Heisann.
Colormax har pirket litt i meg angående ruteforslag på vestlandsveier, og jeg har i all hast laget et ruteforslag inklusive omveier for å bevege seg retning Bergen.
Dette er en slags "southern approach" og det finnes alternative ruter, og hvis noen lurer på hva jeg definerer som en omvei, er det bare å kikke på avstanden mellom Rygnestad i Setesdalen og Røldal.
Men ikke gjør det - se på forslaget. det inneholder fjell og daler og fjorder, smale veier, severdigheter og utsikt.
Nå må jeg innrømme at jeg ikke er sikker på hvor Nisser er, men jeg antar det er i Telemark et sted og at det går an å komme seg til Dalen i Telemark derfra.
Fra Dalen kan en kjøre RV45 vestover, til fjells forbi Bjørnevasshytta, inn i Aust-Agder og ned til Rygnestad i Setesdalen.
Der fortsetter en sørover Setesdalen omtrent til Hyllestad og tar til høyre/vestover/oppover inn i vest-Agder og til Suleskar. Igjen over et fjell på svingete veier.
Fra Suleskar kan en ta en avstikker vestover inn til Lysebotn om en ønsker, for å sette av de som vil hoppe base fra Kjerag og så kan vi hente dem på sykehuset etter turen..
Hvis ikke, fortsetter en sørover til en møter RV45 igjen, og tar så peiling mot Byrkjedal. Fra Byrkjedal følger en RV45 mot Oltedal, og her må en gjøre noen valg.
Alternativ 1 (Kjedelig). Ta peiling mot E39 og følg den til Bergen.
Alternativ 2. Ta RV508 mot Lauvvik. En bitteliten fergetur over til Oanes og RV13. Her er det nasjonal turistveg og greier.
En følger RV13 og etter noen kilometer kan en ta en avstikker til Preikestolhytta, og de som føler seg i form kan ta en ikke altfor anstrengende spasertur til Preikestolen.
Etter dette fortsetter en på RV13 til Hjelmelandsvågen der en igjen må ta en ferge. Fortsett på RV13 til Sand i Ryfylke, tar en ny ferge og fortsetter på RV520 til Sauda.
Hvis det er gamle AKP-MLere blant oss bør de stoppe i Sauda og mimre om da Norge hadde ordentlig industri og kunne streike skikkelig

Fra Sauda følger en RV520 i retning Røldal. Nydelig fjellovergang men smalt og svingete.
Når en møter E134 tar en til venstre retning Odda. Når en kommer opp i bakken er det mulig å ta gamleveien utenom tunnelene, og det anbefaler jeg. Avkjørselen kan være vanskelig å finne, og det er mulig veien er skiltet med maks 2 meter bredde, men det kan en ignorere. Men jeg anbefaler å ikke dra campingvogn over der hvis noen har det med seg.
Nedenfor Seljestad tar en av til høyre og følger 13 mot Odda.
Herfra er det en del alternativer, se på veikartet og bestem selv, men jeg foreslår følgende:
I Odda tar man til venstre og følger RV550 mot Utne. I Utne fortsetter en rundt neset mot Jondal.
Her kan en kjøre en avstikker opp til nordlige tarm av Folgefonna og se om det er liv i sommerskisenteret.
Etter å ha kjørt ned igjen til Jondal, tar en ferge til Tørvikbygd og tar til høyre mot Norheimsund.
Nå er vi rimelig nært Bergen og hva som skjer videre herfra vet jeg ikke ennå, så jeg stopper her foreløpig. Bergen er 1 time + unna langs RV7 men det er fullt mulig å ta alternative ruter herfra hvis en ikke ønsker å dra til Bergen ennå.
Denne turen bør gå på 2-3 dager i bedagelig tempo - muligens både raskere og treigere avhengig av hva en har lyst til.
Fergene er ikke voldsomt dyre.
I og rundt Bergen kan det være litt av hvert å gjøre og se, så det kan vi komme tilbake til.
Fra Bergen kan jeg se på ruter nordover retning Sogn og Sunnmøre og her er de mange fantastiske alternativer før en dreier øst igjen og kanskje havner innpå E6 og tar en transportetappe hjem.
Jeg kommer tilbake med forslag til vei videre.
Jeg har ikke noe i mot å få forslaget mitt slaktet,

men jeg tar ikke ansvar dersom dere er misfornøyde etter å ha kjørt runden
Fortsettelse følger