Placering av kompressor til sperre, Y61

Re: Placering av kompressor til sperre, Y61

Innlegg Rett til himmels » 08/03/2010, 01:47

colormax skrev:Noe du ikke forsto her :mrgreen: :mrgreen := de har ingen problemer med å tåle den varmen de eventuelt måtte bli utsatt for, siden de er beregnet til å bruke under xtreme forhold . som for eksempel i meget varme steder,
men det er ikke veldig egnet med en spærre kompresor til dekkfylling, da den ikke er konstruert for å gå så mye og lenge av gangen.
Regner med kompresoren det her snakkes om er en ARB som kom fra meg.

Nei - ingen ting jeg ikke forstod, med unntak kanskje om dette med ekstreme forhold. Men la meg avklare litt før dette enkle spørsmålet om plassering av kompressor forsvinner helt ut på jordet...:

ARB leverer rene kompressorer kun beregnet på å drifte sperre. de har også kompressorer beregnet for både drift av sperre + fylling av luft i dekk. Er denne jeg sikter til her. De komressorene er ikke beregnet på kontinuerlig bruk i over 20 min. Da går de alt for varme og tar mest sannsynlig kvelden. Dette er riktig.

Men: Innen det er gått 20 min vil de fleste helt uproblematisk klare å fylle hjul opp til 33" fra f.eks 5 PSI. Når vi kommer opp til 35" går det med et nødskrik innenfor de 20 minutetene og er ikke å anbefale. 37" er det bare å glemme. Dvs fult brukbar/tilfredsstillende til å fylle originalhjul på de fleste 4x4.

Men 2: Her snakker jeg om ARB's kombinerte kompressor fra 2006. I 2008 tror jeg det var, kom det en ny utgave som er langt kraftigere enn de som var montert i mine biler. Denne er i større grad enn den gamle beregnet på fylling av luft. Leveres såger i et sett kun beregnet på dette - kjekk koffert med alt samlet. Denne kompressoren sitter montert i motorrommet på "Påndus'" 37" Y61 og pumpet opp hans hjul vesentlig raskere enn min Fini som jeg har vært meget fornøyd med. Jeg ble veldig imponert over dens kapasitet. tok langt under 20 min. Du stod jo der selv mens han fyllte... Dette var på Svarstad i høst. Det var ikke spesielt ekstreme forhold der da, men den fungerte like fullt uten å se ut til å lide noen nød av den grunn :wink:
Dvs en konge kompressor jeg absolutt vil anbefale og kan forsikre om at ikke tar skade av en plassering høyt i motorrommet selv om den blir druknet i både vann, gjørme og snø (har testet...)

Ingen av mine ARB-kompressorer har blitt levert av deg. Du tok derimot turen innom AT i Drammen for meg i sin tid og kjøpte med deg en Fini for meg derfra. Vi møttes i Asker og jeg spanderte en middag på deg. Og som nevnt: Glimrende kompressor og ledningene montert med vinsjkontakt har gjort den veldig enkel i bruk ofg lett å flytte rundt mellom bilene.

Vedr. kompressor som har tatt kvelden ved utvendig montering: Tror du sikter til TH's i hans 38". Første monteringen i front av den var uheldig og den tok fort kvelden. Satt for utsatt til der. DEN ble montert bak førersetet mot vareromsveggen. Trygg plassering, men knotete å komme til. Da er en evt innv. plassering mer hensiktsmessig bak i bilen - ja.

OK?
Rett til himmels

Brukerens avatar
Amatør

Re: Placering av kompressor til sperre, Y61

Innlegg colormax » 09/03/2010, 01:24

Du får bare vurdere det som du ønsker selv Stensth, men tror du kompressoren har bedre av å stå et sted med mye fukt, samt som Kåre sier muligheter for å få både søle og snø. en tørt og godt inne i bilen din, ja da setter du den jo der du ønsker selv.
hva du skal med en veldig tigjenglig tilgang til fysisk kontakt med denne kompressoren, forstår jeg heller ikke :idea: står den tørt og fint vil den altid virke.
lykke til med monteringen, blir bra uansett hva du velger.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Forrige

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester