klør meg i hue!!

klør meg i hue!!

Innlegg tigerbilen » 27/12/2009, 21:11

kjøpte king caben nå 10 desember og ga ikke mer en 10 tusen for den. så er bevisst på at den ikke er i perfekt stand og fikk vite en del av problemene av forige eier.

det var dårlig battri på den og måtte bruke startbooster for og starte den hver gang etter jeg kjøpte den. bilen fuska litt og ble bare værre vis jeg brukte mye strøm ( varmeapparat , cd spiller , tusenmetere osv...) bytta batteri og det ble bedre men fusker fortsatt vis jeg har på mye elektrisk. dynamon lader 13,5 v , er det nok til og lade batteri? hva annet kan være problemet?

og i går skulle jeg hente dama på jobb og på vei opp dit så begynte plutselig bilen og gå renere men cd spiller kutta ut hver gang jeg bremsa og bremselysa lyste eller hver gang jeg skrudde på tusenmeterene.. den kom på med en gang igjen når jeg ikke bremsa lenger. da jeg kom opp på jobben hennes lå turtallet på tomgang litt høyere enn det pleier men mer stabilt. den har liggi på 7-800 o/m og har jaga litt men lå stabilt på 1100 o/m. skrudda av bilen for og starte den på nytt og se om den fortsatt lå på 1100 men bilen ville ikke starte igjen.. starteren gikk men bilen starta ikke..
ringte falken i dag og fikk dem til og kjøre bilen hjem hit og fikk den inni gården og prøvde og starte den da og da starta den. lot den stå og gå litt og skrudde av og prøvde igjen og da ville den ikke igjen.. :eh:

tenkte kanskje det var kondens i bensina og fylte på litt mer bensin og kondensfjerner og vugga litt på bilen for og få blanda det litt. da starta bilen igjen og lot den stå og gå litt igjen. stoppa den og prøvde og starte den igjen men da ville den ikke igjen. og batteri gikk tøm for strøm etter og bare vri på starteren et par ganger. når den stoppa før kunne jeg vri og vri men gikk ikke tom får støm. da så vi at batteri lå inntil karosseri med minuspolen og fikk dratt ut batteri litt igjen. og fikk start på den med booster igjen og tok en runde rundt felte her men da bare kutta en etter en ting ut. turteller ,varmeapparat , lys osv.. batteri tappa seg bare for støm men bilen gikk greit og fuska bare litt..

kan det ha skjedd no at minuspolen har liggi inntil karosseri? eller hva annet kan være galt med bilen?
tigerbilen

Nissan4x4 fan

Re: klør meg i hue!!

Innlegg KLAA » 27/12/2009, 22:09

At minuspolen ligger inntil karosseriet gjør ingen ting.. den skal jo faktisk være koblet til både karosseriet, ramma og motoren. Så det kan jo hende du har dårlig kontakt mellom di nevnte delene..
X-1983 Toyota Hilux 2.0 bensin på 35" (offroadbil)
X-1994 Nissan Patrol 2,8 GR SLX varebil 31"
X-1985 Toyota LandCruiser lj70 2,4 td (Prosjekt som aldri ble ferdig)
x-1994 Patrol Y60 GR SLX 37"
x-1977 Volvo c303
1990 Jeep Cherokee 4.0 Limited

*Kenneth*
KLAA

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg Pathman » 28/12/2009, 00:04

Det kan være jordingsfeil eller overslag et eller annet sted.
Jeg ville sjekket all kabling mellom batteri, starter og dynamo, samt batterijordingen. Gjør rent for irring og sjekk at alle kabler sitter fast - og også at polskoene sitter fast på batteriet. (Her snakker jeg av egen erfaring - "renoverte" halve elektriske anlegget på Forden min en gang og så viste det seg at problemet var en løs batteripol :bang: )
Så ville jeg tatt for meg all kabling til ekstrautstyr - tusenmetrene først - og sjekket at det ikke er overslag eller jordingsfeil noe sted og at alle koblinger og tjuvkoblinger er ok.
Andre som har forslag til hva fuskingen kan være?
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg Kriftian » 28/12/2009, 17:30

Hvis dynamoen lader vel 13 volt er det litt lite. Optimal ladespenning er 14,4 volt, og bare det detter litt får man ikke lada batteriene skikkelig. Prøv å sette på en skikkelig batterilader og lad batteriet helt opp. Så starter du bilen og slår av alt av lys, vifter, varme i rutene osb. Da skal ladespenningen ligge litt over 14 volt. Er den fremdeles ned på 13-tallet har du nok en dårlig dynamo.

Gjør også som Pathman sier, sjekk over batterikabler både jording og pluss til både starter og dynamo :wink:

Det at bilen fusker kan jo være en følge av at den rett og slett får for lite strøm, og når du sier at radioen kutter når du slår på lysa kan også tyde på dette :wink:
All klaring er god klaring.. Stram vaier!

Christian Thevik 99040334
Kriftian

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg Pathman » 28/12/2009, 22:11

Husk å sjekke vann på batteriet i forbindelse med lading. (Hvis det er mulig). Sett det på dyplading og la det putre en stund.
Få gjerne et batteriverksted til å måle det og lade det. Enkelte hjemmeladere er skrap, og det er ikke vits i å forsøke å lade det hvis det ikke tar mer lading.
Men uansett hva som er tilstanden på batteriet må du finne ut hva som tapper det.
Og med lav ladespenning tipper jeg at litt av løsningen ligger i kablingen dynamo-starter-batteri og jording på disse.
Hvis du har separat laderele (ikke innebygget i dynamoen) bør dette også sjekkes.

Hvis du er heldig har du et "start-og-dynamo-verksted" i nærheten der det sitter en kæll i et mørkt og skittent rom og vikler og pusser børster. Spør ham om hjelp :mrgreen:

(Hadde garasjerydding i sommer og fant 8-10 gamle startere og dynamoer som hadde samlet seg opp fra gud vet hvilke biler gjennom de siste 20 årene. Tenkte å kaste dem, men kjørte innom min start-og dynamo-mann og spurte om han ville ha dem. "Jaaaa", sa han, "men du kan ikke få mer enn 1500kr for dem......" 1500 her og 1500 der blir fort 3000 :lol: )
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg tigerbilen » 30/12/2009, 02:28

her var det mye gode tips og få :dance: skal gå over litt i morra:) tusen takk for alle tips :D

og ja har et sted som heter vikleverksted inni en liten bakgate som det fåktisk sitter en gammel men og vikler litt i mørket xD hehe skal ta en tur til han vis det er nødvendig :)

tusen takk igjen..:) sier ifra vis det er no mer som dukker opp :)
tigerbilen

Nissan4x4 fan

Returner til King cab & king cab navara D22

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest