Toppjobb på Y60

Re: Toppjobb på Y60

Innlegg colormax » 14/02/2009, 23:18

Er veldig glad for at tingene er på plass for deg nå. det er jo bare så tragiskt alt sammen her, skulle ønske jeg hadde bedre råd, skulle gjerne sent deg 14 dager til syden på opptining .
Uanset vil jeg bare si en ting . synes du har gjort en helt utrolig jobb . ute i kulla og med det du har av muligheter imponerende spør du meg. bøyer meg i støvet for det.
Tenk aldri på stamingen som noe problem, snakket med deg flere ganger i tlf det er ikke de minste problem. jeg hater å skrive tekst meldinger :doh:
Derfor svarer jeg ikke på de :idea:
La oss håpe alt går greit nå fremover og at vi ser deg på treff eller turer fremover, velkommen skal du være.
Er du i Tønsberg traktene må du bare gi et signal, hadde vært hyggelig å hilse på deg Kenneth32.
Jeg har nesten altid lit tid til overs.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Kenneth32 » 15/02/2009, 00:11

KLAA: jo, takk for det. Ja, nå håper jeg virkelig det kan gå ei god stund før jeg må skru og herje igjen. Neste gang jeg vil skru, så skal det være montering av vinsj, OME og IC. Det ser jeg fram til....eller det vil si resultatet er vel det jeg ser fram til. Skruinga er jo like plagsom for skrotten min. Alt som heter problemer med denne bilen må gjerne skygge banen. He he. Skal straks på EU test, og det kan slumpe til å bli spennende :bang: Gruer meg til det gitt.

Colormax: 14 dager i syden ja....det hadde jaggu vært noe det gitt. He he he. Ja, jeg har slitt "litt" her gitt. Ja, jeg må vel si meg fornøyd med at jeg har fått dritten opp å gå. Jeg hadde pokker ikke trudd det, da toppen gikk 23. desember gitt. Og håpet sank etterhvert som motgangen kom. Bra ikke stamminga har vært sjenerende, men etter mange år med mobbing, så sjenerer det meg gitt. Kommer liksom ikke over den kneika der heller.

Ja, hvis jeg er nedi der en gang, så skal jeg hilse på. Det hadde vært trivelig å møttes en gang også :D Tviler på om noen ser meg på offroadtreff, men mirakler har jo skjedd før. Jeg har veldig lyst til å være med, så det er ikke det, det står på her.
Kenneth32

Offroader

Innlegg colormax » 15/02/2009, 00:33

Mirakler skjer stadig, vi skal ta godt i mot deg :wink:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Kenneth32 » 15/02/2009, 01:46

At jeg blir tatt godt imot er det minste jeg er redd for 8) :D

Men for å spørre om noe konstruktivt her.....Jeg var oppi skauen med bilen min den dagen jeg måtte taues hjem igjen. Da fant jeg ut at den likte veldig dårlig ubrøyta vei med ca. 25 cm. snø. Men det var bilspor der...dog litt smalere enn Patrolen sine, så jeg måtte ut i løs snøen Kjente at den begynte å stange imot og riste og hoppe. Hadde selvsagt 4x4 inne. Brukte høy serien....ville det blitt bedre med lav ? Jeg har Nokian hakka med pigg 215/80-16 dekk. Må si jeg ble oppriktig skuffa her. Trudde dette ville bli en knall bil, og med knalldekk. Men den føltes pokker meg dårligere enn Pajero'n min, og den er jeg også ganske skuffa over. Hørte om en med en Jeep Cherokee XJ 4 liter HO som kjørte i 40-45 cm. snø med tilhenger + last på hengeren. Da ble jeg ihvertfall skuffa over bilene mine :bang: Særlig siden den Jeep'n var original. Nå veit jo ikke jeg annet enn det jeg leste da....

Hva kan jeg gjøre for å endre på dette her da ? Hvis dette setter standarden for bilen min, så er det ihvertfall null poeng i å komme på treff, annet enn for å se på eller å sitte på med andre rundt i løypene. Nå er guttungen hos muttern imorgen, så da skal jeg prøve å få lurt meg en tur oppi skauen igjen, og teste litt til, men jeg bør vel ta med meg spade trur jeg.
Kenneth32

Offroader

Innlegg colormax » 15/02/2009, 11:27

Det med opp i skauen kan være veldig forskjelig, først veldig avhengig av føre tempratur, først bør du jo bruke lavserien når du kjører sån. du sparer bilen mye på det. Er det samme føre som her nede, så skylles mest sansynlig at du får gjenomslag i det første snefallet, der er det skare med ca 20 cm under. så når du detter mellom så stopper det og er veldig vanskelig å komme igang.
Skal du få bilen til å flyte i sånt føre , bør du opp på 37" 38" dekk helst på 12" eller bredere felg, jeg har 38" på 14,5x 15 felg. kjører for øyeblikket på 37x13,5 15 på 10x18 felg, veldig gode dekk på veg men ikke optimale på skauen :D
For å få en bra kombinasjon av bruklighet på bilen, din ville jeg brukt 35x12,5-15 på 10 eller 12x15" felg.
Tror du vil få en veldig forbedring av fremkomligheten med et sånt oppsett.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg pat42 » 15/02/2009, 21:25

Kjempebra at bilen kom seg etter litt terapi :D Har grublet litt på denne saken i helga og håpet i det lengste at det måtte være dyser/ luft som var problemet.
(Spesiellt siden toppen kom fra meg, men uansett siden jeg ikke unner folk problemer med bilen sin.)
Kanon at det ordnet seg i alle fall
Du fortjener det nå.
Bra jobba! :clap:

Når det gjelder det med framkommelighet er jeg tildels enig med Roger, men du trenger ikke nødvendigvis 35" for å få mer glede av bilen.
Jeg hadde tidligere en lang patrol på bfg all terrain 31x10.5x15 tilsvarer vel ca. 265/70/15. Kom utrolig langt ut i snøen med dem.
Det som har mest å si er snøkvalitet og snødybde. lavserien og lite luft i dekkene er viktig. tapp ut luft i de dekken du har til ca. 7-8 psi og bruk lavserien så prøver du igjen. Vær oppmerksom på at bilen blir elendig å kjøre etter veien med med så lite luft så ta det rolig og ikke kjør lengre enn du må med så lite luft, dekkene tåler det ikke over lengre distanser. 40-50 km/t.
Skikkelig kald snø er det verste å kjøre i. Kald sukkersnø tar ikke pakking i det hele tatt. Mildvær og kramsnø er det beste for da kan man kjøre på spor og pakke ned snøen.
Unngå for alle del å spinne for mye da du bare graver deg ned i snøen. stopp heller litt tidligere, og rygg bak for å bredde ut sporene dine og pakke snøen, og du kommer lenger og lenger for hver gang. Øvelse gjør mester.

Når dette er sagt er dette med snødybde et flytende begrep. Får man skikkelig tak under pulversnø kan man kjøre til snøen kommer over panseret, men har man et tynt skarelag med sukker under kan man kjøre seg fast på 15cm.

Lykke til, og ikke legg til fjells alene midt på natten, er så kjedelig å bli stående. (Har prøvd det :Whistle: )
Rygge??? Hvorfor det? Det kan jo gå!!
pat42

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg colormax » 16/02/2009, 00:38

Jeg vet man kommer langt med 31" Pat 42. men det jeg tenkt på er å skuffet man blir om man kjøper 32 på en patrol og de andre kommer på 35 og 37" blir jo kjørt fra hele tiden da :idea: og det er jo ikke gøy.
men 32" på en 10x15 felg ville faktisk sett fint ut og fungert fint på denne bilen.men ikke som 35 og 37"........... MTR da selfølgelig :mrgreen:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Kenneth32 » 16/02/2009, 11:11

Ja, Adam var ikke lenge i paradis gitt :evil: Igår dro jeg opp i nevnte skog, og nå var det brøyta, sola skinte og alt var fryd....helt til motoren var død :shock:
Faen steike, der sto jeg godt, tenkte jeg. Langt fra hovedvei, og ikke særlig mye mobildekning :arrow: Fikk satt den i revers og kjørt den på starteren til jeg kom meg ut av veien ihvertfall. Hm, hva nå....tja, jeg kan jo prøve å pumpe fram diesel og lufte....hva annet skal jeg få gjort langt pokkerivold ??? Som sagt, så gjort, og bilen starta. Puh, tenkte jeg, da drar jeg rett hjem. Men hva skjer etter noen 100 meter....jo, samme dritten igjen, så jeg gjentar regimet mitt. Dette må jeg gjøre for ca. hver 3-400 meter i nesten 2 mil. Men jeg kom meg hjem med et nødskrik, så jeg var vel egentlig fornøyd likevel.

Det jeg beit meg merke i, var at hver gang motoren gikk, så sugde den fast håndpumpa på filteret. Men da motoren stoppa, så kom den sigende opp etter 7-10 sekunder. Hva faen, tenkte jeg. Dette føles vrangt. Så jeg skulle drenere filteret da jeg kom hjem....ja, jeg visste vel at det var en dårlig ide, siden det var såpass kaldt, men shit samma. Det kom selvsagt ikke en dråpe med værken vann eller diesel. Ikke overraskende, så jeg demonterte hele filteret, og la det foran varmekanonen min i 15 min. tid. Da hadde isen smelta, og jeg skylte gjennom det med diesel. Så satte jeg på alt i bunnen av filteret, og fylte det fullt med diesel, og monterte det igjen.

Så pumpa jeg fram diesel, og lufta og kjørte meg en liten tur. Da jeg hadde kjørt omtrent 1.5 mil, bare rundt omkring i nærområdet her....var maks 2.5 km. hjemmefra, så jeg skulle slippe å taues/gå langt. Så begynner faenskapen å fjuske igjen, men den stoppa ikke, og tomgangen var normal. Den ville bare ikke dra noe særlig. Da skulle jeg egentlig til muttern og hente guttungen, men jeg turte jo ikke det med en bil som fjusker, så jeg dro hjem og bytta bil med Hege. Jeg lot Patrolen gå på tomgang den vesle stunda jeg var borte. Da jeg kom hjem en halvtime seinere, så hadde Patrolen stoppa, pumpa på filteret satt fast i bunnen, så jeg fikk ikke pumpe på den. Jeg fikk ikke liv i den pumpa uansett hva jeg prøvde. Og motoren slo ikke 1 eneste slag da jeg kjørte den på starteren. Tja, tenkte jeg....hva faen gjør jeg nå da ??? Så jeg ga opp, og gikk inn. Sendte så ei mld. til en kompis av meg, og han sa jeg skulle åpne tanklokket, skru av slangen som kommer fra tanken og inn på filteret, og blåse gjennom den med kompressoeren og blåsespissen. Nå hadde jo bilen stoppa inne ved huset, så jeg måtte dra kompressoren 40 meter fra garasjen og til bilen, og stå ute i kulde og snø. Da var jeg fornøyd kan dere tru. He he he. Håper ikke gud hørte meg, men det gjorde nok naboer som evt. var ute.......

Men jeg fikk nå blåst forsiktig gjennom, og det tok ganske lang tid før jeg hørte det putra i tanken, så det er stor sjanse for at noe var tett der. Jeg er rimelig sikker på at jeg har mye vann i tanken også, så han kameraten min anbefalte å få tak i Westfrost og tømme på, men det har ingen i nærområdet her, så da sa han at jeg kunne bruke 2 flasker kondensfjerner. Jeg har smekkfull tank, så det er nesten 80-90 liter der. Grunnen til at jeg er sikker på vann i tanken er at på de få mnd. jeg har hatt bilen, har jeg drenert 3 ganger, skifta 1 gang(da var det bånnfryst), og måtte tine det opp igår. Etter denne operasjonen så kom håndpumpa opp igjen, og jeg kunne pumpe fram diesel på normal måte igjen :D Så jeg gjorde ting etter alle kunstens regler, og fyra opp motoren med en smule spenning. Den starta med en gang, men da var jo motoren blitt iskald, så den gikk ikke på alle sylindra, og jeg måtte holde gassen inne ei god stund. Lot den stå med rolig turtall på ca. 1000 rpm. i ca. 20 min. Så kjørte jeg meg en liten tur. Jeg var aldri mer enn 1 snau km. hjemmefra nå, for jeg var vel litt klok av skade, men jeg kjørte vel omkring ei snau mil, så det ble mye fram og tilbake. Naboene trur vel det har klikka helt for meg....ikke at det spiller noen stor rolle hva dem trur om meg.....Da var jo guttungen hjemme, og hadde lagt seg, så jeg måtte ha gått hjem, for Hege kunne jo ikke dratt ifra små'n for å hente meg og bilen.

Men nå gikk motoren tilsynelatende helt normalt igjen, og jeg lot motoren gå på tomgang etter jeg kom hjem, og da var ikke håndpumpa sugd fast, så jeg hadde nok litt tett sugerør i tanken, siden det ble vacuum. Jeg aner ikke jeg, men noe var galt, og det fikk jeg tilsynelatende fiksa med å blåse gjennom systemet. Men klok av skade, så tar jeg ingen gleder på forskudd lenger, for nå er det pokker meg 3. gangen jeg blir stående etter veien, siden bilen ble fiksa :bang: Hvis jeg orker, så blir det en prøvetur idag, men det får jeg se på. Jeg er i dritdårlig form med mye smerter, og det er jo så utrivelig vær også. Snør og står i, men det er jo mildt da....eh, i forhold til sånn det har vært i de siste ukene da...bare 7 kalde her nå i skrivende stund.

Men nå synes jeg snart det kan være nok med klundring :prey: :prey:

Ang. dekk ja, så har jeg tinga på et OME sett, og kommer også til å sette på 33x12.5-15 eller 16. Jeg har både 15" felger og 16" felger her. Siden jeg kjører 85% etter brukbare veier på vintern, så prioriterer jeg vel egentlig pizzaskjærere på vintern. Jeg er kjempefornøyd med de Nokian Hakka dekka mine på vei :D Dem sitter klistra på alt av føreforhold jeg har fått testa dritten på denne sesongen. Men sommerdekka kommer nok til å bli 33". Jeg skal som nevnt på EU straks, og da får jeg se hva som skjer der. Jeg veit at jeg må bytte frontruta, for den har sprekt "litt". Så da ryker jeg på 2000 spenn der. Jeg har ikke råd til værken OME settet eller noe annet hvis jeg kommer dårlig ut av den testen. Og hvis bilen skal fortsette å svikte meg framover, så har jeg heller ikke råd eller lyst til å koste på den noe som helst. Da blir den kjørt til den er utslitt, og dumpa i havet :twisted: Jævla drittbil :evil:
Neida, trur nok den bilen blir behandla pent osv., for jeg er glad i den, og jeg håper og jeg regner med at dette er forbigående problemer. Til sommern skal jeg kjøre tanken nesten helt tom, og drenere den. Tømme ut alt av vann og dritt. Jeg har mye dritt i dieselfilteret også, ikke bare is og vann. Jeg har ikke vært under bilen og sett jeg, men har tanken dreneringsplugg, som jeg har på Pajero'n ??
Kenneth32

Offroader

Innlegg colormax » 16/02/2009, 22:35

Du burde begynne skrive romaner du :mrgreen: Vanligvis orker jeg ikke lese så store innlegg, men siden du skriver det så bra må jeg bare få med slutten vær gang.
Det er ofte de små tingene som lager de største problemene. jeg hadde samme problemet med min bil hjem fra Dagalali, heldigvis hadde jeg en kanne i bilen , jeg trodde jeg hadde kjørt tom, men målern viste over kvart. Da jeg åpnet tanklokket forsto jeg problemet, så nå er det lit løst.
Masse kondens fjærner er dritt og gjør at det ruster veldig i tanken.
Få tinet og drenert tanken din, du nevnte noe med diesel og spyle kanner her tidligere :idea: var de reine da :?: :?: :?: eller var det bare litt igjen på de??
Jeg ville heller brukt rødsprit , da forsvinner vannet sammen med spriten .
Du må bare få ut vannet. det vil helt sikkert skape flere problemer for deg, drener filteret hver dag. til du er kvitt problemet og bytt filter.
Vi gleder oss til neste avsnitt, :dance: du er veldig god på denne skrivingen . :mrgreen: så kom igjen :wink: må jo bli bra snart denne bilen snart :dance: .
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Kenneth32 » 17/02/2009, 00:15

Bra du synes det jeg skriver er litt interessant da :dance:

Akkurat ja, jeg har bare brukt kondensfjerner denne ene gangen, men da skal jeg ikke gjøre det mer, skjønner jeg. Ja, kanskje jeg skulle begynne å drenere dieselfilteret noen ganger i uka. Ikke dumt, trur jeg. Ja, så fort det blir mildvær, så blir tanken tømt. Det garanterer jeg. De spylerkannene var dønn reine da jeg tømte parafin på dem, Den parafinen er brukt opp på varmekanonen under skruinga mi, og etter det ble det diesel på dem. Så der skal det ikke ha gått noe galt.

Hvor mye rødsprit kan man ha på f. eks. en full tank da ?

Trur ikke det blir så lange innlegg med det første igjen gitt :Whistle:
Kenneth32

Offroader

Innlegg colormax » 17/02/2009, 09:36

jeg mente dette med innleggene dine bare possetivt :mrgreen: ikke tenk på det. Synes du er veldig flink jeg og har et utrolig pågangsmot,tror jeg hadde gitt opp for lenge siden. for satse på du er lit mer heldig fremover.
Det er ikke så mye rødsprit som skal til. begyn med en 3 dl. så ca 1 dl ved full tank.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Kenneth32 » 17/02/2009, 17:37

Jeg tok ikke dette med innlegga negativt, så den saken her grei, veit du :D
Flink....tja, jeg må vel si meg ganske fornøyd med det jeg har fått til i denne prossessen, men du verden så mye hjelp jeg har fått på tlf. sms, pm, forumet og mail + han som kom oppover da jeg fikk dysebank.....Uten det hjelpeapparatet rundt meg, så hadde jeg fortsatt vært uten bil, og hadde nok vært det til vår/sommer en gang.

Pågangsmot og pågangsmot fru Blom....tok opp lån på litt over 200.000 kroner, for å kjøpe bil til meg, så jeg skulle slippe og legge ned "hundre" arb.timer og 10-12 lapper på den gamle bilen pga. helsa mi, og en bil til Hege, siden vi kræsja og totalvraka bilen hennes i sommer + betale ut kort og smålån. Fikk jo tak i ny bil til Hege i sommer. En Passat syncro med kompressor og 170 hk, men den kvelda kort tid etter. Vår vanlige flaks når det gjelder biler slo til der også :bang:

Så jeg solgte den til en unggutt, og jeg var dønn ærlig og sa alt som var galt, og han prøvekjørte, fant alle feila jeg hadde påpekt, og var fornøyd, for da visste han hva han hadde å gjøre. Jeg fikk 4300,- kontant, en brukt, stor 100 liters 3fas kompressor, sveiseutstyr til oksygen/acetylen, og den varmekanonen på 28 KW som har gjort all denne skruinga på Patrolen mulig for meg. Uten den kunne jeg bare glemt det. Vi var endelig på tur økonomisk før jul, også røyk kjærra mi lille julaften, så jeg har vel egentlig vært mer desperat, enn at jeg har hatt pågangsmot :wall:

Nå håper jeg det blir ei stund til jeg trenger å mekke. Det som står øverst på ønskelista å få på bilen er følgende: IC, 3" eksos(har liggende her), OME, sote alle vinduene, vinsj(har liggende her, på 4.3 tonn), og 33" dekk. Lista vil jeg helst skal foregå i denne rekkefølga 8)

Mener du jeg bør ha på ca. 3 dl rødsprit på denne tanken, som jeg nettopp har hatt 2 flasker kondensfjerner på ? Det begynner å bli ganske mye rart på denne tanken her nå.....1 liter parafin, 2 dl 2taktsolje, og 2 flasker kondensfjerner. Tankmålern viser fortsatt over 3/4 full. Har jo ikke kjørt så himla mange mil enda. Så kanskje jeg bør vente til denne er tom, også fylle full tank, og ha på 3 dl rødsprit da ??

Når tanken er tom ifølge målern, så vurderer jeg å rygge ræva på bilen inn i garasjen, tette igjen overalt med preseninger, og sette den varmekanonen rett imot tanken på ca. 1.5- 2 meters avstand, og la det stå sånn i flere timer. Da må vel isen inni tanken smelte etterhvert, så jeg får tømt det av vel ?? Eller er det direkte brannfarlig + moms å gjøre det på den måten der ?? Garasjen er så trekkfull og kald, så alt som kanonen ikke peker imot er nesten like kaldt som omgivelsene. Jeg hadde en brus stående ved siden av fronten på bilen mens jeg skrudde....da var det ca. 23 kalde, og brusen bånnfrøys :shock: Jeg hadde varmekanonen til å blåse på meg, så jeg hadde det tålig greit, men så fort jeg kom utafor stråla, så var det iskaldt, selv med 100% ullundertøy og termodress + 3 par tjukke sokker oppi støvler som etter reklamen skal ha komforttemp. på 40 kalde.

Alle forslag mottas med takk :D
Kenneth32

Offroader

Innlegg colormax » 17/02/2009, 20:50

Fyll på litt rødsprit så blir du kvitt vannet og kondens fjerner som er noe orntlig dritt etter min mening :D har brukt det i mange år , aldri vært problemer med dette for min del. det utgjør jo ingen ting % messig , ekstra smøring har du jo også tilsatt. blir bra dette. husk å drenere filteret.
Bra du har fått så god støtte her, det liker vi :dance:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg mick2000 » 19/02/2009, 16:51

jeg har et par dyser til at ligge jeg kan smide dem med posten imorgen hvis i smider en adr
mick2000

Offroader

Forrige

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest