Radiokommunikasjon

Radiokommunikasjon

Innlegg Pathman » 09/06/2009, 12:22

Jeg har kommet over diverse "løse tråder" her på forumet som tar opp temaet kommunikasjonsradio.

Disse har gitt meg noen flashback til mine "amerikanske" gamle dager der vi kjørte kortesje med Van-klubben, perfekt styrt med radiokommunikasjon på 27MHz-båndet, eller CBradio/ bilmontert WalkieTalkie.
Når vi kjørte gjennom tettbygd strøk la de første bilene seg ut og sperret veikryss og sideveier, slik at vi passerte samlet, og så la de seg pent inn bakerst etterpå - alt perfekt styrt via radio.

Men nok nostalgi - nå vil jeg kjøpe et eller annet.
27MHz-båndet er klart best på rekkevidde. Det er dessuten litt kult med halvannen meter pisk på taket :) Men boksen er stor, og for min egen del er det ikke noe sted som utpeker seg som ideelt for montering. Og siden jeg ikke er helt moden for å borre høl i taket mitt, ser jeg for meg en suspekt løsning med magnetfotantenne og ledning ut døren, noe som heller ikke er ideelt siden jeg hater løse ledninger rundt om.
På den annen side kan det kanskje være nok med et lite proff-sett på 446/444MHz-båndet. Rekkevidde kan være 3-4 km på en god dag. Kanskje er det tilstrekkelig når en gjeng er på tur.

Er det noen av dere som har/bruker slikt utstyr i dag?
Har noen erfaring med bruk av de små PMR-radioene i bil-til-bil kommunikasjon?

Og som et tilleggsspørsmål - får man mobiltelefonbot dersom man bruker mikrofonen på en CB-radio under kjøring? :think:
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Re: Radiokommunikasjon

Innlegg StianHdj80 » 09/06/2009, 13:38

LC 80
LC 70
StianHdj80

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg Pathman » 09/06/2009, 13:57

Politiet har lov.
Definisjonene i forskriften sier dette:
I denne forskrift forstås med:
a) Mobiltelefon: Radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett.
b) Kjøring: Motorvogn som er i bevegelse.

Veiledningen til forskriften sier dette:
Begrepet "mobiltelefon" er definert i § 2 bokstav a som: "Radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett.". Radioutstyr for kommunikasjon over såkalt lukket nett som benyttet av blant annet utrykningskjøretøy, busser og drosjer faller utenfor begrepet mobiltelefon i denne forskriftens betydning. Bruk av slikt utstyr reguleres dermed heller ikke av forskriften, men vil likevel omfattes av vegtrafikklovens generelle krav til aktsomhet, jf. nærmere omtale av dette nedenfor.
Så dermed har jeg besvart mitt eget spørsmål og funnet ut at det blir nok bot på oss.
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg patrol for life » 09/06/2009, 15:06

Er det noen her som veit hvor mye slike radioer koster? eventuelt har en de skal selge eller har rabatter på noe sted???? har lenge lurt på å montere en slik i bilen min.
Det er bedre med en dram i timen, enn en time i drammen.. Hilsen sheriffen i Kanada
patrol for life

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg colormax » 09/06/2009, 18:10

De radioene de flest bruker koster 900 sv kr på svinesund.
Men jeg er litt tilhenger av lokket nett, helst :idea:
Men i fjor brukte vi jakt radioer og det fungerte også veldig greit.
Men lytter gjerne til innspil der også , det beste er branok for oss :mrgreen:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Globetrotter » 09/06/2009, 21:02

Hva med å gå for "amatør"-ligaen? :)

Går og sikler på en Yaesu FT8800 om dagen,
http://www.yaesu.com/indexVS.cfm?cmd=Di ... Archived=0
som dekker VHF/144MHz/2-meter og UHF/430/70cm. Krever dessverre et aldri så lite radio sertifikat, men det skal ikke være store greiene (fikk faktisk boka i posten for litt siden, og det er ikke på noen måte avskrekkende "pensum").

Med 50 watt sendeeffekt og tilgang til repeater-nettverket rekker du det meste av verden fra førersetet. Denne radioen kan dessuten settes opp som en repeater dersom du parkerer bilen og beveger deg ut i felten med en liten og nett håndholdt VHF/UHF. Tror de skal kunne handles i Norge for ca 4 høvdinger. De rimeligste VHF/UHF for bil/båt montering ("enkel-DIN"-størrelse) mener jeg begynner på ca 2000 spenn. Og bestilling fra ytlandet er jo også en mulighet...

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge

Innlegg Globetrotter » 09/06/2009, 21:11

------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge

Innlegg Pathman » 09/06/2009, 21:25

I min videre graving atter informasjon fant jeg denne siden: som hadde mye informasjon om radiotyper, sambandsfrekvenser mm.
Bl.a. nevner de at samband over 27MHz-båndet, altså vanlig walkie-talkie, er på vei ut og blir erstattet av UHF samband i 407-470 MHz-båndet, atlså det som nå selges som avgiftsfrie kommunikasjonsradioer av varierende kvalitet overalt.
Jaktradioer og sikringsradioer (lukket samband) går i VHF 138-170 MHz-båndet. Få ledige frekvenser nå, og brukere må inneha konsesjon for egen frekvens.

Det er klart at lukket samband kan være greit. På den annen side er det lukket, og en kan gå glipp av den åpne kommunikasjonen som jeg husker som en del av moroa.
Hvis en gjeng kan få låne et lukket samband til en tur er det ok. Men det hjelper ikke hvis hver enkelt vil montere en enhet i bilen for tilfeldig kommunikasjon med LandRoveren en møter eller andre en ser etter veien. Da er det inntil videre 27MHz som gjelder.

Når det gjelder avtale hos teleoperatørene så går ikke det for min del. Jeg har allerede bedriftsabonnement dekket i jobben, og jeg gidder ikke enda en ny telefon..... :)
Og når det gjelder dekning - vent til dere kommer til fjells på vestlandet. Har bilen brutt sammen eller du har kjørt deg fast på en av "mine" sideveier er det 10 km å gå før du er nede i et dekningsområde. :doh:
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg kj-gerilja`n » 09/06/2009, 21:34

jeg har en cb radio av eldre type montert i bilen min... bruker den når jeg er på tur med kompiser.. kjekt med kom mellom bilene.. fungerer veldig greit og synes det er fint med åpent nett.. vet jo aldri hvem jeg skulle ville prate med i fremtiden.. bruker magnet fot antenne kjøpt på svinesund.. :D
if you aint stuck u aint trying.... Kjører king cab og komatsu HD 605...
tlf 92648276
kj-gerilja`n

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg Pathman » 09/06/2009, 22:30

Offroad.no har et eget sambandsforum
Det ser ut som det er mest 27MHz det går i, så hvis meningen er å kommunisere med andre er det dette som må velges siden det er så etablert som det er.

Ser en på telecomsystemer.no sine sider så leverer ikke de 27MHz-apparater lengre, men sier at om en ønsker å anskaffe et slikt for å gå inn i et etablert samband så må en gjerne gjøre det.

Det ser ut til at dilemmaet her er; skal vi snakke oss imellom, eller også med andre.

Men det er mulig at jeg for min egen del vil velge en eller annen versjon av de nye avgiftsfrie
Ulempen er at det ryker raskt 4 lapper for et apparat - og jeg vil ha to......
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg kj-gerilja`n » 09/06/2009, 22:37

for min del er cb genialt... billig og greit.. og kan prate med alle.... viss jeg skal prate med noen andre bytter jeg bare kanal.. er jo 40 å velge i.. 8)
tlf 92648276
kj-gerilja`n

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg colormax » 09/06/2009, 22:51

ofte er det enkleste det beste ja......... men det er jo litt dritt at alle hører hva en sier, ikke altid så lurt det :think:
tenker ikke da på de som er med på turen :idea: men andre.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg kj-gerilja`n » 09/06/2009, 23:09

det tenkte jeg på en gang og... men nå er det jo mest korte beskjeder om hva som skjer og tisse stopp og GPP som går på radien... andre ting tas ofte på tlf... :lol: :lol:
tlf 92648276
kj-gerilja`n

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg Pathman » 09/06/2009, 23:29

Det med at andre hører på er ikke noe problem. Det er som det blir nevnt mest GPP det går i.
Private ting tar en andre steder.

Da er det verre med alt en kan snappe opp fra folk som tror de snakker privat med sidemannen på bussen eller flyet...... :mrgreen:
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg kj-gerilja`n » 09/06/2009, 23:37

ja GPP er det mye av og morro er det.. :lol: :lol: jeg mener i allefall cb er best til bil.. er tilgjenelig og billig nok for alle.. :D :D
tlf 92648276
kj-gerilja`n

Brukerens avatar
Skogens konge

Neste

Returner til Teknisk

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest