmensjon 275/70/18 (ca. 33,5") og det vil nok bli veldig bra:)! Ujevnheter i veier og humper generelt er MYE bedre enn originalt. Kan jo skyldes at jeg har kjørt med 5år gamle dempere og fjærer og da .
Har ikke prøvd noe offroad enda, ingen vits i å gjøre det heller med de hjula jeg har nå.. Jeg er ikke 100% sikker på hva jeg går for, men har sett litt på Goodyear Wrangler Duratrac. Virker som solide dekk. I tillegg så bør jeg få på plass nye øvre bærebruer hvis ikke så vil det gi et høyt smell når hjulet slipper helt ned (den originale øvre bærebru vil da "krasje" med demperen).
Vi må vise hva Pathfindere kan klare offroad, med noen modifikasjoer !