Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt



Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 09/11/2009, 23:32

En annen liten sov-godt-om-natten-sak har forøvrig også kommet på plass.

IMG_0132.JPG

Denne batteriisolatoren kobler fra forbruksbatteriet når jeg parkerer for kvelden, og kobler den ikke på igjen før hovedkretsen har ladet tilstrekkelig etter neste start. Den har også mulighet for en liten monitor som jeg tenker å montere på dashbordet for å ha oversikten på de to kretsene. I tillegg ligger det også en solcelleregulator for paneler opp til 50 watt innebygd i boksen! :D Lekkert! Får se om jeg snubler over noen celler på tilbud "over there". Kan jo alltids føre det på miljøtiltak-kontoen...

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg DK-Chris » 15/11/2009, 17:43

Hej
Ser rigtig godt ud det du har fået lavet på bilen :)

Ses derude¨
Chris
Nissan Y61 1999
2" Emu
Warn Winch
35" 12,5 AT
DK-Chris

Offroader
 
Innlegg: 78
Registrert: 14/11/2009, 01:34

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 16/11/2009, 12:50

Hei Chris!

Takk for det! Det begynner jo å hjelpe på.. :D

Så ikke så værst ut din heller. Lykke til med videre modifisering!

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg DK-Chris » 19/11/2009, 23:08

Mange tak.

er der mærkbar stor forskel på din gearing, efter at du har nedgearet din bil... går og overvejer at indkøbe nedgearing til min også :)
Nissan Y61 1999
2" Emu
Warn Winch
35" 12,5 AT
DK-Chris

Offroader
 
Innlegg: 78
Registrert: 14/11/2009, 01:34

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 25/11/2009, 00:51

DK-Chris skrev:er der mærkbar stor forskel på din gearing, efter at du har nedgearet din bil... går og overvejer at indkøbe nedgearing til min også :)


Hei!

Ja, jeg merkjer stor forskjell på 4,625:1 (original) og 5,42:1 giring i akslinger. Det tilsvarer, som nevnt noen innlegg tidligere her i garasjen min, samme endring i utveksling som det er å gå fra original (30,6") til 37" dekk. Jeg kjører foreløpig på 35" hjul, og den nye utvekslingen er mer behagelig enn 35" hjul på original utveksling.

Men jeg vil nok opp på 37" for å få ned turtallet litt for transport etappene..

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg DK-Chris » 29/11/2009, 21:41

Hvor har du købt den gearing ? :think:
regner du med at komme til vikingetræf ? :?:
Nissan Y61 1999
2" Emu
Warn Winch
35" 12,5 AT
DK-Chris

Offroader
 
Innlegg: 78
Registrert: 14/11/2009, 01:34

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 30/11/2009, 02:37

DK-Chris skrev:Hvor har du købt den gearing ? :think:
regner du med at komme til vikingetræf ? :?:


Gearing bestilt hos Xtreme 4x4. Så vidt jeg vet er det ikke mulig å finne så høy utveksling andre steder enn på Island. Marks i Australia som også lager kronhjul/pinjong til Patrol stopper på 4.88:1.

Litt usikker angående vikingtreff. Har ikke meldt meg på da jeg regnet med at bilen i de tider måtte være i Bremehaven for ombordlasting, men nå snakkes det om et par dagers utsettelse på seilingen, så kanskje. Regner med jeg får klarhet i dette i løpet av uken, så da vet jeg om jeg rekker å komme innom treffet på vei sørover.

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg colormax » 30/11/2009, 02:42

Det må du få til, kjempe hyggelig om du gjør det :dance:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Tormod » 01/12/2009, 22:32

Heftig prosjekt dette.Mye bra inspirasjon å hente her :D Tviler på at jeg kommer til å bygge såpass heftig donning som det du gjør her. Har du fått montert tanken til kompressoren?? Interresert i åssen du har gjort det med fester og slanger så bilder hadde vært tingen :wink:
Ser du kjører med slik panserbeskytter, har du tenkt å montere vifte på toppen av ic'en?? Leste i en artikkel her på forumet at det var en som hadde testa åssen lufta oppførte seg med slik leppe på panseret montert iforhold til scoopet.Blei endel dårligere sirkulasjon gjennom ic, så jeg skal nok montere vifte der før den panserbeskytteren havner foran på panseret mitt.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 03/12/2009, 01:48

Tormod skrev:Heftig prosjekt dette.Mye bra inspirasjon å hente her :D Tviler på at jeg kommer til å bygge såpass heftig donning som det du gjør her. Har du fått montert tanken til kompressoren?? Interresert i åssen du har gjort det med fester og slanger så bilder hadde vært tingen :wink:
Ser du kjører med slik panserbeskytter, har du tenkt å montere vifte på toppen av ic'en?? Leste i en artikkel her på forumet at det var en som hadde testa åssen lufta oppførte seg med slik leppe på panseret montert iforhold til scoopet.Blei endel dårligere sirkulasjon gjennom ic, så jeg skal nok montere vifte der før den panserbeskytteren havner foran på panseret mitt.


Tja og tja. Tank først.. Den er fremdeles bare delvis montert... :) Se et par sider lengre bak... En Warn "hot dog" tank (2,5 gallon (ca 10 liter)) passer akkurat i rommet mellom ramme og kanal under framdørene. På førersiden sitter der en boks (som jeg ikke har sjekket var er... noen som vet???) som må flyttes om man skal ha en på hver side. Jeg har foreløpig bare en, så den er plassert under passasjerdøren. Festene som sitter på tanken må modifiseres for at ikke tanken skal stikke ned under kanalen/ramma. Reiser over til Vestlandet for en siste innspurt på bilen før jul, og lover å dokumentere med bilder! Kompressor står i lasterommet, og det er lagt luftslager med hurtigkobling i mottorrom og ved bakdøren. Ellers er det god plass til lufttank mellom mellomaksling og rammen på høyre side (eksos på venstre). Her kan du sikkert få inn en 20 liter tank (eller i hvert fall to litt mindre, kan være at det skorter litt på høyden). Jeg holder foreløpig av denne plassen til en ekstra fueltank, og de største tar 78 liter...

Når det gjelder kjøling av ic'en har jeg vurdert vifte. Har hørt det samme om dette som deg, riktignok med eksempler fra Autralia eller Emiratene. Vil tro at dette er et større problem på steder som er betydelig varmere enn det er i Norge... Er noe usikker på denne saken, og derfor har dette også blitt lagt litt på is. Et par karer på patrol4x4.com forumet har også diskutert endel rundt hvor mye luftstrøm selve viften vil hindre når bilen får fart! Motoren i midten tar relativt stor plass i forhold til størrelsen på ic'en. Tipper derfor at en slik løsning er noe man først og fremst kan merke forskjell på når man krangler seg frem i vanskelig terreng i liten fart, og da har ikke scopet noe særlig funksjon i utgangspunktet... Så foreløpig tror jeg at jeg vil se det litt an. Et alternativ kunne eventuelt være å skjære en fin liten bue ned i panserbeskytteren for å ta bort spoiler effekten akkurat forran scopet...

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg colormax » 03/12/2009, 09:46

Dette med dårligere virkning grunnet panser beskytteren er sterkt undervurdert. den hindrer luften å ga inn i skupet. :idea:
Bare for å ha nevnt det med denne luft tank monteringen. har aldri opplevd det som en nødvendighet. 1 boks med god startgass, så har du mer sjanse for å få på dekka en med 10 luft tanker.
Med mindre du kjører med kostant trykk på disse tankene, så må også disse fylles før bruk, og når de igjen er tomme så er de tomme :mrgreen:
ellers forstår jeg det er morsomt med duppe ditter :dance:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 03/12/2009, 13:29

Har enda ikke kjørt av et dekk på Y61'en (bank i bordet...), men så ræser jeg ikke rundt i skiløypene med 0,6 bar dekktrykk heller... :wink:

Luft bruker jeg i all hovedsak til å fylle opp dekkene, og på tur utefor asfalten kan dette være nødvendig flere ganger om dagen. Av den grunn kommer man selvfølgelig ikke utenom en kompressor, og når jeg foretrekker en tank eller to, er dette rett og slett for å få ned tiden det tar å fylle opp dekkene til normaltrykk. Kjører opp trykk når jeg tapper ut, og så står det med trykk til jeg trenger det. Når denne øvelsen skal gjentas hyppig er det helt greit at det tar 5 minutt å fylle opp alle dekkene og ikke 15... Og jeg tar nok med en boks startgass også. 8)

En hyggelig bi-effekt er selvfølgelig mulighet til å kunne kjøre luftverktøy, blåsepistol for mekk og renhold av utstyr og bil(!), smelte og fjerne snø og is på glidelåser og skinner for tak- og fortelt, og for ikke å snakke om muligheten for å koble på lufthorn! :D

...og det ER morsomt med duppeditter! :D
GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Tormod » 03/12/2009, 17:44

Har ikke sett så nøye på hvordan plass det er under ic'en om det er går ann å få plass i ei lita vifte under der. Får jo tak i rimelig tynne vifter som er ment til gatbiler osv som er godt trimma og som dytter eller drar godt med luft. Men spørrs vel om det er plass under, er jo evnt en mulighet å flytte den til fronten,men da mister scoopet sin hensikt.
Greit med kompressor så kan man tappe ut å fylle på luft etter behov, sikkert ikke hver dag man trenger det,men er jo jævlig artig med masse duppeditter ja :dance:
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg colormax » 05/12/2009, 12:40

Globetrotter skrev:Har enda ikke kjørt av et dekk på Y61'en (bank i bordet...), men så ræser jeg ikke rundt i skiløypene med 0,6 bar dekktrykk heller... :wink:

Luft bruker jeg i all hovedsak til å fylle opp dekkene, og på tur utefor asfalten kan dette være nødvendig flere ganger om dagen. Av den grunn kommer man selvfølgelig ikke utenom en kompressor, og når jeg foretrekker en tank eller to, er dette rett og slett for å få ned tiden det tar å fylle opp dekkene til normaltrykk. Kjører opp trykk når jeg tapper ut, og så står det med trykk til jeg trenger det. Når denne øvelsen skal gjentas hyppig er det helt greit at det tar 5 minutt å fylle opp alle dekkene og ikke 15... Og jeg tar nok med en boks startgass også. 8)

En hyggelig bi-effekt er selvfølgelig mulighet til å kunne kjøre luftverktøy, blåsepistol for mekk og renhold av utstyr og bil(!), smelte og fjerne snø og is på glidelåser og skinner for tak- og fortelt, og for ikke å snakke om muligheten for å koble på lufthorn! :D

...og det ER morsomt med duppeditter! :D
GT

Skal du bruke disse tankene på vintern bør du ha mulighet for å tilsette sprit, samt veldig nøye med drenering av tankene.
Jeg synes disse tankene blir bare dritt :Whistle: , men jeg har jo altid litt meninger jeg da :mrgreen: .
Har du store dekk vil fortjenesten i tid være ca lik 0 . skal du fylle ett dekk så kan den være fort 2 min. under forutsetning at du har en god kompressor.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 07/12/2009, 01:49

...har selvfølgelig vann- og smussutskiller... :D :D Skal rapportere på hvordan det funker underveis. I værste fall kommer det under "Deler selges" i 2011... :wink:

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

ForrigeNeste

Returner til Garasjer / Our cars & history

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester