Kalles D22

Re: Kalles D22

Innlegg PeterB » 13/01/2010, 01:24

åndinga?

Hva er dette systemet du snakker om?
Prøver å holde liv i min bil så ønsker å unngå problemer
Vroom Vroom
PeterB

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg colormax » 13/01/2010, 01:52

har du kjørt den og lyttet på den du også
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg patrol for life » 13/01/2010, 16:28

colormax skrev:har du kjørt den og lyttet på den du også

Når man skal finne ut hva som er galt med en bil, så kan man ikke stå med kikkert å kikke på den fra 100m avstand.
Man må faktisk få fram symtomer for så å feilsøke videre ut fra det.
Har ikke kjørt bilen, bare prøvestartet den.
Det er bedre med en dram i timen, enn en time i drammen.. Hilsen sheriffen i Kanada
patrol for life

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg colormax » 13/01/2010, 19:48

Spørsmålet mitt er da følgende, dere får inn en bil med bank i motoren. bilen starter og banker, dere starter bilen og lytter på den, eller etter min mening dere ødlegger den ytligere, så plokker dere den fra værandre og måler alle deler, i Krsand plokket de hele bilen i mikroskopiske biter, i tønsberg , plukket de ogso 2 biler i biter. men så finner dere ut at det var ikke garanti på motorene grunnet ikke overholt servise. Dere dekker ikke skaden med andre ord. men motoren er demontert, dere har også muligens forværett skaden ved å starte motoren :idea: ,
Så får kunden beskjed om at dette er for stor skade og motoren må total renoveres til en kostnad som varierer fra 75 til 145 000 kr.
Men velger du å ta bilen ut fra verkstedet skal dere ha mellom 15 og 25 000 for feilsøking og demontering.
Men fortsat er mitt spørsmål?? gjøres dette bare for å presse kunden til å fortsette reprasjonen på verkstedet.
For skal du ellers bytte en reklamasjons sak på en bil, gjør de ikke en dritt før de er 100% sikre på at kunden dekker det om det skulle bli et tvils tilfelle.
Jeg synes dette er en veldig merkellig måte å gjøre ting på.
Dette er selfølgelig ikke ment som noe angrep på enkelt personer men jeg føler , brukerne bør være tydelig forberet på dette. da det er tilgang til mye rimligere løsninger på dette. :wink:
Om det ikke er garanti sak da. :idea:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg KLAA » 13/01/2010, 19:54

Jeg forklarte deg jo opp og ned om prosedyrer for konstantering av feil og krav fra importør for litt siden Roger.. husker du det ikke??? :wink:
X-1983 Toyota Hilux 2.0 bensin på 35" (offroadbil)
X-1994 Nissan Patrol 2,8 GR SLX varebil 31"
X-1985 Toyota LandCruiser lj70 2,4 td (Prosjekt som aldri ble ferdig)
x-1994 Patrol Y60 GR SLX 37"
x-1977 Volvo c303
1990 Jeep Cherokee 4.0 Limited

http://www.4x4norway.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=563
*Kenneth*
KLAA

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg colormax » 13/01/2010, 20:06

Jeg husker det, men om feilen ikke dekkes grunnet manglede servise , så kan det da umulig være nødvendig å plokke motoren i biter samt påføre eieren en kostnad på mange tusen , servisene står jo i servise boken og ikke i en haug me deler, statestikk målinger bør gå på Nissans egene kosnader ikke på brukerens kostnader. jeg mener dette er helt urimlig. Dette er mine meningeer og de kan være mangelfulle. og er ikke ment som noe person angrep.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg KLAA » 13/01/2010, 20:18

Men om kunden kommer inn og lurer på hva den ulyden i motoren er og hva det vil koste å reparere det hvis det ikke dekkes av reklamasjon, må vi jo feilsøke for å kunne gi kunden et prisoverslag. Og i slike tilfeller MÅ vi jo starte Motoren for å høre lyden. For så senere gå dypere inn i motoren og se hva som er skadet. En ser jo ikke det bare ved å starte motoren eller se i serviceboka. Men la oss ikke ta denne diskusjonen her i Kalles Garasje.. flytt den heller til emne om Motorhavarier på d22
X-1983 Toyota Hilux 2.0 bensin på 35" (offroadbil)
X-1994 Nissan Patrol 2,8 GR SLX varebil 31"
X-1985 Toyota LandCruiser lj70 2,4 td (Prosjekt som aldri ble ferdig)
x-1994 Patrol Y60 GR SLX 37"
x-1977 Volvo c303
1990 Jeep Cherokee 4.0 Limited

http://www.4x4norway.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=563
*Kenneth*
KLAA

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg patrol for life » 13/01/2010, 20:19

colormax skrev:Spørsmålet mitt er da følgende, dere får inn en bil med bank i motoren. bilen starter og banker, dere starter bilen og lytter på den, eller etter min mening dere ødlegger den ytligere, så plokker dere den fra værandre og måler alle deler, i Krsand plokket de hele bilen i mikroskopiske biter, i tønsberg , plukket de ogso 2 biler i biter. men så finner dere ut at det var ikke garanti på motorene grunnet ikke overholt servise. Dere dekker ikke skaden med andre ord. men motoren er demontert, dere har også muligens forværett skaden ved å starte motoren :idea: ,
Så får kunden beskjed om at dette er for stor skade og motoren må total renoveres til en kostnad som varierer fra 75 til 145 000 kr.
Men velger du å ta bilen ut fra verkstedet skal dere ha mellom 15 og 25 000 for feilsøking og demontering.
Men fortsat er mitt spørsmål?? gjøres dette bare for å presse kunden til å fortsette reprasjonen på verkstedet.
For skal du ellers bytte en reklamasjons sak på en bil, gjør de ikke en dritt før de er 100% sikre på at kunden dekker det om det skulle bli et tvils tilfelle.
Jeg synes dette er en veldig merkellig måte å gjøre ting på.
Dette er selfølgelig ikke ment som noe angrep på enkelt personer men jeg føler , brukerne bør være tydelig forberet på dette. da det er tilgang til mye rimligere løsninger på dette. :wink:
Om det ikke er garanti sak da. :idea:

Begynner med å si at det ikke er bankelyd i bilen til kalle, men den fusker og går ujevnt. Tydelig tegn på feil med forbrenning på en eller flere sylindere. Den blåser også mye ut gjennom åndinga, noe som tyder på def stempel eller stempelringer.
Ellrs må man jo kunne finne en feil for å få fikset en feil.
Hittil er ingenting demontert, og ingenting er mere skadet enn det var.
Når det gjelder disse eksemplene på demonterte motorer, så er det noe man aldri gjør uten å avtale med kunde først.
Og foresten så blir ikke en sånn motor demontert bare pga mistanke.
Når det først er rådelager som er gått så hører man det.
Du kan jo skaffe deg jobb som mekaniker på et nissan verksted og lære deg prosedyrer på feilsøkning, så finner du fort ut hva som må til for å kunne konstatere en feil, istede for å angripe på en sånn måte.
Det er bedre med en dram i timen, enn en time i drammen.. Hilsen sheriffen i Kanada
patrol for life

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg patrol for life » 13/01/2010, 20:42

PeterB skrev:åndinga?

Hva er dette systemet du snakker om?
Prøver å holde liv i min bil så ønsker å unngå problemer

Åndinga er utluftingen fra toppdekselet.
Det som er koblet opp på denne bilen er en form for catchtank tror jeg, det er i dette ettermonterte utstyret det har tettet seg.
patrol for life

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg Kalle » 14/01/2010, 01:33

Nydelig at du har starta på den. :clap:
Neste gang blir det ikke catch tank men rør rett ut :twisted:
Magnus
90031654
D22'06 OME sett, ARB front og bakfanger, 37" dekk, snorkel, Gangstercap, 2.5" (raka rør) og litt xtra lys..
Kalle

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg colormax » 14/01/2010, 02:18

Blir spenende å se hva resultatet blir her, Vi krysser fingrene for deg Kalle :prey:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Kalle » 15/01/2010, 23:18

Takker. Venter spent jeg og. :mrgreen:
Magnus
90031654
D22'06 OME sett, ARB front og bakfanger, 37" dekk, snorkel, Gangstercap, 2.5" (raka rør) og litt xtra lys..
Kalle

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg patrol for life » 16/01/2010, 01:14

Er nok desverre ikke en garantisak på bilen din kalle :(
Hvordan blir det med dagali for deg foresten??
Skal du sitte på med meg eller kommer du deg oppover selv??
patrol for life

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg colormax » 16/01/2010, 05:34

Er det ikke 100 00 km eller 3 år på disse bilene :?: :?: :?: :?: :?:
Siden dette er noe som veldig mange av forumets brukere kan ha nytte av, håper jeg vi kan følle denne motorskaden fra begynnelse til ferdig reparert motor.
Dette vil være veldig lærerikt for alle D22 eiere, siden dette er en situasjon stadig fler folk havner i.
mener ikke dette som grilling av OLE han er ingen syndebukk her :mrgreen: , men mener dette er en helt konkret sak som må følles opp. Kalle har vel faktisk kjørt alle servicer også på ,som han kjøpte ny når han var 18 år for å slippe ha problemer med en gammel bil, bilen går 95% uten noen form for belastning kun til peivat kjørsel.
Jeg synes dette virker litt mye urimligt.
Jeg ønsker vi skal kjøre motoren gjenom en uavhengig profesjonel instans for ny vurderinger av skadens opprinnelse.
Det er så mange som blir skadelidende av disse motor havariene, at det virker for meg helt urimlig.
At en motor ryker grunnet gammel regg reim og sånne duste ting er greit, men at de ramler sannen grunnet noen tusen for mye på oljeskiftet eller lignende, det virker helt urimlig for meg.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Kalle » 17/01/2010, 00:04

Roger bilen var 3 år i november :bang: Og jeg kjøpte ny bil siden jeg var lei av gamle biler som det ikke gikk ann å stole på.. Så jeg kjøpte den ikke før jeg var 20 måtte jo ha penger for å kjøpe den bilen.. Så sparte et par år..
Håper jeg får dekka deler av dette iværtfall :prey:
Magnus
90031654
Kalle

Brukerens avatar
Skogens konge

ForrigeNeste

Returner til Garasjer / Our cars & history

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest