Patrol Y61 med soltak underkjennes av biltilsynet og inkall

Patrol Y61 med soltak underkjennes av biltilsynet og inkall

Innlegg colormax » 09/03/2011, 23:27

Ting tyder på att Biltilsynet vil kalle inn alle Y61 med soltak, for å sjekke om de holder mål som varebil etter forskriftene til biltilsynet.
De mener bare Patrol Y61uten soltak holder disse målene , og krever att du viser bilen for godkjenning, og da skal kassen passe inni.
Dette vil i såfal blir en lite morsom sak for mang ePatrol eiere antar jeg.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Re: Patrol Y61 med soltak underkjennes av biltilsynet og in

Innlegg Tormod » 09/03/2011, 23:54

Isåfall er det vel ikke noe eierene kan noe for?? Er jo BT som har godkjennt disse i første omgang?? HURRA NORGE
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg datanisse » 10/03/2011, 00:19

Vil ikke da dette stride mot norsk rettspraksis med tilbakevirkende kraft ? Er bilen godkjent, så er den godkjent (med mindre det har vært foretatt modifiseringer i etterkant).
Men det er jo bare å beholde NAF medlsemskapet sitt da - fri advokathjelp osv. Og for min del vil det jo si at det er Birger N. Haug som blir saksøkt. De har solgt meg en bil registrert og godkjent i ombygd tilstand.
Men ser gjerne at noen kan verifisere dette her.
Speielts med tanke på at jeg vurderer litt "tiltak" for å få åpnet min takluke ..... (Bør kanskje legge dette på is i et par-tre måneder med andre ord ....)
Bedre å være dum i 5 minutter, enn resten av livet !
datanisse

Offroader

Innlegg colormax » 10/03/2011, 01:21

Det kommer mer om dette fremover, husk du står ansvarlig for ca alt du gjør av feil. Biltilsynet har ingen tilsvarende ansvar.
er det feil med din bil ,så er det dit ansvar. forde om det ikke er din feil.
Naf nevnes her, og det tror jeg virkelig er lurt fremover.det blir vel selger og selger og selger , som må erstatte dette.
men har det avgiftsmessig tilbakevirkning så bliir dette mye greier.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg datanisse » 10/03/2011, 11:41

Nå er jeg så heldig at det fortsatt er bruktbilgaranti og reklamasjonsrett på min bil. Så det vil "bare" være å kreve omlevering av Birger N. Haug, og da helst FØR Biltilsynet går amokk. Men det jeg lurer på er i det hele tatt om Biltilsynet, eller Toll og Avgift sitter med lister over biler med soltak. Det er jo ikke noe som står reg. i vognkort eller tilsvarende.
Og det er jo høyden som er det springende punkt her. Kontrollmålte min noen dager før denne tråden her dukket opp, og jeg har 104, "noe". Kan nok snike til meg et par mm hvis jeg fjerner noen tverrgående pyntelister i taket.
Tør jo heller ikke ta kontakt med Biltilsynet for kontrollmåling, for da blir man jo event. sittende i saksa hvis det viser seg å være feil mål.

Så for all dell, oppdateringer her er mest velkommen.
Og hva er også kilden til denne informasjonen ?
datanisse

Offroader

Innlegg datanisse » 10/03/2011, 16:30

Har vært i kontakt med Birger N. Haug i Oslo i dag angående dette. Og det var så langt helt ukjent for dem.
datanisse

Offroader

Innlegg colormax » 11/03/2011, 00:39

Saken er i vegdirekoratet, de har underkjent biler allerede, og saken er under videre behanding. biltilsynet bryr seg ikke om tidligere godkjenninger, de underkjenner bilen dersom de mener godkjenningen er uriktig, og det er din oppgave å bevise det motsatte.
En av gutta her i forumet har akurat levert bilen tilbake til selger grunnet denne saken her, bilen ble underkjent.
Problemet er at disse er godkjent som varebil uten soltak, og siden det ikke står noe sted att den har soltak, har dette ikke blitt tatt hensyn til.. før det nå for 1 månde siden ble kontrolert i trønderlandet.
Han skal legge ut historien her, bare han får dette bråket som har vert litt på avstand.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg datanisse » 11/03/2011, 13:30

Var på Risløkka Trafikkstasjon i dag. Og de var helt ukjent med at det var en kampanje med innkallinger på Nissan Patrol.
Og svaret fra Biltilsynet er at bilen er typegodkjent på grønne skilter. Og hvis da ombygging IKKE er foretatt etter forskriftene, så er det en sak som Nissan må svare for. (Med mindre det har vært foretat uautoriserte modifikasjoner).
Birger N. Haug svarer også at hvis bil blir underkjent så skal de ta det videre med Biltilsynet og Nissan.

Så jeg tar nå dette helt med ro. Blir bilen underkjent i eventuell kontroll, så blir det regresskrav ovenfor selger/importør/ombygger.
Med andre ord; tut og kjør for min del.
datanisse

Offroader

Innlegg H.L. » 11/03/2011, 21:10

Har soltak...Følger interessert med:)
-Håvard-
H.L.

Offroader

Innlegg colormax » 11/03/2011, 22:10

Forstår dette virker vanskelig å forstå, men noen hvet nok om det.
Harn importørn i ryggen , så er dette ganske trykt vil jeg tro, verre er det da med med privat import . vi får se hva som skjer her.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg tiurn » 18/03/2011, 06:08

tiurn

Nissan4x4 fan

Innlegg Pathman » 20/03/2011, 13:10

Får noen problemer med dette, burde det (selvfølgelig etter litt advokatjobbing) i teorien gå greit å få importør/ombygger til å ta regningen så lenge bilen er importert/solgt gjennom BNH.

Denne saken burde være direkte sammenlignbar med Jeep Grand Cherokee - saken i 2003/2004 eller deromkring, der Bertel O. Steen solgte Grand Cherokee registrert og godkjent som lastebil gruppe N2, godkjent av Trafikkstasjonen i Drammen og ombygget av Arctic Trucks, men der Chrysler senere gikk tilbake på dokumentasjonen som ga grunnlaget for klassifiseringen til lastebil, og vegdirektoratet dermed forlangte bilene omklassifisert.
Se diverse artikler her: , , og .
Etter mye frem og tilbake ble det en rettskraftig dom på at BOS måtte ta avgiftsregningen for omregistrering til personbil. ()
Dermed fikk 274 Jeep-eiere personbil med lastebilavgift.

Det eneste som er uklart i denne sammenligningen, er hvorvidt det kan bevises at bileier ikke har tuklet med ombyggingen etter at bilen ble levert.
For skillevegger er det lett for bileier å flytte på denne, så her blir det vanskelig å motbevise noe, og sannsynligvis vil bileier bli sittende med avgiften.
Taklukemodifiseringene er vel så omfattende og brutale, at å tilbakeføre en ombygget/fjernet takluke til original/fungerende stand ikke er gjort på en ettermiddag. Dermed kan det kanskje være grunn til å tro at om du har en varebil med fungerende takluke, så er ombyggingen slik den var da bilen ble levert, og ansvaret ligger hos importør.

Hvis ombyggingen som ga grunnlaget for godkjenningen ble gjort på en bil uten soltak, og det i etterkant ble levert biler med soltak mot samme typegodkjenning, så er det helt klart importørs ansvar.

Men dette kunne vært greit å få belyst juridisk. Hvis noen Y61-eiere er NAF-medlemmer, er det bare å sende et spørsmål til advokaten der og be om en generell uttalelse. Bruk gjerne sammenligningen med Jeep-saken ved henvendelsen til NAF.
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg colormax » 20/03/2011, 22:51

Nå er det jo også mange privat import/ mindre aktører som har regget disse. er det ikke biltilsynet som har gjort slett jobb her??
det er jo både høyde og lengde som er feil her.
Som jeg forstår det.
Jeg er altid så imponert over dette regelverket. att det ikke kan prioriteres litt komfort i yrkesbiler fremfor prioritere en jævelig kasse baki.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg kingoftheroad » 22/03/2011, 09:45

Tiurn, var soltaket utkoplet og taktrekket modifisert i din bil?
2005 Nissan Patrol 3.0 på 38.15,5
1992 Nissan Patrol 4,2 på 38.15,5
kingoftheroad

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester