Oh shit. Been there, done that
Jeg har nettopp gjort samme jobben, mer eller mindre i verdens største garasje. Jeg hadde tak over panseret, men det stoppa der gitt. Ja ja, som Colormax sier, så blir det bare gjetting, men 1 ting er bombesikkert....toppen må av, for det er enten pakning eller topp som er ødelagt.
Symptomene på min topp var som følger: i tidlig fase....ca. 2 mnd. før det gikk gæli, så sto jeg med motoren på tomgang, og venta på samboern min utafor en butikk, og plutselig begynte temp. å stige noe så jævlig. Jeg stoppa motoren med en gang, og målte den til 108 grader med IR termometer. Flere uker etter dette begynte den av og til å småfjuske litt på turtall, av og til kunne jeg såvidt ane putring fra ekspansjonstanken, men det var ikke mer enn ca. 50/50. Videre så hadde jeg trykk i kjølesystemet i mange dager etter kjøring. Den blåste fortsatt varmt i varmeapparatet, og hadde normal temp., både ifølge original måler, og dette IR målet mitt.
Toppens siste sukk....temp.målern gikk rett til topps på kort tid etter kjøring, blåste iskaldt i varmeapp., det putra vilt i ekspansjonstanken
Jeg hadde ingen av de klassiske symptomene med olje og vann og eksos her og der

Så jeg hadde vondt for å akseptere at jeg måtte av med toppen midt på vintern i 20 kalde, og i tillegg helt aleine med ca. ingenting av erfaring....eller ihvertfall veldig lav selvtillit. Men det var ikke stort annet å gjøre enn å ta av toppen. Den hadde sprekt skikkelig mellom innsug og utblås ventiler på flere sylindre, og det så ut som toppen var skutt på med hagle der. Skikkelig korrodert. Men jeg fikk nå tak i en topp gjennom Colormax. Jeg sliter med helsa, så jeg brukte over 1 mnd. på jobben. Det er jo mye jobb, men skruinga er bare rett fram. Men siden jeg ikke har peiling, så har jeg gjort ting både 2 og 3 ganger, før det ble riktig, og med mye sånn fram og tilbake dritt, så tar ting tid. Det er helt sikkert. Jeg har som nevnt minimalt med peiling, men jeg fikk det da til med litt hjelp i innspurten. Jeg fikk nemmelig ei jævla stygg klakkelyd, som jeg trudde kom av feil montering av regreim, men da en kompis kom oppover og hjalp meg litt, så viste det seg at det var dysene som bråka. Det hørtes helt jævlig ut. Men med lufting, lufting og lufting, så forsvant lyden.
Til opplysning, så demonterte jeg hele den "nye" toppen også, så jeg fikk slipt ventila, skifta ventiltetninger, og gjort det helt reint i alle inn/ut kanaler.
Etter dette har jeg hatt mye trøbbel pga. diesel som har fryst(jeg fylte full tank i desember, og da var det knapt 5 kalde. Da jeg kjørte en tur, så var det 28 kalde, så det måtte jo bare skje), vann i dieselfilteret har fryst, sugerøret i tanken ble tett(så det blåste jeg reint med kompressoren fra dieselfilteret. Husk å ta av tanklokket), lekkasjer på dyser osv. Med andre ord så har jeg hatt jævlig mye pes. Dette har skjedd jevnt og trutt innimellom, og det siste var nå på fredag. Ikke at det nødvendigvis var ille, men jeg liker det dårlig langt pokkerivold inni skauen seint på kveld. 2 dager før...altså på onsdag, så hadde jeg lekkasje på 2 dyser. Så jeg måtte skru dem til enda litt hardere, og mye styr. Og da jeg hadde pumpa fram diesel og lufta, så starta jeg opp. Men den klarte ikke å svelge lufta, så jeg måtte åpne opp 1 og 1 dyse. Da begynte den satans bankinga igjen, men nå visste jeg jo at det var dysebank, og ikke noe alvorlig, så jeg bare holdt på og lufta og lufta på dysene. Til slutt gikk motoren helt reint, og den slutta å banke.
Jeg har veldig mye vann/is og dritt i tanken, så den skal dreneres så fort denne hvite dritten på bakken forsvinner, og gradestokken viser akseptable temperaturer igjen.
Til slutt vil jeg si at jeg har begynt å bruke rød frostvæske. De lærde strides om man skal ha rød eller blå....det var blå der fra før, og jeg har aldri brukt noe annet enn blå på alle bilene jeg har hatt, men nå valgte jeg rød, fordi den ikke er aggressiv mot aluminium. Jeg har ihvertfall ingenting å tape på å bruke rød væske, og området ventila sitter i på den "nye" toppen er nesten dønn strøkent, så jeg har et godt utgangspunkt nå. Synd det skal være så mye trøbbel med disse 2.8 TD motora til Nissan. Jeg var egentlig ute etter Patrol 160 med 3.3 TD, men fant ingen til normal pris, og som var hele og greie. Synd, for en bedre bil/motor enn dette finner du neppe, hvis det er Nissan man vil ha.
Nå håper jeg at jeg kan kjøre noen år før det skjer ting igjen. Nå vil jeg rett og slett bare skifte oljer og filtere, pærer, vaske bilen og understellsbehandle, og selvfølgelig montere 3" eksos og vinsj som jeg har kjøpt. Og gjerne et 2" OME sett + IC. Men jeg skal på EU test straks, så jeg får se hva det koster først.......
Ønsker deg lykke til, og lurer du på noe, så er det en haug med dyktige folk her inne, som kan guide deg gjennom dette

Jeg fikk veldig mye hjelp