Tikking fra motor kom helt plutselig???!!!

Tikking fra motor kom helt plutselig???!!!

Innlegg larseer » 27/09/2009, 22:47

Skjedde noe merkelig her igår, kjørte fra jobb stoppet etter ca 3 minutt for å fylle diesel.... ferdig å fylle og starta opp igjen så kommer det en tikkelyd fra motoren som ALDRI har vært der før nå.... lyden minner om tikkelyd fra et rele som klikker (det er ikke det, men lyder minner om det) eller ventiltikking. Kan virke som om det kommer fra området rundt bakerste del av motor, altså nærmest torpedoveggen?!

Det tikker like mye enten bilen er kald, varm middels varm stått over natta eller ikke..... tikkinga er helt lik uansett temp på motor. Gir jeg gass øker hastigheten på tikkinga holder jeg f.eks 100 km/t på 2850 omdr og slipper gassen avtar tikkinga selv om turtelleren er oppe på 2850 rpm, gir jeg gass igjen så øker tikkelyden.... Er det samme hvis jeg ruser den på tomgang så øker tikkingen for å så gå ned på "tomgangs hastighet" igjen når jeg ikke ruser motoren

Er det ventiltikk eller er det noe annet som lager den sabla irriterende lyden??? :evil:

Det som har blitt byttet på motoren på 310.000 km (nå gått 314.000 km) er:

Sjekket registertiming
Regreim + løpehjul
Pumpetiming
Dieselpumpe
Justert inspr. tidspunkt
Clutch
Sjekk av eksosmanifoild
Turbo overhalt
Topplokk av/på for plansliping
Skiftet innsugsventiler og frest seter
Sliping og avretting av eks ventiler
Byttet dysespisser
Ny topp

* turbotrykk er litt påstillt + dieselpumpa

1996 Patrol Y60 2.8 TD

Er det totalhavari neste eller bare en bagatell som plutselig har dukket opp???

Det som er litt pussig syns jeg da, er at denne tikkinga har ikke kommet litt å litt, den kom meget brått og litt uventet kan man si.... fra null tikk til full tikk på en stopp og en start liksom??!!! :bang:

Hjelp anyone??
larseer

Nissan4x4 fan

Re: Tikking fra motor kom helt plutselig???!!!

Innlegg larseer » 28/09/2009, 18:56

Ikke en kjeft som kan hjelpe/har tips til hva som kan være gærnt?
larseer

Nissan4x4 fan

Innlegg zmike » 28/09/2009, 19:25

Hmm..uten at jeg er noen ekspert er det første som slår meg at det kan være en (eller flere?) dyse(r) som jukser..?? :think:
-93 Patrol Y60 2,8td på 32x11,5x15
zmike

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg xtr » 28/09/2009, 22:06

hm... tror det ventil jeg.. ikke sikker. har AKKURAT det samme problemet på min. det har jeg hatt siden juni. så har verken gjort noe med det, eller merket noe forskjell... det kommer vel snart jaah :Whistle:
De gale har det godt...
xtr

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Innlegg Allan Øgendal » 29/09/2009, 16:41

Det kan være det et af de bagerste krumtapslejer der er slidte har set det flere gange så kan stemplet røre topstykket og det giver en tikkende lyd.
Allan Øgendal

Offroader

Innlegg gerolaz » 03/03/2010, 08:27

Hidrolofter
gerolaz

Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 03/03/2010, 08:38

gerolaz skrev:Hidrolofter

Litt enig med siste innlegg her, men prøv først ta en fastnøkkel , la bilen gå på tomgang, så løsner du røra inn til dysene, en etter en. tipper det er en dyse som er vrang, somregelt den første eller andre sylynderen. løsn de ca 2 omdreininger, til det begynner å lekke diesel, løsner ekke røra så banker du litt forsiktig på de.
Lykke til.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg colormax » 03/03/2010, 08:39

gerolaz skrev:Hidrolofter

Litt enig med siste innlegg her, men prøv først ta en fastnøkkel , la bilen gå på tomgang, så løsner du røra inn til dysene, en etter en. tipper det er en dyse som er vrang, somregelt den første eller andre sylynderen. løsn de ca 2 omdreininger, til det begynner å lekke diesel, løsner ekke røra så banker du litt forsiktig på de.
Lykke til.
virker for meg som det nesten aldri er bunndelen ting ryker på disse mtorene, problemene ligger somregelt i toppen.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Parazitt » 11/09/2012, 11:30

Jeg fikk også tikking i motor helt plutselig. Smalt noe voldsomt når jeg skulle starte den opp etter og ha koblet opp ny gløding på min y60. Og nå tikker det i motoren uavhengig av motor temp
Parazitt

Nissan4x4 fan

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest