Lett heving



Lett heving

Innlegg nissankermitt » 16/08/2009, 13:28

Hei :D hvordan utføre en enkel lett heving av navara d22?
nissankermitt

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 2
Registrert: 16/08/2009, 13:26

Re: Lett heving

Innlegg KLAA » 16/08/2009, 15:19

Absolutt enkleste og billigste er å skru opp tosjonsfjæringen forran pluss legge klosser imellom akselen og bladfjærene bak. Eneste negative med å skru opp tosjonen foran er at det lett blir vibrasjon fra drivakslingene foran ved bruk av 4wd pga stor vinkel på drivknutene.
Og så må en ikke glemme å få justert forstillings vinklene hovedsaklig pga spissingen forandrer seg ganske mye.
X-1983 Toyota Hilux 2.0 bensin på 35" (offroadbil)
X-1994 Nissan Patrol 2,8 GR SLX varebil 31"
X-1985 Toyota LandCruiser lj70 2,4 td (Prosjekt som aldri ble ferdig)
x-1994 Patrol Y60 GR SLX 37"
x-1977 Volvo c303
1990 Jeep Cherokee 4.0 Limited

http://www.4x4norway.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=563
*Kenneth*
KLAA

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 949
Registrert: 16/03/2008, 20:05
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: Lett heving

Innlegg nissankermitt » 16/08/2009, 16:14

vanskelig framme?
nissankermitt

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 2
Registrert: 16/08/2009, 13:26

Re: Lett heving

Innlegg KLAA » 16/08/2009, 17:50

Hvis du ser under bilen har du to metallstenger som går fra forstillinga og bakover. I enden av disse stengene er det en justering. Et langt gjengeparti med to muttere på som peker oppover. Her justerer du høyden foran.
X-1983 Toyota Hilux 2.0 bensin på 35" (offroadbil)
X-1994 Nissan Patrol 2,8 GR SLX varebil 31"
X-1985 Toyota LandCruiser lj70 2,4 td (Prosjekt som aldri ble ferdig)
x-1994 Patrol Y60 GR SLX 37"
x-1977 Volvo c303
1990 Jeep Cherokee 4.0 Limited

http://www.4x4norway.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=563
*Kenneth*
KLAA

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 949
Registrert: 16/03/2008, 20:05
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: Lett heving

Innlegg colormax » 17/08/2009, 00:43

nissankermitt skrev:Hei :D hvordan utføre en enkel lett heving av navara d22?


Drivknutene tåler fra 3ti max 5 cm oppjustering i forhold til høyden den har når den er ny.
Parker bilen på en rett plate, mål høyden fra bakken og oppunderkanten på alle skjermbuene, og skriv det opp, det er viktig. :idea:
Sjekk samtidig om bilen ser skjev ut på enn av sidene jeg ville tatt den 1/2 cm høyere på førersiden en pasasjer siden.
er torsjon din mye sigen fremme , så bør du vere litt forsiktig med å heve for mye, den blir veldig ubehaglig stiv om du tar for mye.

Når det gjelder bak så bytter du ut sjaklene med smørbare sjakler som er ca 5 cm lengre en di som står på, det gir en mer behagelig utfjering. (og større belastning på fjæra)
Så kan du legge på en kloss mellom fjæra og akselen . den kan vere 20 mm men da må du slipe litt ned der hondbrekket går( ca 2-3mm ned og sa 15mm langt ellers tror jeg du vil skade viren etter et stykke tid, du må også bruke litt lenger draband. for å få dette til å passe orntlig.
Du må også forlenge fjerbolten så den går både mellom fjera og klossen, pleier bruke umbrako og bare slipe/dreier ned bolten så passer det fint.
DETTE ER IKKE NOE VI ANBEFALLER DEG Å GJØRE, MEN DET VISER JO HVA SOM KAN GJØRES; IKKE GODKJEN OG HELLER IKKE EN VELDIG GOD LØSNING; MEN EN MÅTE DETTE KAN GJØRES PÅ :D

Egentlig det KLAA har fortalt deg, bare litt mer forklart. OME SETT er jo helt klart å foretrekke på disse bilene.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Lett heving

Innlegg thethunder » 31/12/2009, 13:36

Jeg gjorde dette på min D21 for noen år siden.
Skrudde opp torsjonene foran, og laga(!) nye sjakler bak. Det gikk fint igjennom Bilsildtrynet.
Men det er ulemper med dette.
Bilen ble stivere pga strammere torsjoner.
Hjulvinkelen ble feil foran, og øvre A-armer måtte shimses ut for å få rett vinkel. Dette gjorde verkstedet når jeg hadde forstillingskontroll.
Jeg fikk da plass til 32x11.5x15 på 8x15 med -25 i innpress.
Måtte bare frisere litt i skjørtet foran, samt litt bak (kanalen/skvettlappfestet).
Jeg vil nok anbefale OME 2" fra colormax ;-)
___________________
Tore Johansen
2001 Patrol 3.0 Di GR
thethunder

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 21
Registrert: 28/12/2009, 13:48
Bosted: Hesseng, Finnmark

Re: Lett heving

Innlegg Ollila » 10/01/2010, 15:56

Har heva min på torsjon foran og egen laga sjakler bak men har ikke fådd justert forstillinga. Va å kjørte nu når det har vært så kaldt (35minus) og begge boltan på øvre bæreroa mi skrudde sæ ut og forsvant!!!!!!!!!!!!! :bang: dempern e slådd i stykker, begge mansjettan e dradd av drivknuta, øvre brua har fådd sæ litt juling og begge bærekulan e ødelagt!!!!!!!!!!!!!
E litt fortvila nu i å med at æ bytte hele den sida i sommer etter en tur i skogen.

Kor mye shimsa dem ut a-arman dine???? fant nån a-amer men vet ikke om dem passe???? se link under

http://ruggedrocksoffroad.com/calmini-h ... -3704.html

Bor i pasvik forestn.....
Ollila

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 36
Registrert: 20/04/2008, 20:35


Returner til King cab & king cab navara D22

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest