Pathman » 20/03/2011, 13:10
Får noen problemer med dette, burde det (selvfølgelig etter litt advokatjobbing) i teorien gå greit å få importør/ombygger til å ta regningen så lenge bilen er importert/solgt gjennom BNH.
Denne saken burde være direkte sammenlignbar med Jeep Grand Cherokee - saken i 2003/2004 eller deromkring, der Bertel O. Steen solgte Grand Cherokee registrert og godkjent som lastebil gruppe N2, godkjent av Trafikkstasjonen i Drammen og ombygget av Arctic Trucks, men der Chrysler senere gikk tilbake på dokumentasjonen som ga grunnlaget for klassifiseringen til lastebil, og vegdirektoratet dermed forlangte bilene omklassifisert.
Se diverse artikler her: , , og .
Etter mye frem og tilbake ble det en rettskraftig dom på at BOS måtte ta avgiftsregningen for omregistrering til personbil. ()
Dermed fikk 274 Jeep-eiere personbil med lastebilavgift.
Det eneste som er uklart i denne sammenligningen, er hvorvidt det kan bevises at bileier ikke har tuklet med ombyggingen etter at bilen ble levert.
For skillevegger er det lett for bileier å flytte på denne, så her blir det vanskelig å motbevise noe, og sannsynligvis vil bileier bli sittende med avgiften.
Taklukemodifiseringene er vel så omfattende og brutale, at å tilbakeføre en ombygget/fjernet takluke til original/fungerende stand ikke er gjort på en ettermiddag. Dermed kan det kanskje være grunn til å tro at om du har en varebil med fungerende takluke, så er ombyggingen slik den var da bilen ble levert, og ansvaret ligger hos importør.
Hvis ombyggingen som ga grunnlaget for godkjenningen ble gjort på en bil uten soltak, og det i etterkant ble levert biler med soltak mot samme typegodkjenning, så er det helt klart importørs ansvar.
Men dette kunne vært greit å få belyst juridisk. Hvis noen Y61-eiere er NAF-medlemmer, er det bare å sende et spørsmål til advokaten der og be om en generell uttalelse. Bruk gjerne sammenligningen med Jeep-saken ved henvendelsen til NAF.