Havarert Y61 Motor

Havarert Y61 Motor

Innlegg Tom44 » 21/08/2009, 14:09

Hei alle sammen! :wink:
Har en Nissan Patrol 2,8L 1998 mod med Y61 motor som har havarert. Det begynte rett før sommerferien, da jeg byttet filtre og motorolje (byttet denne gang fra mobil til castrol, begge fullsyntetiske 10w - 40 oljer), slik jeg alltid gjør før jeg drar på sommerferie med bil og campingvogn. Rett etter oljeskiftet fikk jeg en liten olje lekkasje på venstre side i forkant av motoren, som så ut som om det lakk litt ut fra pakningen ved bunnpannen i området der returslangen/røret fra turboen går inn i blokken.

Bunnpannen ble løst ned, og pakningen skiftet (fant ingen feil på denne),satt inn med pakningstoff og remontert. Samtidig begynte oljetrykkslampen å lyse etter oppstart, og slukket ikke før motoren hadde gått i ca 30 sek (hver gang), eller ble forsiktig ruset. Byttet så olje tilbake til mobil olje, symtomene ble svakere, men problemene vedvarte. Var så på verksted, men de klarte heller ikke å finne ut hvor lekasjen var, og veksmesteren mente jeg antakligvis hadde en defekt oljetrykksbryter som lå å fusket.
Kjørte bilen 2400 km i ferien uten problemer, fortsatt med oljelekkasje (ca en god spiseskje på bakken når bilen ble parkert for natten) men ikke med noe merkbart olje forbruk på peilepinnen hele ferien. I midlertid ble oljetrykkslyset stående lenger på ved oppstart av motoren, og kom sågar sporadisk på om motoren sto lenge å gikk på tomgang.

Tok på dette tidspunkt kontakt med flere verksteder for råd og veiledning da dette bekymret meg sterkt, og jeg ønsket å få oljetrykket målt, men ingen hadde tid eller anledning til å hjelpe meg med dette.Dette endte desverre med at i rushtrafikken (krypkjøring) hjemover begynte oljetrykkslampen på nytt å lyse og før jeg fikk bilen ut på veiskulderen, og stoppet motoren, var havariet et faktum.Det viser seg nå at alle rammelagrene er røket, med skader på veivaksel etc. Mekanikeren som har demontert lagrene sier det er et snålt fenomen, da det ikke er noen misfarging på noen av lagrene, noe han mener tyder på at dette må ha skjedd helt plutselig/akkutt.
Har noen en god teori om hva som kan ha skjedd? Noen som vet om,eller har en rimelig motor/deler på lur? Alle tips mottas med stor takk! (det koster jo en formue bare i deler)
Tom44

Nissan4x4 fan

Re: Havarert Y61 Motor

Innlegg colormax » 22/08/2009, 11:08

Min følse og erfaring ved Castrol er , at de fleste begynner bruke og lekke olje når en velger å bytte til detter, antar den renser for godt opp :think:
Så er også min mening at disse motorene ikke har veldig godt av helsyntetisk olje, da jeg mener den får for dårlig smøring , spesielt ved tomgangs kjøring.
jeg vet faktisk ikke om en ensete en sån motor som er er kjørt på vanlig 10-30W eller 15 -40W som rådelagera er ryki på , eller har noen slitasje av betydning ved demontering etter 2- til 400 000 km.
Ser også samme problemet med D22 motorene, virker som lagerskålene bare smuldrer opp.
Min teori er at disse motorene ikke er konstruert for så tyntflytende olje, derfor blir smørefilmen for tynn, grunet for stor gjenomstrøming i forhold til kapasiteten til oljepompen. dette vil jo virke i praksis som en til tider kjører uten oljetrykk.
Sikkert fantastike egenskaper i disse oljene, men mulig den ikke har egenskapene som disse motorene trenger. derfor sier jeg kjør på god mineral olje, billig og myligens det aller beste for disse motorene.
Men til slutt så behøver du ikke koste på denne i bøtter og spann, jeg har en sån motor stående, du kan få for en billig penge, så noen timers skruing så er du i igang igjen.
Så verre er det ikke :wink:
97616000
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg kaldenord » 25/08/2009, 22:00

kaldenord

Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 25/08/2009, 22:14

det renser vel litt for godt da, sikert fint om en kjører motorsykkel eller lignende, men disse Nissan bilene tror jeg trenger noe med andre egenskaper :roll:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Returner til Skravlerommet

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester