Last i Y61 !!

Last i Y61 !!

Innlegg Globetrotter » 17/10/2010, 09:50

Hei!

Jeg holder for tiden på å sjekke litt rundt å få lagd meg noen nye fjærer, og Mannell i Australia mener at bakre fjærfester på Patrol er et svakt punkt, og at jeg ikke bør kjøpe stivere fjærer enn det de selger...

Så! Jeg lurer på følgende: Er det noen her på forumet som har Y61 med manuelt gir? Denne er vel registrert for 3500 kg totalvekt? (automat har kun 3000 kg). Jeg skulle gjerne ha visst hva som står i vognkortet på tillatte akselvekter. Min sier 1500/1800 kg , men om en manuell er reg for 3500 må vel disse tallene være noe høyere???
Jeg er ikke spesielt bekymret for at festene mine skal ryke (kjører ikke akkurat rally, heller..), men det er absolutt interessant å høre hva "Nissan" mener om saken.

Håper noen kan hjelpe!
GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge

Re: Last i Y61 !!

Innlegg KLAA » 17/10/2010, 12:26

Fant en 2005 y61 med manuell på finn. sjekket regnummer og fant ut at den også kun er reg med 3200kg totalvekt. Og samme akselvekt som din.. 1500kg foran og 1800kg bak
X-1983 Toyota Hilux 2.0 bensin på 35" (offroadbil)
X-1994 Nissan Patrol 2,8 GR SLX varebil 31"
X-1985 Toyota LandCruiser lj70 2,4 td (Prosjekt som aldri ble ferdig)
x-1994 Patrol Y60 GR SLX 37"
x-1977 Volvo c303
1990 Jeep Cherokee 4.0 Limited

http://www.4x4norway.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=563
*Kenneth*
KLAA

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg 57sugge » 17/10/2010, 17:17

Har sett bakre fjærfeste knekke rett av med stive tough dog fjærer.
Kan være lurt og forsterke fjærfestene hvis en skal bruke veldig stive fjærer.
TG
57sugge

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg odelien » 17/10/2010, 19:02

min manuelle y61 2004mod er registrert med 3100kg og samme kg på akslinger som din.
Y61 2004
lc 90 arctic truck 'solgt'
odelien

Offroader

Innlegg colormax » 17/10/2010, 19:34

Det er veldig merkelig om disse festene ryker, med mindre ramma er rusten, eller stopperne er fjernet, men har du stabb stag bak. ??
jeg ville prøvd legge på en alu eller poloritan foring bak. muligens også vurdert litt av vektplaseringen i bilen.
men høy bakkeklaring, kombinert med storr flex og stabil asfalt kjøring er ingen lett kombinasjon.
men hvor er det du egentlig ønsker forbedringen av egenskapene til bilen??
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Globetrotter » 17/10/2010, 20:36

Det var da som f... :D Hadde håpet at Patrol med manuell hadde litt mer akselvekt bak. Har lenge trodd at de hadde tillatt totalvekt 3500 kg, men der tok jeg feil gitt. Utfordringen jeg sliter litt med om dagen er at vi er ALT for tunge, og for mye av denne vekten ligger på bakakslingen. Ser at vekten på bakaksel uten last er 1080, noe som betyr at Nissan mener det er greit med ca 720 kilo ekstra på fjærfestene bak. Jeg har omtrent 200-250 kilo mer. Dette avhenger litt av hvor mye fuel og vann som er ombord.

At bilen er tung er forsåvidt greit nok. Jeg kjører veldig pent. Problemet er at fjærene ikke har tålt vekten, og bilen blir lavere og lavere bak. Dette gir igjen utfordringer med justering av panhard, lastjusteringsventil, stabstag, og at dekkene subber i skjerm/innerskjerm når jeg kjører over mer teknisk terreng. Og selvfølgelig at bilen mister kjøreegenskaper når bakenden blir for myk. Løsningen jeg hadde tenkt meg var å få lagd ett sett fjerner med høyere lastindex, rett og slett "stivere" fjærer. Men om festet ikke tåler dette, så har jeg en utfordring. Kan selvfølgelig få forsterket festene, men dette er en betydelig mer komplisert affere mens man er "på veien", og jeg hadde liten lyst til å begyne på dette nå.

En annen faktor i "problemet" er at med lasteroms-designet jeg har laget, kommer veldig mye av vekten vi har langt bak. Jeg er heller ikke fornøyd med hvordan denne setup'en "virker", for å si det slik. Så en annen mulighet jeg har er å rett og slett få bygd om denne, evt få laget en innredning etter mine spesifikasjoner. Hovedpoenget vil være å få alt tungt forran bakakslingen og ned mot gulvet. Dog vil i kke dette løse alle problemer, da vi fremdeles sliter med totalvekten. Og vi har ikke veldig lyst til å oppgi klatre- og tur-utstyr... Og selvfølgelig har vi fremdeles lyst på et par nye ting som kan gjøre campinglivet enda bedre... :)

7" fjærer, som produsenten av lift-kit'et har foreslått, vil løfte bilen opp på "normalnivå" med mye last, men den vil fremdeles være like myk som om jeg legger på noen plastklosser. Neste utfordringen er når vi laster ut for å ligge "i ro" en uke eller to, da bilen vil se litt smårar ut med en bakende som er 2-3 tommer over framenden.

skal ikke være enkelt... :) Tror jeg skal sove litt på saken, og så blir det muligens noen midlertidige klosser og ny bump-stop inntil videre.

GT
------------------
Globetrotter

Skogens konge

Innlegg Tormod » 17/10/2010, 21:16

Hva med å evnt få tak i en henger som er bygd for terrenget(finnes sikkert noe slikt nedi der) og laste det som er tyngst over i den???
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg colormax » 17/10/2010, 22:12

Hva med å få på et sett ekstar dempere,??
Men fortsat ville jeg prøvd sette på speisere, regner med disse fjærene ikke vil sette seg mer nå. Dette tar jo bare noen minutter å gjøre om du har riktig verktøy.
da får du riktig høyde og demperne vil funger bedere en om de også er sammentrøkt
Hva har du gjort med avstands klossene til akselen ?? er de senket ?? ellers bånner du fjærene ?? isåfal mister du både spenst og høyde også fleksibiliteten som de skal være i fjærene etter en stund.
Så litt på grinden din, virker som det mangler noen fester der, antar dette gir utslag i belastning av taket på sikt (tretthets sprekker) .
Så litt på vektfordelingen din,
Disse kananna bak er nok ikke spesielt snille mot bakvekten,
Så har du mulighet til å terkke grinden 10 cm lenger frem, ser litt dumt ut muligens, men finner du en solskjerm så retter det mye på utseende.
En kommer altid tlbake til Vekt- egenskap hastighet komfort -tereng egenskap-smidighet-fremkomlighet-komfort-og PRIS.
Men jeg mistenker at fjerene få veldig mye belastning med fult lass og så lang fjeringsveg , de oppler det sikkert som en ubehaglig komprimering :-)
Du burde ta kontakt med produsenten og høre hva de mener og anbefaller deg.
En aksel til ville løst mange problemer:-)
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg stensth » 21/10/2010, 17:35

Ska se vad som står på min, får dra 3500kg på den med manuell låda.
Men det blir først efter att ja kommer hem fra Namibia
Kör Y61 med för lite extraljus men snart på 44"
stensth

Advanced Driver

Innlegg Globetrotter » 03/11/2010, 03:42

Tormod skrev:Hva med å evnt få tak i en henger som er bygd for terrenget(finnes sikkert noe slikt nedi der) og laste det som er tyngst over i den???

Finnes masse tilhengere for "light-offroading" her i Statene. Mange som prøver å laste opp de korte Jeep Wranglerene sine for tur som finner ut at det ikke går så bra.... :)

Kunne nok ha løst noen vekt utfordringer for oss, men på den annen side er jeg ikke så veldig ivrig på å ha noe hengende etter meg på de mer tekniske trailene. Spesielt ikke i mer gjørmete omgivelser der rygging blir like vanlig som å kjøre fremover... Tricky problemstilling dette med vekt. Har definitivt vært på steder der større bil rett og slett ikke hadde vært mulig pga vei/trail. Færre hobbyer, muligens...??

GT
------------------
Globetrotter

Skogens konge

Innlegg Globetrotter » 03/11/2010, 10:19

colormax skrev:Hva med å få på et sett ekstar dempere,??
Men fortsat ville jeg prøvd sette på speisere, regner med disse fjærene ikke vil sette seg mer nå. Dette tar jo bare noen minutter å gjøre om du har riktig verktøy.
da får du riktig høyde og demperne vil funger bedere en om de også er sammentrøkt
Hva har du gjort med avstands klossene til akselen ?? er de senket ?? ellers bånner du fjærene ?? isåfal mister du både spenst og høyde også fleksibiliteten som de skal være i fjærene etter en stund.
Så litt på grinden din, virker som det mangler noen fester der, antar dette gir utslag i belastning av taket på sikt (tretthets sprekker) .
Så litt på vektfordelingen din,
Disse kananna bak er nok ikke spesielt snille mot bakvekten,
Så har du mulighet til å terkke grinden 10 cm lenger frem, ser litt dumt ut muligens, men finner du en solskjerm så retter det mye på utseende.
En kommer altid tlbake til Vekt- egenskap hastighet komfort -tereng egenskap-smidighet-fremkomlighet-komfort-og PRIS.
Men jeg mistenker at fjerene få veldig mye belastning med fult lass og så lang fjeringsveg , de oppler det sikkert som en ubehaglig komprimering :-)
Du burde ta kontakt med produsenten og høre hva de mener og anbefaller deg.
En aksel til ville løst mange problemer:-)

Hei igjen!
Takk for innspill! Har lett etter spacere siste par ukene, men så langt har jeg ikke hatt hell med de 4x4 stedene jeg har vært innom. Utfordringen nå er at vi er på farten igjen, og da sliter jeg litt med å adresse for å sende ting. Trodde det skulle være rimelig enkelt å få tak i spacere til Landcruiser 80/100 som jeg mener har omtrent samme dimensjon på toppen av fjærene som Patrolen, men så langt har jeg ikke hatt hellet med meg. Noen som vet sikkert om disse er like nok????? Har også lett etter en ny avstandsklosse til bump-stop som stopper 37'ene fra å legge seg i skjermen, og har sett et par steder på nett som har slike til Landcruiser. Men heller ikke disse er det noen som har/kan bestille/har hørt om i butikkene. Sært. Tar gjerne mot tips om noen er godvenner med Google...
Forøvrig litt morsomt at du hadde lagt merke til to manglende fester på grinda. Dette har irritert meg grønn i flere måneder, og når du postet lå det et sett og ventet på meg i San Francisco. Det litt kjedelige er at de kun kommer i 4-pack fra ARB.... Får vel sende hjem et par. Men jeg tror ikke jeg kan flytte grinda noe særlig lengre fram, da jeg slår teltet bakover, og fester annexet under.... Måtte evt være i en periode nå som vi forventer rimelig bra være nedover Mellomamerika. Usikker på hvordan det kan bli med regn lengre sør mot ekvator... Greit å kunne mure seg inne litt av og til.
Nei, som du sier, tror jeg lang fjæringsvei og fullt lass generelt er en vanskalig kombinasjon. Vurderer seriøst og spenne kronene på å forsterke bakre feste, og få laget noen stivere fjærer. Tviler på at bilen blir lettere med tiden (skulle jo hatt på noen solceller og et par surfbrett....8) ), så det kan jo hende det beste er å ta problemet ved roten like godt først som sist. Eller lage boggi...... :-D

GT
------------------
Globetrotter

Skogens konge

Innlegg colormax » 03/11/2010, 13:59

Stemmer at hvertfal fjærene er like store. men har disse klossene liggende så jeg kan måle de når jeg kommer hjem.
bare sån for å ha nevnt det du bør jo ikke nødvendigvis ha større gummi, du kan legge ett mellomstykket under akselstopperen (gummidemperen), ex et rektangulært rør eller eventuelt firkantet.
Tror det er lurt å bruke litt brede firkant en selve klossen , større høyde større moment sidelenge.
Skru av klossen borr 2 hull rett mellom firkant røret , så bruker du embrako i rammen de fester du ved å skru mellom ytere hull med embrakoen.
så så skrur du klossene utenfor røret. tror du forstår hva jeg mener.:-)
Vurderer du bytte disse ut kan du bruke alt fra gummi til poloiritan spiller egentlig ingen rolle bare det har en viss demping , blir jo ingen spes slitasje på dette.
Hadde vært gøy å prøvd en dobbel montering av dempere bak på den, spes om en finner en demper som tar opp svakhetene med de du har. skal igang med min nå så da skal jeg se litt på det.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg colormax » 03/11/2010, 14:16

Tipper vekt forskjelden sjyldes automaten, eller for å spare Automatkassen for alt for store belastninger, har aldri sett noen nevneverdig forskjel på disse bilene.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester