overvektsgaranti

Re: overvektsgaranti

Innlegg Pathman » 08/01/2010, 21:35

aka skrev:..... Men han knølen på trafikkstasjonen(skien) skulle ha en overvektsgaranti???? fra fabrikanten av hevesettet eller fra nissan....

Det er mulig jeg svarer på noe jeg ikke har peiling på, men jeg vil anta at OME kan levere dokumentasjon på hvilken vekt hevesettet er beregnet for.
Hvis en leser dette dokumentet: http://www.4x4butikken.no/doc/OMEExport.pdf så står det bla. dette: Always follow the OME Application Catalogue for the vehicle’s current setup and load.... og dette: Make sure the customer understands fully if the GVM of the vehicle is an issue and what the legal obligations are.
Altså finnes det i OME Application Catalogue dokumentasjon på hvilken GVM (Gross Vehicle Mass = Fullastet totalvekt) hevesettet er beregnet for.
Dette må da være det som etterspørres fra Biltilsynet?
Med hilsen
Pathman

Pathman finnes også på forumene Tur På Hjul, TomTom
og Scannernytt samt på Facebook og Twitter
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg aka » 08/01/2010, 22:27

Det var litt feilinformasjon..de må ha fra fabrikanten av bilen. Han jeg snakka med på bt var ikke helt sikker selv på det punktet så han sa begge delene :?

Men skal skrive ut det der å høre med han for sikkerhets skyld. takker :)
aka

Nissan4x4 fan

Innlegg patrol for life » 08/01/2010, 22:35

Nøyaktig hva skal papirene fra fabrikanten omhandle??
Sitter å søker i lover og regelverk nå
Det er bedre med en dram i timen, enn en time i drammen.. Hilsen sheriffen i Kanada
patrol for life

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg aka » 08/01/2010, 22:49

ja si d. Har prøvd å få det skriftlig av de i flere uker nå, men det er visst bare et internt rundskriv som er sendt rundt til trafikkstasjonene.

Sånn jeg har forstått det er det rett og slett en garanti fra nissan om at det hevesettet du har satt på er testa og godkjent av nissan til bruk på disse bilene og at kjøreegenskapene ikke blir dårligere mtp.unnamanøvring/stabilitet.

Om det holder med et generelt skriv på hver modell eller om det må til på hver chassisnr. har jeg ikke fått no klokt svar på.

Ringte å masa på han karen på bti skien i dag om mer skriftlig dokumentasjon og de på notodden jeg snakka med i dag, men ingen kan gi meg noe konkret. Han i skien skulle se hva han fikk samla sammen å maile meg det.
ikke fått noe enda...
aka

Nissan4x4 fan

Innlegg patrol for life » 08/01/2010, 23:10

hvis di skal ha oss til å vise mere dokumentasjon, så må jo di informere oss om hva slags dokumentasjon vi trenger
Det er bedre med en dram i timen, enn en time i drammen.. Hilsen sheriffen i Kanada
patrol for life

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg AKG » 09/01/2010, 10:14

I realitetet har du fått avslag på ombyggingen av bilen, da har du krav på et skriftlig svar med begrunnelse og henvisnig til hvilke paragrafer de har brukt.
Dette fordi du faktisk har en mulighet til å anke avgjørelsen inn til vegdiretoratet.
Alt går, det umulige tar bare litt lengere tid
AKG

Nissan4x4 fan

Innlegg Tormod » 09/01/2010, 10:48

De kan ikke komme å kreve dokumneter av deg , når de ikke kan vise deg den paragfrafen som krever at du skal ha det dokumentet. De er jo nødt til å følge de paragrafene som er lagd og ikke komme opp med no greier de har kokt sammen sjøl. Hadde dratt ned og vist bilen igjen og hvis de setter seg på bakbeina ber du de finne fram i regelboka den paragrafen som gjør at de ikke kan godkjenne dette. Det er ingen som setter seg opp mot de og da turer de fram som de vil. Og har ikke de noe skriftlig og gå etter kan de pokker meg ikke nekte å godkjenne hevinga på bilen når du har de nødvendige papirene, dette må jo gå begge veier.

Driver litt i opel miljøet, og ikke for så lenge siden var det en som fikk godkjennt volvo bakaksling og turbo motor i ascona b'en sin, dette er det mange andre stasjoner som har nekta andre å godkjenne så er tydelig de ikke kjører lik linje på de enkelte stasjonene..
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg Tormod » 09/01/2010, 17:09

Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg Tommy » 09/01/2010, 18:14

og her.... med uhyrlig eksempel...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=31642

kjipt og ikke ha fått dette inn i vognkortet allerede
Tommy Olsen
Pirat
Tommy

Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 09/01/2010, 20:18

Det føles lissom på lik linje med når de stenger en gate for kjøring, står det inkjørin forbudt så hjelper det ikke om en kjørte der for 2 dager siden.
Vi må bare jobbe med grunlaget som er i rundskrivet biltilsynet bruker for å underkjenne bilene. så må dette vurdres mot de argumentene vi eventuelt kan finne, som tilsier at det vi har gjort med bilene fungerer og kan godkjennes godkjenning.
Tuv papirer er ingen garanti for godkjenning i Norge. det er mer en fjærforbedrings anbefalling fra TUV. og at kvaliteten på delene tilsvarer disse spesifikasjonene.
Kjøp på Biltma eller alle andre levrandører og det er kjempe greit. men kjøper du det fra noen av værdens største fjær levrandør. da er det selfølgelig alle grunder til å være skeptisk.... :think: :think:
Tror dette kalles TYPIS NORSK :idea:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Tormod » 10/01/2010, 01:35

Bare å drite i å kjøre det gjennom godkjenning da. Trudde det var bedre for dem å heller godkjenne bygga så de faktisk er lovlige å kjøre med.Tviler på folk kommer til å slutte å bygge om bilene sine. Jeg kommer til å heve bilen samma faen hva det jævla direktoratet sier..Gir nå faen...
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg colormax » 10/01/2010, 04:02

Da vet du hva det nest blir 5000- eller 10 000 i bot eller 20 000 kr samme bare de får masse penger vet du :D :D
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Tormod » 10/01/2010, 11:30

colormax skrev:Da vet du hva det nest blir 5000- eller 10 000 i bot eller 20 000 kr samme bare de får masse penger vet du :D :D

Er det bot å nå for å kjøre med heva bil..hmm trudde du bare ble sentd på teknisk kontroll.. Faen dessa hælvetes arrogante svina, slutte å drive med bil trur jeg, begynne å samle frimerker.. Skjønner jeg må bygge meg en egen skaubil uten skilter..
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg colormax » 10/01/2010, 11:56

De dette egentlig handler om, er hvem som skal stå ansvarlig den dagen ansvaret blir tema.
Da må de ha dokumetasjoner som viser at de kan stå for de de har godkjent, i forhold til gjeldende lover.
Så det er vel i bun og grund dette det stopper på .
Derfor blir oppgavene våre skaffe frem dokumentasjon som viser at det vi gjør kan forsvares på en riktig og forsvarlig måte.
Antar vi må gå den tunge vegen her , men siden vi er mange så er vi jo også mange som kan dele på eventuelle kostnader for å få dette igjenom.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Tormod » 10/01/2010, 12:04

Ja det burde være mulig å sammle sammen alle som driver med dette.Burde være lettere å få det igjennom også da. Men må finne ut hva som må gjøres da og man må ha garantier fra BT eller VD at de ikke trekker tilbake evnt godkjenninger man får ved å koste på div papirer..
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

ForrigeNeste

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester