Tror nesten jeg må begynne helt på begynnelsen:
Mi første bil, 1975 Volvo 242L, Hadde den i 3 år fra 95-98:

Vraket Volvoen i 1998 og kjøpte min første Nissan. 1990 Nissan Laurel 2,8D LX:


I 2002 fikk jeg et innfall etter litt påvirkning av en Land-Rover-interessert kammerat, å dro til Sortland og kjøpte meg en 1975 Land-Rover 109" serie3 ExMillitær. Den bilen fungerte feilfritt frem til ca 2005, da begynte tenninga å fuske. Har ikke prioritert den siden, men jeg har den fortsatt stående på "Lager-C".



Og nå kommer vi til det essensielle:
Solgte Laurelen i 2003 og dro til Kongsberg å hentet en 1997 Nissan Patrol GR SLX til bruksbil:
Sånn så den ut 7. mars 2003 på vei nordover fra Kongsberg:

Etterhvert ble det laget nye stigtrinn med innfelte markeringslys, sota ruter og Romik-kufanger fra Fjallasport ble innkjøpt:





I 2004 tok jeg en litt forhastet beslutning etter at jeg ble arbeidsledig, så da ble Patrolen solgt, noe jeg alltid har angret på


Her er noen blider fra tilsalgs-annonsen:



Da ble denne 1990 Nissan Terrano 2,7TD innkjøpt sommeren 2004:




Sommeren 2006 kom jeg over en 1989 Nissan Laurel 3,0E SGX V6 til salgs på Fauske, ble bitt av Laurel-basillen igjen og kjøpte bilen:



Planen var å ha den som bruksbil, så Terranoen ble da solgt høsten 2006.
Men så ble jeg oppmerksom på at bilen er relativt sjelden, med kun 34 solgte Laurel med V6 i Norge. Og da bilen var rustfri, men med dårlig lakk, så syntes jeg det var for ille å kjøre den på saltede vinterveier, så da ble den satt inn i garasjen for vinteren og en 1987 Nissan Laurel 2,8D LX ble innkjøpt i full fart som bruksbil seinhøsten 2006:

Kjørte et år med diesel-Laurelen helt til jeg plutselig mistet bremsene. Etter feilsøking på verkstedet ble det konkludert med gåen bremsekraftforsterker.
Ble da tipset om en billig delebil til salgs, så denne 1990 mod. dieselen ble kjøpt i november 2007. Men bilen var grei den og EUgodkjent et år til så jeg registrerte den like godt og tok den i bruk:

Kjørte med denne helt til den strøk med glans på EUkontrollen høsten 2008, da reparerte jeg heller bremsene på den andre diesel-Laurelen og fikk den eugodkjent og tok den i bruk igjen.
Men så, i fjor sommer (august 2009) så sto det plutselig en viss Patrol Y60 fra 1997 til salgs her i byen (den har gådd her hele tiden).
Og da ble selvsagt fristelsen altfor stor, og gammelbilen ble kjøpt tilbake etter 5 år "hjemmefra".
Bilen var grei den, prisen tatt i betraktning, Men den hadde fått noen skavanker de 5 årene (og 140.000 km ekstra på telleren) mens den var borte:







Her er noen bilder av hele bilparken min, samla på plen, august 2009:




Den brune diesel-Laurelen ble selvsagt avskiltet etter Patrol-kjøpet, og står nå på "Lager C" sammen med den røde dieselen og Land-Roveren...
Fortsettelse følger....