Forbruks-elektrisk oppsett på turbil



Forbruks-elektrisk oppsett på turbil

Innlegg Globetrotter » 11/08/2009, 13:42

*** Info: Denne posten har også vært postet på Turpaahjul.no***

Det er meg igjen... :hand:

Sysler som mange vet med å bygge meg turbil om dagen, og i den forbindelse lurer jeg litt på hvordan andre har løst utfordringen med strøm i bilen? Tenker spesielt på om man på en enkel måte (og uten å kjøpe et komplett "kit" for campingbil til 30 høvdinger) kan bygge en forbrukskrets der man kan supplere med 230v når anledningen byr seg. Noen som har erfaringer eller ideer på dette?

Min plan er i retning av et ekstra forbruksbatteri med isolator til bilkrets, og utstyr som dieselvarmer, lys, inverter og kjøleskap settes på denne kretsen. Videre tenker jeg meg et inntak for 230v som deles til batterilader på forbrukskrets, og evt til å "erstatte" input til "inverterkretsen" (230v). Dette der 230v er tilgengelig. Er man steder med 110v så kan alt gå gjennom forbruksbatteri (via 110v batterilader/eliminator).

Noen spørsmål som dukker opp..:
- Hvor mye tåler en batterilader av "forbruk"? Bør man vurdere en eliminator til dette formål?
- Hva slags prinsipper for "landstrøm" bør man ta hensyn til i en bil? Sikring på inntak? Jordfeilbryter?
- Har handlet meg et 120 Ah gel batteri til forbruk. Noen som har erfaring med lading av slike? Håper og regner med at et slikt batteri tåler lange dagers kjøring med høy ladespenning. Tanker om dette?

Hm... Ser det blir mye spørsmål på en gang her. Er vel best å gi seg for nå...

Håper det er noen som kan tenke seg å dele litt erfaringer (og koblingsskjema? :) ) på dette området.

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Forbruks-elektrisk oppsett på turbil

Innlegg snymann » 11/08/2009, 14:26

Jeg bruker kun en ctec lader som holder lading på forbruks batteriet, men jeg har det tilkoblet det orginale elnettet i bilen med hovedstrømbryter på forbruksbatteri og startbatterier. brukte et fritidsbatteri som jeg bruker på elektriskgjerdene hjemme på gården

er ikke noe problem med strøm til både innebelysning, kjøleskap å fullt markerlingslys rundt bilen( ivartfall ikke til meg)



så har jeg lagt opp 230v kontakter et-par plasser i bilen, der jeg bruker et motorvarmerkontakt for å få strømmen inn i bilen, med kun en 10amp sikring.. også en bryter der jeg velger mellom 12v-230v eller strøm tilkoblet bilen.
"Det må va d sværeste så æksister"

Emil Lorentzen
99046139

99 D22 33"
89 Scania 92 Buss
02 BMW E39
snymann

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 34
Registrert: 11/01/2009, 20:33
Bosted: Rana / Nordland

Re: Forbruks-elektrisk oppsett på turbil

Innlegg kjetilhansen » 11/08/2009, 15:45

Globetrotter skrev:
Min plan er i retning av et ekstra forbruksbatteri med isolator til bilkrets, og utstyr som dieselvarmer, lys, inverter og kjøleskap settes på denne kretsen. Videre tenker jeg meg et inntak for 230v som deles til batterilader på forbrukskrets, og evt til å "erstatte" input til "inverterkretsen" (230v). Dette der 230v er tilgengelig. Er man steder med 110v så kan alt gå gjennom forbruksbatteri (via 110v batterilader/eliminator).

Noen spørsmål som dukker opp..:
- Hvor mye tåler en batterilader av "forbruk"? Bør man vurdere en eliminator til dette formål?
- Hva slags prinsipper for "landstrøm" bør man ta hensyn til i en bil? Sikring på inntak? Jordfeilbryter?
- Har handlet meg et 120 Ah gel batteri til forbruk. Noen som har erfaring med lading av slike? Håper og regner med at et slikt batteri tåler lange dagers kjøring med høy ladespenning. Tanker om dette?



Heisann.
Du vil ha et par ekstra 12volts uttak i bilen din som suppleres fra dette fritidsbatteriet ditt? Og på den samme sløyfen vil du ha en inverter som gjør om 12 volt til 230v som der igjen går ut på en ny krets sånn du får begge deler fra dette fritidsbatteriet? Og når du er koblet til på "landstrøm" så skal en batterilader lade?
Jeg kan godt lage et skjema til deg jeg, bare fortell meg hvor mangen stikk av 12 og 230 du vil ha så vi kan finne en passende sikring...

Ang. spm.
Forbruk på batterilader? Skal du ikke bare bruke den til og lade?
Ang. sikring så er det bare og sette inn en jordfeilbryter, er ikke mye dyrere, men sikrere.
Nå er ikke jeg noe "mekaniker" men tror ikke det er så bra for bildynamoen og lade 2 store batteri... har hørt om de som instalerer musikkanlegg i bilen og trenger et nytt batteri setter inn en ny og større dynamo eller 2.
Min Navara i galleriet, ta en titt da vell ;)
kjetilhansen

Brukerens avatar
Offroader
 
Innlegg: 96
Registrert: 29/06/2009, 10:01
Bosted: Randaberg

Re: Forbruks-elektrisk oppsett på turbil

Innlegg Globetrotter » 11/08/2009, 23:31

Hei karer!
Takk for svar og tilbakemelding! Lagde et utkastg til koblingsskjema for en stund tilbake. Vil gjerne ha kommentarer, kritikk og innspill!
(NB! tidlig utkast... :? )

KoblingsskjemaPatrolEkstra.pdf
(33.13 KIB) 330 ganger

kjetilhansen skrev:Ang. spm.
Forbruk på batterilader? Skal du ikke bare bruke den til og lade?
Ang. sikring så er det bare og sette inn en jordfeilbryter, er ikke mye dyrere, men sikrere.
Nå er ikke jeg noe "mekaniker" men tror ikke det er så bra for bildynamoen og lade 2 store batteri... har hørt om de som instalerer musikkanlegg i bilen og trenger et nytt batteri setter inn en ny og større dynamo eller 2.


Kobler jeg meg til 230 volt, regner med jeg kommer til å forbruke samtidig som jeg lader, og da vet jeg ikke helt om jeg har kontrollen på hvor mye jeg forbruker i forhold til hvor mye laderen tåler. Og da er jeg litt usikker på hvordan laderen vil oppføre seg om jeg for eksempel belaster systemet med mer enn hva den kan lade? Jeg mener, strømmen til forbruk vet jo ikke hvilken strømkilde den skal "hentes fra" (lader vs batteri) Any ideas??

Og i en Patrol blir det ikke bare 2 batteri, men 3! Der sitter to stk i parallell originalt. Mener det er 2x85 Ah som kommer levert fra Nissan, jeg har nå 2x100 pga vinsj montert direkte på disse, og i tillegg har jeg satt inn 120 Ah gelbatteri til forbruk. Er mye, men isolatoren er en såkalt "intelligent solenoid" som monitorerer begge kretser, og sender lading til forbruksbatteri kun når startbatteriene er oppladet (mener at dette også går i "trinn"). Alternatoren er 100Amp. Har hørt at det er mulig å få tak i større som skal passe, men at de koster kjetting! Får ønske meg solceller til hjul... :)

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Forbruks-elektrisk oppsett på turbil

Innlegg colormax » 11/08/2009, 23:46

hva er det du egentlig skal drive med på turen :mrgreen: vi brukte et cenon arbeidslys i ca en uke kveld og natt uten at bateriet ble tomt.
ville heller delt så du hadde forbruk fra ekstra baterien, da trenger du ikke lade annet en disse og det er jo bare de du tar forbruk fra da.
ingen grund til å lade bilbateriene så lenge du ikke tapper de.
så jeg ville holdt ladingen utenom disse. okså for å ungå belastnings skader fra strømtilførselen elektronikken liker ikke dette.
Kjør heller ikke ut omformer på 220v på strømtilførselen fra bateriene på bilen, det kan ofte føre til elktroniske problemer , da det hender ikke så skjeldent de leverer 220v tilbake til støm kilden og da får du masse dritt, det har vert masse problemer med akurat dette med de nye bussene som har omformere for 220v.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Forbruks-elektrisk oppsett på turbil

Innlegg Kalle » 11/08/2009, 23:53

Hvis du lader samtidig som du bruker så tenk bare på denne måten. Si at du lader med 20Amp og du bruker 15 Amp samtidig så lader du batterie med 5 Amp..
Men hvis du lader med 20Amp og bruker 30Amp så vil du trekke 10Amp fra batterie. Er ikke værre..

Har tatt en rask titt på tegningen din og syns den ser grei ut, men syns du har stor sikring for kompressoren og invertern. 150 A sikring og 12 volt vil si at du kan ta ut 1800watt.. Men husk å ha stort nok tversnitt på kablene så du slipper at det begynner å brenne.. For det går på antal Amp så skal du trekke 100 Amp over lengre tid så ikke bruk for små kabler eller legg kablene sånn at de blir kveilet for kveiler du kablene blir det fort varmt i kveilen.. Feks skjøtetrommel med 2 500w arbeidslys så bør du trekke ut all kablen og spre det litt.. ellers smelter det som er på trommelen.

Kjøp stor nok lader. Det går på Ampertimer (Ah) og at den kan levere nok så du slipper å tappe baterie når du lader og bruker 12v til lys osv..

Er som roger også litt skeptisk til å koble omformer på 230v siden til 230v ekstern. Da de ikke er synkronisert.. 230v 50Hz betyr at pluss og minus bytter plass 50 ganger i sec (hvis jeg ikke husker helt feil..) Og hvis omformeren er syncronisert med 230v ekstern så blir det ikke bra.
Så jeg ville satt en Bryter som du velger om omformeren er kolbet til eller ekstern 230v sånn at de ikke blir koblet sammen på 230v siden.. Når du har koblet til ekstern 230v så vil jeg altså koblet omformern helt ut. Både på 12v og 230v siden. De bruker strøm uansett om du bruker 230v eller ikke..

Ellers fin og oversiktlig tegning :clap:
Magnus
90031654
D22'06 OME sett, ARB front og bakfanger, 37" dekk, snorkel, Gangstercap, 2.5" (raka rør) og litt xtra lys..
Kalle

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 684
Registrert: 16/10/2007, 16:04
Bosted: Oslo

Re: Forbruks-elektrisk oppsett på turbil

Innlegg Globetrotter » 12/08/2009, 00:06

:D
Drive med?? Mest mulig moro!!
Håper å kunne være borte i 7-8-9 måneder, og det blir både sommer og vinter underveis. Tenger strøm til kompressorkjøleskap, underholdning (lyd, foto,video, og datautstyr), varme (Eberspaecher 2,2 kW), lys og kommunikasjon.

Regner med at lader kobles permanent til forbrukskrets, og at stratbatteriene får være i fred. Regner med disse er ok uansett hvor lange vi står parkert. Og skulle det være nødvendig skal jeg vel få koblet de til. Inverteren settes på forbrukskrets, ja. Har også hørt om litt ymse ang invertere, men stoler på Waeco.. :-) De rydder i hvert fall opp etter seg om ting går i stykker.

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Forbruks-elektrisk oppsett på turbil

Innlegg colormax » 12/08/2009, 00:16

Husk også dette :mrgreen: har du en stor kompressor som går over tid så dreper du bateriene, siden di ikke er beregnet for så stor utladning, derfor er det ikke altid lurt med den største kompressorn om den tar mye strøm.
Samme har du med Vinsjingen husk altid på og ha godt med strøm på bateriene ved stor belstning. Vinsjen dreper også bateriene fort om det brukes feil og er det for lite strøm sa brenner motoren på vinsjen.
Jo mer duppeditter jo større sjanse for problemer, det blir en orntlig duppeditt bil dette, du er en jækil til å finne på ting, blir sikkert veldig bra :dance: gøy å se planleggingen og hva du driver med.

Du er heldig som kan kjøpe så mye fine ting til turen din, dette må bare bli helt knall
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Forbruks-elektrisk oppsett på turbil

Innlegg Kalle » 12/08/2009, 00:17

Globetrotter skrev::D
Drive med?? Mest mulig moro!!
Håper å kunne være borte i 7-8-9 måneder, og det blir både sommer og vinter underveis. Tenger strøm til kompressorkjøleskap, underholdning (lyd, foto,video, og datautstyr), varme (Eberspaecher 2,2 kW), lys og kommunikasjon.

Regner med at lader kobles permanent til forbrukskrets, og at stratbatteriene får være i fred. Regner med disse er ok uansett hvor lange vi står parkert. Og skulle det være nødvendig skal jeg vel få koblet de til. Inverteren settes på forbrukskrets, ja. Har også hørt om litt ymse ang invertere, men stoler på Waeco.. :-) De rydder i hvert fall opp etter seg om ting går i stykker.

GT

Diselvamer bruker nesten ikke noe strøm.. Er vel kun til en liten pompe og eventelt vifte..
Men ikke kobl invertern(omformern) på 230v siden sammen med 230v ekstern. blir fort litt klabb og ball av det.. Men sett en bryter immelom sånn at du velger. sett inn en endevender feks. holder det :wink:
Magnus
90031654
D22'06 OME sett, ARB front og bakfanger, 37" dekk, snorkel, Gangstercap, 2.5" (raka rør) og litt xtra lys..
Kalle

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 684
Registrert: 16/10/2007, 16:04
Bosted: Oslo

Re: Forbruks-elektrisk oppsett på turbil

Innlegg Globetrotter » 12/08/2009, 11:36

colormax skrev:Husk også dette :mrgreen: har du en stor kompressor som går over tid så dreper du bateriene, siden di ikke er beregnet for så stor utladning, derfor er det ikke altid lurt med den største kompressorn om den tar mye strøm.
Samme har du med Vinsjingen husk altid på og ha godt med strøm på bateriene ved stor belstning. Vinsjen dreper også bateriene fort om det brukes feil og er det for lite strøm sa brenner motoren på vinsjen.

Stor kompressor, men trenger ikke gå så lenge. Leverer 283 l/min ved 0 psi og 113 l/min ved 90 psi! Det er ca 4 ganger så mye som en Viair 480c. Blåser fort opp et par baderinger... Kobles selvfølgelig på forbruksbatteriet som er beregnet på syklisk drift, som det heter (hyppig ut- og oppladning).

Vinsjen kjøres på 2x100 Amp (startbatteriene) blybatterier. De bør tåle det, og motor vil alltid være igang ved vinsjing. Tenker også å bytte til en Superwinch EPi9.0S som har ca 30% lavere forbruk enn en Warn XP9.5 (har lillebrors Tabor 8500 montert nå). Går litt saktere, men jeg har det ikke travelt. :) Veier omtrent 30% mindre også.

colormax skrev:Jo mer duppeditter jo større sjanse for problemer, det blir en orntlig duppeditt bil dette, du er en jækil til å finne på ting, blir sikkert veldig bra :dance: gøy å se planleggingen og hva du driver med. Du er heldig som kan kjøpe så mye fine ting til turen din, dette må bare bli helt knall

Blir litt ekstra stasj, ja, men det må nesten bli litt når den skal fungere som bolig i (første omgang) nesten ett år. Dette gjør jo også at jeg kan prioritere bilting istedet for å brenne masse penger på hus/leilighet. Nytt taktelt tilsvarer omtrent 1 mnd husleie i Oslo. Hm... Når jeg ser på det på den måten, så SPARER jeg jo faktisk messe penger på hele prosjektet... :D Ha! Dette må jeg forklare fruen!!

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Forbruks-elektrisk oppsett på turbil

Innlegg Globetrotter » 12/08/2009, 11:53

Kalle skrev:Hvis du lader samtidig som du bruker så tenk bare på denne måten. Si at du lader med 20Amp og du bruker 15 Amp samtidig så lader du batterie med 5 Amp..
Men hvis du lader med 20Amp og bruker 30Amp så vil du trekke 10Amp fra batterie. Er ikke værre..


Mest bekymret for at lader vil se for lite motstand og blåse sikringen eller noe værre... Men regner vel egentlig ikke med at det blir et problem. Normalt vil jeg ikke ha det store forbruket, og laderen kan jeg koble inn slik at den lader på nattestid når det meste er avslått.

Kalle skrev:Har tatt en rask titt på tegningen din og syns den ser grei ut, men syns du har stor sikring for kompressoren og invertern. 150 A sikring og 12 volt vil si at du kan ta ut 1800watt.. Men husk å ha stort nok tversnitt på kablene så du slipper at det begynner å brenne.. For det går på antal Amp så skal du trekke 100 Amp over lengre tid så ikke bruk for små kabler eller legg kablene sånn at de blir kveilet for kveiler du kablene blir det fort varmt i kveilen.. Feks skjøtetrommel med 2 500w arbeidslys så bør du trekke ut all kablen og spre det litt.. ellers smelter det som er på trommelen.


Inverteren kan kjøre 1000W konstant og 2000W peak. Blir ikke så ofte det skjer, men greit å ha muligheten til å feks kjøre en liten vinkelsliper. Regner forøvrig med at det sitter en passelig sikring i Inverteren.

150 Amp sikring til Kompressor er også den som hører til SPI'en. Den kan dra vel 80 Amp ved full belastning, og sikkert litt til ved inn og utkobling på høyt trykk. Tror det er 8mm2 kabel som følger med kompressoren.

Kalle skrev:Kjøp stor nok lader. Det går på Ampertimer (Ah) og at den kan levere nok så du slipper å tappe baterie når du lader og bruker 12v til lys osv..

Er som roger også litt skeptisk til å koble omformer på 230v siden til 230v ekstern. Da de ikke er synkronisert.. 230v 50Hz betyr at pluss og minus bytter plass 50 ganger i sec (hvis jeg ikke husker helt feil..) Og hvis omformeren er syncronisert med 230v ekstern så blir det ikke bra.
Så jeg ville satt en Bryter som du velger om omformeren er kolbet til eller ekstern 230v sånn at de ikke blir koblet sammen på 230v siden.. Når du har koblet til ekstern 230v så vil jeg altså koblet omformern helt ut. Både på 12v og 230v siden. De bruker strøm uansett om du bruker 230v eller ikke..


Har en gammel lader jeg tenker å bruke. Husker ikke helt spesifikasjonene. Ellers så jeg noen fine beregnet på båt, der alle hensyn til to-krets og samtidig forbruk er ivaretatt, men jeg ser om den jeg har tåler det først. Kan jo alltids erstatte om ting går i stykker...
http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... 5y4v126135

Inverteren blir ikke koblet sammen med "landstrøm". Blir garantert krøll med spenningssvingningene i de to nettene. Blir en stikkontakt som jeg veksler mellom Inverter-ut-støpsel og støpsel fra ekstern-230 (etter sikring og jordfeilbryter).

Og som du sier, er nok ikke dieselvarmer noe problem med tanke på strømforbruk. Bør kune gå i ukevis på et 120 Amp batteri. Men kanskje jeg kunne skru inn en liten Defa varmer for de dagene jeg likevel er koblet til 230? (og kanskje betalt for det på en camping plass). Hmm.. mer stasj...

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Forbruks-elektrisk oppsett på turbil

Innlegg Pathman » 12/08/2009, 19:33

Har en gammel lader jeg tenker å bruke. Husker ikke helt spesifikasjonene.

Ikke bruk en gammel lader hvis du skal ha stabilitet og pålitelighet.
Og hold 220V unna 12volten. Sats på duppeditter som der du kan velge 12V/220V i duppeditten.
Velg kjøleboks med lite Ah forbruk. Engel har vist seg å ha gode bokser som tåler ekstremt med juling. Waeco også, men jeg er usikker på hvor mye "ekspedisjonsristing" disse tåler..
Hvis du har stor nok dynamo lager du et opplegg som lader ekstrabatteriet når startbatteriene er fulle, og som sperrer for returstrøm ut på bilens nett, bortsett fra hvis du trenger ekstrabatteriet som startstrøm. Det finnes "bokser" til rundt en tusing som fikser dette, og dypt inne i turpaahjul.com finnes også forskjellige koblingsoppsett av varierende kvalitet. Snakk med noen på verkstedet på en stor camingvogn/campingbil-forhandler.
Jeg mener også jeg leste noe om sånn kobling i et gammelt Overland Journal. (Fantastisk blad forresten. Det er julekveld hver gang det kommer i posten). Skal bla igjennom gamle numre og sjekke.
Ha også en liten generator i bakhånd til nødlading / forbruk. De er dessverre dyre.
Med hilsen
Pathman
_______________________________________
Naturen oppleves best fra bil !

Pathman finnes også på forumene Tur På Hjul, TomTom
og Scannernytt samt på Facebook og Twitter
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge
 
Innlegg: 395
Registrert: 22/09/2008, 23:37
Bosted: Bergen

Re: Forbruks-elektrisk oppsett på turbil

Innlegg Globetrotter » 12/08/2009, 22:12

Pathman skrev:Jeg mener også jeg leste noe om sånn kobling i et gammelt Overland Journal. (Fantastisk blad forresten. Det er julekveld hver gang det kommer i posten). Skal bla igjennom gamle numre og sjekke.

Det står i Winter 2008.... 8) Enig! Fantastisk bra blad. Har sjekket postkassen flere ganger om dagen siste uken, da jeg vet sommernummeret allerede er ute i Statene. :D

Men de har ikke testet løsningen jeg har valgt. Minner litt om National Lunas, men er "en generasjon nyere" og litt grovere dimensjonert. Venter på en Piranha DBE180S i posten fra Down Under:
http://www.piranhaoffroad.com.au/index. ... e180s.html

Pathman skrev:Ikke bruk en gammel lader hvis du skal ha stabilitet og pålitelighet.

Den er ikke SÅ gammel heller. :) Mente egentlig at det er en jeg har og bruker, og et sted må jeg jo prøve å spare litt på investeringene... Funker og har vedlikeholdsprogram. Får gå så lenge det går (og den kobles jo ikke inn på systemet uten at jeg har tilgang til 230 volt OG trenger mer strøm enn jeg har på forbruksbatteriet)

Pathman skrev:Og hold 220V unna 12volten. Sats på duppeditter som der du kan velge 12V/220V i duppeditten.
Velg kjøleboks med lite Ah forbruk. Engel har vist seg å ha gode bokser som tåler ekstremt med juling. Waeco også, men jeg er usikker på hvor mye "ekspedisjonsristing" disse tåler..
Hvis du har stor nok dynamo lager du et opplegg som lader ekstrabatteriet når startbatteriene er fulle, og som sperrer for returstrøm ut på bilens nett, bortsett fra hvis du trenger ekstrabatteriet som startstrøm. Det finnes "bokser" til rundt en tusing som fikser dette, og dypt inne i turpaahjul.com finnes også forskjellige koblingsoppsett av varierende kvalitet. Snakk med noen på verkstedet på en stor camingvogn/campingbil-forhandler.
Ha også en liten generator i bakhånd til nødlading / forbruk. De er dessverre dyre.

220 volten skal holdes godt klar av 12 volten, ja! Har ikke tenkt å gå på en smell der... bokstavelig talt... :D
Til kjøleskap har jeg valgt et ARB 47 liter med den nye Danfoss kompressoren. Meget strømsnilt! Engel, Waeco, ARB, og forsåvidt også National Luna, som var nevnt i sted, har glimrende kompressorkjøleskap for bil, og de tåler praktisk talt ALL juling du kan finne på å gi de! Har det ristet så mye at det har sluttet å virke, tror jeg du har større problemer enn kjøleskapet for å si det slik...

Har lett litt inne på turpaahjul, men ikke kommet over noe ennå. Om du ser noe så send meg gjerne en link om du gidder.

Har tenkt på generator, men de tar rett og slett for mye plass i en Patrol lastet for langtur... Og som du sier, de er jo ikke akkurat gratis om man skal ha kvalitet (og diesel). Får heller legge fokus på å lage løsninger som klarer seg med litt mindre strøm. Takk for innspill!

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Forbruks-elektrisk oppsett på turbil

Innlegg colormax » 12/08/2009, 22:40

Ta å averter etter et lite brukt Honda agregat, de bruker nesten ingenting av bensin og går bestandig, men hva skal du med all denne strømmen, det meste går vel enten på gass eller sprit,
Så prioriter lys og forbruks duppediter, som tar veldig lite strøm, men husk rktige baterier er vel så viktig som store baterier.
Du bør bruke baterier som er bygget for å tåle 100% utladning mange ganger, jeg bruker sånne baterier og det fungerer veldig bra, tror de er garanter minimum 2000 utladninger + 100% kortslutning uten at det eksploderer, samt at det virker helt greit etterpå.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Forbruks-elektrisk oppsett på turbil

Innlegg Kalle » 12/08/2009, 22:55

Du får skrive hvilket aggregat det honda aggregate er. Den er jo ekstrem liten (på størelse med en kjøleboks) og du lurer nesten på om det går eller ikke får det er jo temmelig stille av seg.. Den leverer vel rundt 1.1 eller 1.3 kw
Magnus
90031654
D22'06 OME sett, ARB front og bakfanger, 37" dekk, snorkel, Gangstercap, 2.5" (raka rør) og litt xtra lys..
Kalle

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 684
Registrert: 16/10/2007, 16:04
Bosted: Oslo

Neste

Returner til Teknisk

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest