Oljetrykk Y60 RD28T

Oljetrykk Y60 RD28T

Innlegg Njynj » 25/08/2010, 02:20

Hei!

Søkte litt om dette her i forumet. Men fikk ikke vite det jeg er ute etter.

Jeg har en Y60 som ikke er helt frisk når det gjelder oljetrykk.
Når jeg starter den, så bruker den 3-6 sekunder får å få oljetrykk, den starter med engang jeg vrir om nøkkelen.
Når trykket kommer, så er den 5,3 bar. Etterhvert som den blir varm så faller trykket helt ned til ca 1 bar ved tomgang. Og ved kjøring, ca 80 kmt i 5 gir så ligger trykket på ca 3 bar.

Bilen er gått 350 tusen. Har vært 1 eier før meg. Er tatt servicer og reparasjoner jevnlig på den.

Oljetrykket er målt med oljetrykks måler, så det stemmer.

Er det noen som har plagdes med dette, og funnet ut hva dette er?
Og er det noen som har service manual til RD28T?
Njynj

Nissan4x4 fan

Re: Oljetrykk Y60 RD28T

Innlegg jh4x4 » 25/08/2010, 21:57

Har vært borti noen tilfeller som lokket bak på oljepumpa har løsnet.
da kan det ta litt tid før trykket kommer etter oppstart.
jh4x4

Nissan4x4 fan

Innlegg SKAR » 25/08/2010, 22:40

Ingen ting å bry seg om, denne motoren går omtrent uten oljetrykk! Minimum trykk på tomgang varm motor r ifølge nissan 0,7 bar. Har selv kjørt n 2.8 lenge med 0,5 bar- i trykk, og det tokk opp til 30 sek før oljelampa sluttet å lyse, alt målt med ekstern måler! Overhalte denne motoren etter en tid, fant ingen slitasje, målte da alle lager å alt var godt innenfor toleranse dette var ved 250 000 km.
Patrol y60 3"OME 37"mtr.
SKAR

Nissan4x4 fan

Innlegg Njynj » 28/08/2010, 02:42

Hei!

Feil ligger i at olje pumpen er "slitt". Det er slitt lixom spor mot bakplaten. Om jeg blåser eller suger på inntak siden, så "lekker" det mot inner drevet.
Og etter en liten samtale med en flink mann på forumet her, var konklusjon at jeg bruker feil type olje. Castrol Enduron. 10-40
Njynj

Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 28/08/2010, 10:56

Flinkheten kan sikkert diskuteres, :Whistle: men meningene er ganske klare, jeg tror den helsyntetiske oljen blir feil, i forhold til det motoren er konstruert for å bruke.
En kan jo også spørre seg litt hvorfor det blir slitespor og gjenomslag i pumpen. og hva lager eventuelt slite sporene, er det grunnet for stor lekasje?
Hvorfor virker det som disse motorene går veldig lenge om en ikke gjør stort med de, annet en å bytte til den oljen en har forholdt seg til i mange år.
Mens derimot veldig mange av de som gir de den beste olje for høyteknolgi motorer ikke får de til å holde.
Jeg spør altid om hvilken olje folk kjører på og hvor langt bilene er kjørt, dette forde jeg tror det er en samenheng med med motor havariene og olje valg.
Mener også det ofte oppstår mer lekasjer i simmringer og tettninger, når en bytter til noen ov disse flotte produktene.
Men som sakt dette er ikke beivist fakta, men det kan jo vurderes.
Vi kunne jo laget en statestikk på dette, er jo mange erfaringer her i forumet
En bør jo også ta med i vurdeingen hvilken olje som er brukt på motoren tidligere, er jo ikke sikkert det var det siste oljeskiftet som gjorde skaden på pumpen/ pumpehuset :idea:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Allan Øgendal » 28/08/2010, 11:28

Jeg har aldrig haft en patrol med rd28t med dårlig olietryk har ca kørt 400000km med disse motore. jeg bruger kun 5W-40 fuldsyntetisk olie og original filter med denne olie er du dækket ind fra -30 til +30 graders C, husk at der er meget fine tolerancer i denne motor, så vær påpasselig med ikke at få skidt i moteren !!!
Allan Øgendal

Offroader

Innlegg Njynj » 28/08/2010, 18:34

Får å avklare noe her.. Så er ikke oljetrykket blitt borte. Den er innenfor nissan sine spesifikasjoner.
Men det som er at gikk lang tid til at oljetrykket kom opp, ca 3-6 sekunder.
Også at det er blitt forskjell fra tidliger, tidligere hadde den 2 bar ved tomgang og nu hadde den 1 bar.
Har bare brukt syntetisk olje jeg på denne, og det er det også blitt brukt før.

Jeg bor i finnmark, i flere måneder er det under -20 grader her, helt ned til -40 grader. Og det kreves jo endel av oljen, da motorvarmer ikke hjelper mye med å varme oljen.

Jeg tror skaden er i sammen heng med at det har vært løs remhjul på den engang i tiden, om det er etter siste registerreim skifte eller før vet jeg ikke.

Men det er skader i oljepumpehuset, ikke i lagere.
Sist endret av Njynj den 28/08/2010, 23:21, endret 1 gang
Njynj

Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 28/08/2010, 22:30

Vanskelig diskusjon dette :mrgreen: .
men satt og pratet litt med gutta som kjørte her nede, da klarte jeg selfølgelig ikke laver å spørre dem om hva de mente med olje, og svaret var delsyntetisk 10-30 da holdt motorene,
Asbjør Skimten her på forumet som kjører Drag motorsykel har også kuttet ut helsyntetisk på sin 300 ++ hk Kavasaki,
men oppe i nord eller skjenerelt der det er veldig kalt, er det sikkert godt mylig fordelene veier opp ulempene.
Vi får bare kjøre på det vi vill, instruksjonsboken forteller jo litt om dette som en siste utveg.
morsomt med litt meninger :dance:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg colormax » 28/08/2010, 22:30

Vanskelig diskusjon dette :mrgreen: .
men satt og pratet litt med gutta som kjørte her nede, da klarte jeg selfølgelig ikke laver å spørre dem om hva de mente med olje, og svaret var delsyntetisk 10-30 da holdt motorene,
Asbjør Skimten her på forumet som kjører Drag motorsykel har også kuttet ut helsyntetisk på sin 300 ++ hk Kavasaki,
men oppe i nord eller skjenerelt der det er veldig kalt, er det sikkert godt mylig fordelene veier opp ulempene.
Vi får bare kjøre på det vi vill, instruksjonsboken forteller jo litt om dette som en siste utveg.
morsomt med litt meninger :dance:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest