pat42 » 27/12/2009, 21:32
Man kan jo gå inn på Gik turbo sine svenske sider der ligger det oversikt over hva slags turbo de fleste bilene har standard.
Jeg holder en knapp på bensindrevne biler som har turbo montert originalt, men som ikke er ansett som "grisekjørebiler" Gjerne Saab 900-9000 og deromkring. Disse har ofte samme turboaggregat som Patrol 2.8td (Garrett t28)
Biler som går på bensin kokser mindre, men turboene er mye de samme.
Skal man ta turboen fra en bensiner for å bruke i en diesel, må man ta fra en mindre motor volummessig enn den man skal sette turboen inn i. 1,8-2,0 liters bensin passer ca. på diesel på 2.8-3,5 liters diesel.
Flere grunner til dette men den største er nok at dieselen skal begynne å lade trykk gjerne på 1500rpm, mens bensineren starter ikke å lade skikkelig før på ca. 2500rpm.
En annen ting man ikke skal glemme, og dette er viktig: Ikke få tak i en bruktturbo fra en bil som har stått lenge, med mindre den er konservert/ innsatt med olje. Oljefilmen forsvinner og kokspartikler setter seg på aksel og lagerbaner. Man kan risikere et tidlig havari.
Rygge??? Hvorfor det? Det kan jo gå!!