ARB Y61 och utväxling



Re: ARB Y61 och utväxling

Innlegg stensth » 25/08/2009, 22:53

colormax skrev:Ja ja sier jeg, :D :D har vurdert dette selv også men fikk ikke noen god følse med å bygge det på bil som går såpas mye på vegen.
Tror det blir noe dritt å kjøre med. kjør litt sån volvo portal, er ikke mange som gidder kjøre serlig lankt med dette. men på en ren offroad bil er det jo veldig intresant med dette.


Kan man bara få till en vettig utväxling så borde det ju inte vara några problem med att köra på vägen ju?
Kör Y61 med för lite extraljus men snart på 44"
stensth

Advanced Driver
 
Innlegg: 1170
Registrert: 24/10/2008, 10:29
Bosted: Vinterbro

Re: ARB Y61 och utväxling

Innlegg Globetrotter » 26/08/2009, 00:35

stensth skrev:Ok...
Diskuterade lite med en kompis nu i helgen när jag var hemma och vi pratade en del om portalaxlar. Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med bilen? :think:
Då får man ju även annan utväxling automatiskt plus spärr fram och bak.
Ett par sådana axlar får man ju för ca 20 000kr.


Du har sett denne tråden?

viewtopic.php?f=5&t=1411

Portal akslinger beregnet til Y61 er DYRT! Men dette er ting som er relativt lett å montere. Å tilpasse et sett Volvo portaler tror jeg tar en laaaaaaaaaaaaaang vinter.... :think:

Men alt er selvfølgelig mulig! 8)
Her er garasjetråden til en som bygger portaler på en Toyota... :shock: LANG tråd. Tror portalene monteres side 64!
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=97

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: ARB Y61 och utväxling

Innlegg colormax » 26/08/2009, 09:43

Disse Volvo akselene er jo flotte greier , til sånne biler som ikke brukes ,eller bare brukes til ren offroad kjøring, det dukker opp masse problemer runndt dette , så en bil som skal gå på vegen , bør en tenke seg om en 3-4 ganger, før en begynner på det.
Det andre systemet som vises til her, har jeg prøvd og sett i aksjon og det synes jeg virker veldig greit, tipper det til slutt ikke blir stort dyrere heller.
Da er jo diffene riktig plasert og fester brukes mer eller mindre som dem er.
Men en kan jo muligens spørre seg hva du egentlig skal med dette :dance:
Y61 har vel noen av de beste akslene på markede, så da spørs det om det er lurt å få på en del flere tanhjul som fort kan lage problemer og da sikkert veldig vanskelig å få reparert, spesielt den dagen man uventet trenger det.

Mener ikke vere veldig negativ til dette, men en bør vel vurdere bruks området litt tror jeg da.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: ARB Y61 och utväxling

Innlegg stensth » 26/08/2009, 11:43

Har sett att dom gör såna axlar i Australien.
Kanske får ta kontakt med dom och höra hur dom har löst frågan med utväxling. Det är ju det som är det största kruxet ju.
Inget vidare att sätta på sådana axlar för att få en toppfart på runt 80 km/h!
Kör Y61 med för lite extraljus men snart på 44"
stensth

Advanced Driver
 
Innlegg: 1170
Registrert: 24/10/2008, 10:29
Bosted: Vinterbro

Re: ARB Y61 och utväxling

Innlegg Globetrotter » 26/08/2009, 17:09

Mark's leverer portaler til Patrol med 1,4:1 og 1,22:1 som utvekslingsalternativer. 1,22:1 bør vel passe omtrent til 37" dekk, vil jeg mene? 37" mener jeg å huske er ca 21-komma-noe prosent økning i rulleomkrets.

Står litt mer om utveksling og hva som følger med i et slikt sett om du klikker på linken i tråden nevnt over (på nissan4x4).

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: ARB Y61 och utväxling

Innlegg stensth » 26/08/2009, 22:38

Ja vi får se vad som händer.
Troligtvis så kommer det att bli orginal axlar först och sen vid ett senare tillfälle byta till portal axlar om man känner för att enbart köra offroad. Alternativt höra med Marks4wd om man kan köpa utväxling av dom.
Kör Y61 med för lite extraljus men snart på 44"
stensth

Advanced Driver
 
Innlegg: 1170
Registrert: 24/10/2008, 10:29
Bosted: Vinterbro

Re: ARB Y61 och utväxling

Innlegg Globetrotter » 27/08/2009, 00:03

Mark's leverer utveksling, men ikke mindre enn 4,88:1. Min 3.0 automat har 4,62:1 i original utveksling, og følgelig er dette for høyt for 37" dekk (som nevnt er en økning i rulleomkrets på vel 20%). Det ble til at jeg bestilte 5,42:1 fra island gjennom Xtreme...

Men 3 liter manuell har 4,38:1 utveksling, og da vil jo en 4,88:1 hjelpe på. Vet du hva som sitter i din? Mener å huske at din er en 2,8 liter?

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: ARB Y61 och utväxling

Innlegg stensth » 27/08/2009, 00:11

Vet faktiskt inte vad det sitter i min, men det stämmer att det är en 2,8td i min!
Men något som jag har hört är att utväxlingden från min ska passa i en 3L, eller så är det tvärtom. Om man har satt på lite större hjul då förstås!
Kör Y61 med för lite extraljus men snart på 44"
stensth

Advanced Driver
 
Innlegg: 1170
Registrert: 24/10/2008, 10:29
Bosted: Vinterbro

Re: ARB Y61 och utväxling

Innlegg colormax » 27/08/2009, 00:28

Utvekslingen din blir fin i en med 3,0l men 3,0 utveksling blir ikke bra i din, blir alt for høy, men setter du inn 4,2L så er utvekslingen du ar nå fult brukbart..
Så her har du jo noen regnestykker du kan tenke litt på. :mrgreen:
2,8L er 6 sylyndret og 3,0L er 4 sylyndret mente du hadde en 3,0l jeg da,
Men det er jo mye lettere å sette i 4,2L i den om det er en 2,8 L da. :dance:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: ARB Y61 och utväxling

Innlegg Globetrotter » 27/08/2009, 10:30

Hører at utvekslingen i akslingen på Y61 med 2,8 liter er høyere enn på 3 literen. Vet dere hva denne utvekslingen er? Og har en manuell 2,8 høyere utveksling enn 2,8 automat (på samme måte som 3 literen)?

Blir ikke aktuelt for min, men er født nysgjerrig...

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: ARB Y61 och utväxling

Innlegg stensth » 27/08/2009, 11:23

Har haft en service manual förut på datorn, men hittar den inte just nu, kanske är på min dator i Sverige. Patrolen är i Sverige också, så jag har inte tillgång till boken i bilen heller.
Ska eventuellt hem i helgen, om jag kommer ihåg det så kan jag kolla på det då. Hittade inget nu när jag sökte på nätet.
Kör Y61 med för lite extraljus men snart på 44"
stensth

Advanced Driver
 
Innlegg: 1170
Registrert: 24/10/2008, 10:29
Bosted: Vinterbro

Re: ARB Y61 och utväxling

Innlegg stensth » 27/08/2009, 11:24

Problemet med en 4,2L är ju priset! Den är sjukt överprisad tycker jag!
Du hittar bättre och billigare motorer!
Kör Y61 med för lite extraljus men snart på 44"
stensth

Advanced Driver
 
Innlegg: 1170
Registrert: 24/10/2008, 10:29
Bosted: Vinterbro

Re: ARB Y61 och utväxling

Innlegg stensth » 27/08/2009, 11:29

Citat "Svar vi har fått från tillverkaren:

De använder samma eller högre specat material än ARB.
De har 1 års garanti på grejorna, även vid tävlingsbruk.
De är utprovade under extrema förhållanden.
De är väldigt säkra på att att det är bra grejor helt enkelt.

Om en månad kommer ägaren av Maastoautatarvike köra en stor tävling i Finland. Han har monterat sådana spärrar fram och bak i en 4 dörrars Nissan Patrol GR med 35" däck. De kommer då att hårdtesta grejorna. Provkörningarna som är gjorda hittils visar bara på positiva resultat."
Kör Y61 med för lite extraljus men snart på 44"
stensth

Advanced Driver
 
Innlegg: 1170
Registrert: 24/10/2008, 10:29
Bosted: Vinterbro

Re: ARB Y61 och utväxling

Innlegg colormax » 27/08/2009, 16:44

Alt kan ryke og det meste holder :roll: , men det er vel snart laget sperrer i 100 år så det bør vel bare holde. det er uforsiktig bruk som oftest dreper de, slår du inn sperren i god tid der du skal bruke de, så skal det mye til at dette ryker.
Og monteringen er ikke noe problem.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: ARB Y61 och utväxling

Innlegg Globetrotter » 28/08/2009, 10:55

Det kommer vel også litt an på hvor og hvordan dette skal brukes. Om konsekvensen ved et evt havari er at du må ringe en kranbil og bli tauet til verksted, er dette noe man kan leve med (selv om det kan være litt pinlig :) ). Dersom du skal krysse Atacama er ARBs 30 års erfaring og gode statistikker bra for nattesøvnen...

Og som colormax sier, det skal NOE TIL å ødelegge en diff lock om den brukes riktig og er montert som den skal.

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

ForrigeNeste

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest