DID ARCTIC

Re: DID ARCTIC

Innlegg Globetrotter » 03/12/2009, 00:02

Bedre med for mye enn for lite er mitt mantra også... :D

Men akkurat når det gjelder invertere tenker jeg at det er lurt å være litt forsiktig. De fleste invertere har en virkningsgrad på rundt 90%, noe som betyr at den saken der fort trekker 360-370 Ampere når den går for fullt. Da bør du ha en RIMELIG heftig batteribank, for det er omtrent fire ganger mer enn hva dynamoen leverer... Og den bør definitivt stå så nærme batteriene som mulig.

Den neste lille detaljen som er litt trasig med invertere er at de bruker relativt sett MYE strøm i rent effekttap når man ikke bruker hele kapasiteten. Dette avhenger nemlig av størrelsen på spolene og ikke hvor mye strøm som faktisk tas ut. En laptop bruker ca 60-70-80 W, men koblet på en slik sak tipper jeg at den fort kan trekke MYE mer enn det... Og strøm er dyrbart på tur...

Så jeg tror nesten jeg hadde vurdert en inverter til på 300W for lett forbruk...

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge

Innlegg Specialops » 03/12/2009, 00:06

colormax skrev:Bilen er jo bare helt rå, så der har du gjort en kjempe jobb.
Men er det ikke en viss fare for liv og helse med en så flott bil i disse strøkene, eller går dette bra. Det lyser jo god økonomi av dette, trodde dette kunne være litt skummelt :think:

Takk for det ! Har gått noe tid på bilen kan du si, og ikke minst noe ører... :eh:

Det er flere som har sakt hva du sa nå, om hva farer det kan være grunnet status den bilen kanskje viser til folk der nede.. men jeg er en gammel forsvar mann, og har lært å føre meg i utland blandt slike folk. uansett tar jeg med forhånds aparater skulle det verste kunne skje. men trur så lenge en holde seg innforbi fornuftige ruter, og gir planlagt informasjon til en guide der nede, og legge opp til check points, og melde plikt over sandband osv. trur eg det skal gå bra.. som sakt prøver noen å ta noe fra meg, så sliter de mildt! --- :|

Men som sakt du kommer langt på en slik tur med og oppføre seg fint men bestemt, en skal være udmyk rundt muslimer og andre folkeslag når en er på besøk i deres land. .
Trur det skal gå bra. en må jo ikke være blond bambi på tur, en skal ta forhåndsregler hele tiden. det er jeg trent på fra før. men det er en stor del av turen.

Nå gleder jeg meg til dagali, skal teste bilen der. !det skal bli gøy! :)
Tørr det ikke å brukes - Skal det ikke eiges !
Specialops

Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 03/12/2009, 00:28

Ja det blir jo tilsvarende utfordringer der oppe :mrgreen: kan bli tøft dette. gleder meg veldig til å treffe alle di hygelige folkene som kommer på treffet, begynner få litt prestasjons angst :Whistle: men satser på at ting vil gå greit, jobber jo litt med ting til treffet hvær ensete dag. men ting virker å dette på plass.
Vi har tydligvis mange gode støttespillere :dance:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Specialops » 03/12/2009, 00:32

Globetrotter skrev:Bedre med for mye enn for lite er mitt mantra også... :D

Men akkurat når det gjelder invertere tenker jeg at det er lurt å være litt forsiktig. De fleste invertere har en virkningsgrad på rundt 90%, noe som betyr at den saken der fort trekker 360-370 Ampere når den går for fullt. Da bør du ha en RIMELIG heftig batteribank, for det er omtrent fire ganger mer enn hva dynamoen leverer... Og den bør definitivt stå så nærme batteriene som mulig.

Den neste lille detaljen som er litt trasig med invertere er at de bruker relativt sett MYE strøm i rent effekttap når man ikke bruker hele kapasiteten. Dette avhenger nemlig av størrelsen på spolene og ikke hvor mye strøm som faktisk tas ut. En laptop bruker ca 60-70-80 W, men koblet på en slik sak tipper jeg at den fort kan trekke MYE mer enn det... Og strøm er dyrbart på tur...

Så jeg tror nesten jeg hadde vurdert en inverter til på 300W for lett forbruk...

GT

Jeg kikket litt nermere på denne invurteren, og jeg såg litt feil, den leverer 2000w konstand, og har en peak på 4000w. den har myk oppstart. og shut down alarm ved amper trekk blir for laft fra batteri pakke, jeg har jo 2 stk 12 v batterier i bilen som er bro-koblet. trudde dette ikke skulle være noe problem jeg.. hmm. er du sån elektriker du ? :o
Specialops

Nissan4x4 fan

Innlegg Specialops » 03/12/2009, 00:36

colormax skrev:Ja det blir jo tilsvarende utfordringer der oppe :mrgreen: kan bli tøft dette. gleder meg veldig til å treffe alle di hygelige folkene som kommer på treffet, begynner få litt prestasjons angst :Whistle: men satser på at ting vil gå greit, jobber jo litt med ting til treffet hvær ensete dag. men ting virker å dette på plass.
Vi har tydligvis mange gode støttespillere :dance:

Det er bra, jeg ønsker meg en T-shorte for minne, den må jeg ha i smal. hørt at du trykker også..
trur det er mange som ser fram til denne sammenkomsten. trur den vil sprenge alle rekorder på oppmøte.
høres ut som det fort kan bli ca 200 stk som kommer innom. Håper det blir aktører med gode tilbud der oppe, har jo med penger å bruke... :)
Specialops

Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 03/12/2009, 00:47

De fleste delle levrandører er inviterte,og de som ikke er kan jo bare ringe meg, så blir de det :dance: så vi får bare se hva de stiller med, men det blir jo gøy treff for alle , også disse delle levrandørene. men det blir tid for alt, også salg/kjøp skravling. men mest kjøring og gøy :dance:
Det kommer jo alt av kvalitets 4x4bilbyggere opp dit, mye kompetanse samlet på ett treff.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Globetrotter » 03/12/2009, 01:16

Specialops skrev:Jeg kikket litt nermere på denne invurteren, og jeg såg litt feil, den leverer 2000w konstand, og har en peak på 4000w. den har myk oppstart. og shut down alarm ved amper trekk blir for laft fra batteri pakke, jeg har jo 2 stk 12 v batterier i bilen som er bro-koblet. trudde dette ikke skulle være noe problem jeg.. hmm. er du sån elektriker du ? :o

:D Tja... Lurte meg gjennom ingeniørhøyskolen en gang i tiden, men er nok litt rusten på teorien...

Når jeg leste innlegget mitt en gang til fikk jeg nesten litt dårlig samvittighet for å høres negativ ut. Det var IKKE meningen! Var bare at jeg så for meg noen rødglødende kabler, og flatt batteri langt oppi Atlas-fjellene...

Har selv en 1000W inverter, og et par kompiser rister på hodet og mener det er alt for mye for daglig forbruk. Mulig de har rett, men jeg vil nå likevel ha muligheten, som du nevner, til å kunne kjøre litt verktøy. Muttertrekker og slikt pjask tar jeg på trykkluft.

Ellers har jeg lagt inn et par 12volt-til-USB punkter http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=572739
for lading av telefoner og kamera, samt anskaffet strømforsyning til laptopen som kobles rett til 12 volt. Sparer mye strøm, og det koster ikke noe heller.

Og om du har tenkt å ta "forbruks-strøm" fra start batteriene mens bilen står stille, tror jeg at jeg ville sett på et skillerele mellom batteriene, evt sette inn et tredje batteri som kun er til forbruk. Dette for å være HELT sikker på at der er strøm til å starte om morgenen... Pinlig å bli slept igang av en kamel... :D

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge

Innlegg Specialops » 03/12/2009, 12:53

Globetrotter skrev:
Specialops skrev:Jeg kikket litt nermere på denne invurteren, og jeg såg litt feil, den leverer 2000w konstand, og har en peak på 4000w. den har myk oppstart. og shut down alarm ved amper trekk blir for laft fra batteri pakke, jeg har jo 2 stk 12 v batterier i bilen som er bro-koblet. trudde dette ikke skulle være noe problem jeg.. hmm. er du sån elektriker du ? :o

:D Tja... Lurte meg gjennom ingeniørhøyskolen en gang i tiden, men er nok litt rusten på teorien...

Når jeg leste innlegget mitt en gang til fikk jeg nesten litt dårlig samvittighet for å høres negativ ut. Det var IKKE meningen! Var bare at jeg så for meg noen rødglødende kabler, og flatt batteri langt oppi Atlas-fjellene...

Har selv en 1000W inverter, og et par kompiser rister på hodet og mener det er alt for mye for daglig forbruk. Mulig de har rett, men jeg vil nå likevel ha muligheten, som du nevner, til å kunne kjøre litt verktøy. Muttertrekker og slikt pjask tar jeg på trykkluft.

Ellers har jeg lagt inn et par 12volt-til-USB punkter http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=572739
for lading av telefoner og kamera, samt anskaffet strømforsyning til laptopen som kobles rett til 12 volt. Sparer mye strøm, og det koster ikke noe heller.

Eg ska ta kontakt med ein kamerat av meg som er elektriker i 25 år. :D er denne invurter feil, for batteri pakken min, evt må jeg bygge om litt.. kommer du til dagali ?

Og om du har tenkt å ta "forbruks-strøm" fra start batteriene mens bilen står stille, tror jeg at jeg ville sett på et skillerele mellom batteriene, evt sette inn et tredje batteri som kun er til forbruk. Dette for å være HELT sikker på at der er strøm til å starte om morgenen... Pinlig å bli slept igang av en kamel... :D

GT
Specialops

Nissan4x4 fan

Innlegg sunde » 29/12/2009, 23:04

morroa har så vidt begynt (Hilux 38" Polar edition")
sunde

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg Tormod » 29/12/2009, 23:34

Sinnsykt råå kjerre..
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg Specialops » 09/02/2010, 22:55

Tormod skrev:Sinnsykt råå kjerre..

Takk ! brukt litt tid og peng på den.... :)
Sist endret av Specialops den 03/03/2010, 21:54, endret 1 gang
Specialops

Nissan4x4 fan

Innlegg Specialops » 09/02/2010, 23:22

hei,

har også 4 slike felger tilsalgs, med noen yokorama allterain dekk, 2 sesonger tilsalgs.

felger 10" breie og dekk 35" 12,5 bredde.

bud ønskes..
Vedlegg
Cruisern102.jpg
Specialops

Nissan4x4 fan

Innlegg Specialops » 14/03/2010, 20:18

Ett bilde av koss bilen ser ut nu, bilde er tatt fra helga, var en del vind og snø fyk kan du si... :mrgreen:
Vedlegg
lc120 AT35 snødruss.jpg
Specialops

Nissan4x4 fan

Innlegg Specialops » 21/04/2010, 20:48

litt oppdateringer av bilen...

fikk ikke til å laste opp bilder her....

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37 ... &start=940
Specialops

Nissan4x4 fan

Innlegg Specialops » 05/12/2010, 17:04

Da skal min AT lc120 til Africa... :)

www.marokko2011.blogspot.com
Specialops

Nissan4x4 fan

ForrigeNeste

Returner til Garasjer / Our cars & history

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester