Fjærer....



Fjærer....

Innlegg Globetrotter » 03/09/2010, 07:49

Hei folkens!

Lurer på å ta litt action ang de litt overbelastede bakfjærene mine. Synes bilen er i laveste laget bak, og jeg har dessuten lyst til å sette på 37" dekk når jeg nå bytter ut MT/R'ene før jeg kursen settes for Mellom-Amerika.
Forhandler anbefaler å sette i et par 7" fjærer (har nå en 5" lift) for å kompansere for vekt.
Et alternativ kan være å sette i nye 5" og i tillegg få snekret en luft-belg løsning (som feks Firestone coil-rite). Med snekre mener jeg lage en slags lift-løsning da belgene ikke er i nærheten av å være lange nok for Patrol med 5" løft... Mener jeg har funnet et firma i Salt Lake City som lager slike løsninger for bla Toyota Landcruiser.
Enda et alternativ er "ja takk, begge deler", men kr (evt $$$) er også en issue...

Kunne trenge noen tanker om saken fra andre bil-mekkere... Hva er den smarteste løsningen?

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Fjærer....

Innlegg Tormod » 03/09/2010, 08:59

Er det ikke bedre med 7 fjører a?? Med luftbelg så har du plutselig et problem om de skulle ryke/punktere.. Blir ikke bilen veldig tung kjørt med 37dekk eller har du satt inn anna utveksling i kassa/akslingene??
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Fjærer....

Innlegg Globetrotter » 03/09/2010, 21:26

Har 5,42 utveksling i akslingene, så den er egentlig litt lavt giret for 35"ene jeg kjører på nå.

Og så har jeg nedgiret lavserie i tillegg. Har en følelse av at det blir et sett nye fjærer, ja...

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Fjærer....

Innlegg colormax » 03/09/2010, 22:34

Globetrotter skrev:Hei folkens!

Lurer på å ta litt action ang de litt overbelastede bakfjærene mine. Synes bilen er i laveste laget bak, og jeg har dessuten lyst til å sette på 37" dekk når jeg nå bytter ut MT/R'ene før jeg kursen settes for Mellom-Amerika.
Forhandler anbefaler å sette i et par 7" fjærer (har nå en 5" lift) for å kompansere for vekt.
Et alternativ kan være å sette i nye 5" og i tillegg få snekret en luft-belg løsning (som feks Firestone coil-rite). Med snekre mener jeg lage en slags lift-løsning da belgene ikke er i nærheten av å være lange nok for Patrol med 5" løft... Mener jeg har funnet et firma i Salt Lake City som lager slike løsninger for bla Toyota Landcruiser.
Enda et alternativ er "ja takk, begge deler", men kr (evt $$$) er også en issue...

Kunne trenge noen tanker om saken fra andre bil-mekkere... Hva er den smarteste løsningen?

GT

Det er helt vanlig at fjærene detter sammen med konstant lass over så lang tid, om det er riktig at de skal gjøre det ,er en annen sak :Whistle: .
Kjøp deg 2 stk poloritanforinger eller tilsvarende fjæradapter med riktig høyde og legg på fjærene bak, da har du samme høyden som du hadde fra begynnelsen, og samme fungsjonen på fjæren som du har nå.
Jeg ar aldri opplevd at en sån fjær har røket, og værtgal ikke en forsterket utgave som du har, når det gjelder luft fjæring og mye lass til offroad bruk så er det lite aktuelt, det er vel alment kjent.
Spar fjærbytte til du kommer hjem, så leverer du de inn som reklamasjons sak, det bør gå helt greit.
antar bilen din er fin å kjøre som den er nå, bortsett fra at den henger mer en du ønsker den skal gjøre.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg


Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester