Pathman » 11/10/2010, 11:07
Trucker-bøylene er av god kvalitet med godt håndverk.
Men merk at Sverige og Norge har forskjellige regler for godkjenning av bøyler, og de høye bøylene blir ikke godkjent i Norge. (Så fremt de ikke står på en 2005-2006 modell eller eldre og er innskrevet i vognkortet ihht overgangsreglene i forbindelse med innføring av 2005/66/EC i Norge)
Både i Sverige og Norge skal frontbøyler være godkjente etter 2005/66/EC. Men Sverige har justert dette litt og benytter egne regler for ekstralysfeste (WFS2006) som definerer at dersom det er lykter montert i bøylen er den et ekstralysfeste og ikke en frontbøyle. Dermed kan man i Sverige montere bøyler som ikke er godkjent ihht 2005/66/EC såfremt det er lys montert i dem.
Men kjører man med tre ekstralys på bøyle i Norge, kan man risikere å få beskjed om å demontere det ene i en utekontroll, siden lykter skal være parvis montert i Norge.
Så vidt jeg vet kan man på biler som er typegodkjent (helbilsgodkänt) i Sverige KUN montere originalt ekstrautstyr hvis bilen ikke er "lastbilsreggad".
For å få en bøyle godkjent etter 2005/66/EC, må den være fysisk kollisjonstestet på bilen den er tilpasset til. Det finner et eget langt EU-direktiv for hvordan produksjon av bøylen og kollisjonstestingen skal foregå.
Og det er jo trivelig å se at man i EU-landet Sverige er mer fleksible med reglene enn i utenforlandet Norge.
Livet skal ikke være lett........