i forhold til de målerne i bilene, så tro jeg at det er 2 stk som har vist normalt arbeidstrykk, av alle de bilene jeg har kjørt så de er sikkert ikke mye å forholde seg til.
Oljetrykksensorene på disse er dårlige greier. Få kontrollert trykket på et verksted med varm motor. 1 bar på tomgang er ikke noen krise hvis det bare stiger med en gang turtallet øker litt, Jeg vil har over 2,5 bar i det turtallsområdet motoren skal jobbe i.
Min. 0,7 bar ved varm motor på tomgang ifølge nissan. Kjørte min 2.8 med gåen oljepumpe lenge, gikk ca 1 min. før lampa slutta å lyse når jeg starta motoren, å da løfta så vidt nåla på måleren seg, dobbelsjekka med eksten måler. Målte alt av lager kam,råde og veiv ved overhaling, alt var tipp topp. Denne motoren går fint med dårlig oljetrykk er min konklusjon.
Bilen min har nå fått dårlige oljetrykk en før. Nå ligger den like over 0 ved tomgang og på ca 2 bar ved 80 i 5 gir. skal få målt oljetrykket idag, så vi får se hvor "feil" måleren er. Men det som er tydelig er at oljetrykket er blitt lavere den siste tiden. Den går heller ikke reint ved oppstart på kald motor. Virker som den går på 5 sylindre i ca 10-20 sek, før den frisker til. Kan dette være et tegn på at toppen begynner å bli dårlig?