overvektsgaranti

Re: overvektsgaranti

Innlegg AKG » 10/01/2010, 12:31

Det første budet, er at BT må gi et skriftlig svar med begrunnelse for avslag og hvilke paragraf di har brukt!
BT er kun forvaltnings myndighet og skal kun følge paragrafene.
Har di fått nye retningslinjer for godkjenninger, er nok di offentlige og skulle være mulige å få tak i
Alt går, det umulige tar bare litt lengere tid
AKG

Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 10/01/2010, 12:48

Jeg ble jo ikke så overasket over at dette kom, ante meg vi nærmet oss da da dele levrandørene her i Norge ville ha særgodkjenninger på hevesettene, og at bare de som ble levert med norske kviteringer skulle godkjennes. da ante det meg at det ville bli problemer siden det da måtte vurderes hva som kunne og ikke kunne godkjennes.
Så ser ikke bortfra at dette førte til ny gjenomgang av dokumentasjonene, som igjen avslørte feil og mangler ved dokumentasjonen. og der er vi da :lier:
Men det viktigste er å få kunskap om hva som kan godkjennes, så må vi jobbe med å tilfredstille dette.
Jeg var jo inne på dette tidligere med å lage en avtale med Xtreme, vi fik til dette , de sjekket bilene og kjørte de til godkjenning. men dette stoppet også da de heller ikke får godkjent disse bilene lenger.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg aka » 11/01/2010, 12:53

Hei

Da har jeg snakket med min "venn" på bt. Ble endel klokere nå.
Det han ville ha av meg er: en garanti fra nissan om at bilen kan beholde den samme totalvekta si eller om den må settes ned. Det var visst det hele han trengte.

Dette heter totalvektsgaranti, ikke overvektsgaranti som han har sagt til meg hele tia :?

Her er vedlegget jeg fikk av han som skriftlig dokumentasjon på den nye retningslinjen.
virker litt rotete fra deres side og ikke så formelt. men men.

Uten navn _1101201008124200.pdf
(173.94 KIB) 486 ganger
aka

Nissan4x4 fan

Innlegg Pathman » 11/01/2010, 13:48

Det var jo et veldig "offisielt" dokument dette da.... :think:
Skikkelig med paragrafhenvisninger til kjøretøyforskrifen og alt som skal til :wall:

American Car Club er vel de som besitter mest kunnskap vedrørende dagens situasjon for ombygginger. Siden jeg fortsatt er medlem der, (og også i Jeep Club Norway) kan jeg prøve å grave litt i de kanalene og se om noen vet noe mere om situasjonen.
Med hilsen
Pathman

Pathman finnes også på forumene Tur På Hjul, TomTom
og Scannernytt samt på Facebook og Twitter
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg colormax » 11/01/2010, 18:11

Som jeg har forstått den Norske byrokratiets lover , er alt som er av nye lover og forkrifter og ting som medfører endringer fra tidligere lover og vedtak sent ut i rundskriv som skal forholde seg til, etter diverse vedtak.
Da er det jo veldig merkelig disse forskriftene ikke er lett tilgjengli, spesielt side de er så veldig lett å håndheve for biltilynet og de skaper masse problemer for oss alminelige brukere.
Vi bør få helt klar dokumentasjon om hva vi gjør galt og om hvordan det kan gjøres riktig , i forhold til forskriftene de forholder seg til
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg aka » 11/01/2010, 23:27

Ja helt høl i hue.. sånn det er nå virker det jo umulig å få tak i de papira som trengs.
Tenkte å ringe nissan nordic i morra..siste utvei :(

Noen som vet om extreme4x4 får godkjent bilene demmes?
aka

Nissan4x4 fan

Innlegg Stefanvp » 12/01/2010, 00:09

Xtreme4x4 og AT sliter med akkurat det samme. Det er samme folk på biltilsynet de må forholde seg til. Snakket med Xtreme i dag. Men det er skrevet klager, og møter er holdt. Så det er ikke helt umulig det dukker opp positive nyheter her... Må nok bare smøre seg med litt tålmodighet.
Stefanvp

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg aka » 14/01/2010, 11:19

Svært gode nyheter..

Har snakket med Unni i dag. Hun bekrefter langt på vei at dette beror på en misforståelse.
De har hatt to klagesaker inne til vurdering, der ombygger har gjort konstruksjonsmessige endringer på bilen i forbindelse med heving.
I de to sakene sier hun at hun har uttalt at de i de to tilfellene burde forlangt garanti fra kjøretøyprodusent på at totalvekt kan opprettholdes. Hun sier også at ved vanlig TÜV (eller lignende)-godkjent hevesett skal man forholde seg til skriv fra 2007. Mao lik den praksis vi er vant med.

MEN .... Det kan virke som at dette skrivet hennes er skrevet noe vanskelig, fra kilder i BT hevdes det at det er formulert som at dette gjelder all heving. Unni annbefalte at den trafikkstasjonensom er i tvil ringer Tormod Skau og får bekreftet det jeg sier. I region Midt er de ikke villige til å ta denne telefonen, men venter heller på møtet i mars. Jeg synes det er noe tungvint når en enkel telefon ser ut til å kunne løse en misforståelse. Men de har sikkert sine måter å gjøre ting på, og to mnd er jo ikke veldig lenge..

Jeg skal prøve å få tak i skrivet fra Unni for å se om det virkelig er skrevet slik at BT over hele landet tolker det feil, eller om hun rett og slett har vert mer generell i sin uttalelse en hun hadde tenkt..

Skrevet av frode på jcn forumet.

Nå ble jeg lettet å glad! :D får håpe det ordner seg.
BT i skien skulle se på dette og får svar til mandag. krysser fingre
aka

Nissan4x4 fan

Innlegg aka » 15/01/2010, 10:49

Da har jeg snakka med bt igjen og det ordner seg i forhold til hevesettet og totalvektsgaranti.

Men det han lurte på nå var lasteventil og at den bremser for mye bak. gjøres dette noe med ved heving eller lar jeg den være som den er?
aka

Nissan4x4 fan

Innlegg magnvar » 15/01/2010, 20:18

kan du ikkje forlenge staget slik at du får samme vinkel som før? rekner med at det er et stag til vent som er ledda... forlenger dette ofte på lastebiler vi endrer kjørehøyde på.. (som da ikke trenger noen form for godkjenning:))

Magnus
magnvar

Nissan4x4 fan

Innlegg KLAA » 15/01/2010, 23:00

Godt det ordner seg med hevinga :)
Du må forlenge innfestninga til lasteventilen slik at den har samme vinkel som før ja. :)
Legger ved et bilde av min:
Bilde
X-1983 Toyota Hilux 2.0 bensin på 35" (offroadbil)
X-1994 Nissan Patrol 2,8 GR SLX varebil 31"
X-1985 Toyota LandCruiser lj70 2,4 td (Prosjekt som aldri ble ferdig)
x-1994 Patrol Y60 GR SLX 37"
x-1977 Volvo c303
1990 Jeep Cherokee 4.0 Limited

http://www.4x4norway.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=563
*Kenneth*
KLAA

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg aka » 16/01/2010, 14:23

og den skal være like lang som det jeg heva bilen? Hva sier bt til dette? er det ok?

vet at han i skien kommer sikkert til å si noe på det. han prøver å finne noe uansett. hehe
aka

Nissan4x4 fan

Innlegg patrol for life » 16/01/2010, 16:04

Forlenginga skal være like mye som hevinga ja.
På forige patrolen jeg godkjente dreiv kontroløren å leita etter lasteventilen, siden det var en 260 så hadde den ikke det, men han sa at hvis den hadde hatt det så måtte den justeres tilsvarende det bilen var hevet.
Det er bedre med en dram i timen, enn en time i drammen.. Hilsen sheriffen i Kanada
patrol for life

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg Tormod » 16/01/2010, 16:07

Spørr sikkert dumt,men hva er den lasteventilen til??
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg patrol for life » 16/01/2010, 16:24

den øker bremsekraften på bakakselen i forhold til hvor tungt lastet den er.
Det er bedre med en dram i timen, enn en time i drammen.. Hilsen sheriffen i Kanada
patrol for life

Brukerens avatar
Skogens konge

ForrigeNeste

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 0 gjester