Hei igjen, folkens!
Er på veien igjen! Tar som vanlig litt tid før ting blir postet, og som vanlig lover jeg å skjerpe meg... Har vært skralt med WLAN på campene langs veien en periode.
Ble en ekstra lang skrivepause dette, da vi som kjent tok oss en liten tur hjem til gamlelandet for noen familiære sammenkomster. Stor stas! Torsdag 22.juli satt vi på flyet tilbake til Whitehorse og tenkte at ting hadde gått alt for fort, samtidig som vi gledet oss til å komme tilbake til bil, tur og Canada. Hadde booket inn et olje- og div filterskift hos Nissan i Whitehorse, egentlig for å komme oss inn på et Nissan-verksted med Consult3-leser, men som viste seg å være et fåfengt forsøk da ZD30 motoren ikke lå inne i databasen... F...! Hadde virkelig vært greit å få sjekket ut loggen og evt feil etter litt div sensor tull. Har ennå ikke fått nøstet opp i effekt-tap i litt høyde. Tror jeg må prøve meg på MAF’en med voltmeteret.
Dessuten frister en slik:
http://www.ecutalk.comMå bare pønske ut hvordan jeg skal få sendt den til et sted der jeg kan plukke den opp underveis...
Vel! Fra Whitehorse gikk ferden rimelig rett sørover. Vi har nå hengt rundt oppe i nordlige trakter i et par måneder, og sol og sommer lokket sterkt. Campet langs veien sørover mot Watson Lake, og satte neste morgen kursen sør langs highway 37 retning Vancouver. Så hele 10 bjørner langs veien denne dagen.

Mot kvelden tok vi en avstikker til et sted ute ved kysten som heter Stewart, og slo oss til for natten. Hadde lest om bjørne-titting og Salmon Glacier (Canadas største isbre som man kan se fra bil...), men det vi ikke visste var at man måtte tilbake inn i Alaska for å komme dit! Viste seg at en liten tarm Alaska strekker seg helt ned til stedet Hyder, som vi måtte kjøre igjennom for å komme videre inn til bjørner og isbre.

Fancy isbre, men det morsomste kom når vi parkerte ved elva der børnene pleide å samle seg for å fange laks. En litt eldre kar sto litt lengre borte på parkeringen og kikket rart på oss – lenge. Vi lurte litt, men passet på å smile pent, og da kom han bort og forklarte saken. Han var bilblad journalist fra Israel på ferie i Canada og USA, og hadde fått forklart fra sin gode venn Joy, Patrol-entusiast og 4x4-turarrangør i Israel, at han måtte holde utkikk etter en svart Patrol fra Norge. Joy er en aktiv bruker i patrol4x4.com forumet i Australia, og hadde fått med seg noen av bildene mine derfra. Hele historien endte med at vi ble der en ekstra natt, var ute og tok noen bilder, og han skriver nå artikkel om turen vår for bilbladet sitt i Israel (fikk ikke helt med meg hva det heter, da hebraisk ikke var mitt sterkeste fag på skolen...). Blir spennende å se hvordan det tar seg ut.

Kom dessuten over denne i Hyder. Så ut som den hadde hatt et langt og begivenhetsrikt liv. Legg spesielt merke til førersetet!
Og enda mere bjørn. Denne var på jakt etter laks. Dessverre for oss var sesongen litt treg i år, så de store mengdene (av laks (og dermed bjørn...)) uteble de dagene vi var der.

Grensekryssing tilbake til Canada foregikk uten dramatikk (men med de samme smarte spørsmålene om hvem vi er, hvor vi har vært, og hvor lenge vi har tenkt å bli... (HALLO! Veien går liksom ikke noe annet sted enn et par hundre meter gjennom Alaska og tilbake inn i Canada, og det er en blindvei!?!?)), og vi var igjen på vei sørover. Artig å se landskapet forandre seg fra små og kronglete trær til de helt enorme stammene på et par meter i diameter. Litt lengre sør kom vi inn på hovedveien fra Prince Rupert, og plutselig var vi tilbake i sivilisasjonen. Masse biler og hus alle steder. Fikk nesten litt klaus... Men vi kom oss unna ved hjelp av noen gamle kart fra det lokale “Forestry”!
Mer om det i neste innlegg! (og det kommer VELDIG SNART!)
GT