Y60 kjip å starte på morgenen



Re: Y60 kjip å starte på morgenen

Innlegg Jørgen » 18/10/2010, 21:34

Takk, vi venter i spenning. Lykke til da. Det er noe dritt når du bor i blokk og ikke har tilgang til støpsel for motorvarmeren, nå står jeg i venteliste på garasje men aner ikke hvor lang tid det tar.. pleier dere forresten å justere på tenningsregulatoren før dere starter nå om morgenen hvis jeg ikke gjør det eller bruker gassen så går den jo ikke helt 100% det første minuttet.. Og hvor mange omdreininger skal en varm Y60 gå på. Rundt 750 eller?
PaTROL 160
Jørgen

Offroader
 
Innlegg: 117
Registrert: 16/10/2007, 10:12
Bosted: Telemark

Re: Y60 kjip å starte på morgenen

Innlegg khmoe » 23/10/2010, 18:02

Hvordan gikk det her? Funker bilen fint etter bytte?
khmoe

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 29
Registrert: 15/09/2009, 17:27

Re: Y60 kjip å starte på morgenen

Innlegg Ølle » 25/10/2010, 17:20

Tror det ordnet seg for trådstarter med ombygging til manuell gløding og nye glødeplugger! ;)


Nye dieselslanger utgjorde liten/ingen forskjell for min del.. - Har spurt om pris for klokking av dieselpumpe og en kompresjonstest!
Ølle

Offroader
 
Innlegg: 175
Registrert: 26/08/2009, 12:25

Bedring ja

Innlegg Jørgen » 25/10/2010, 21:17

Det er blitt bedre ja, men den ryker fremdeles uforbrent diesel og jeg må fremdeles dra den en stund på starteren. Og den går ikke på tomgang det første halve minuttet hvis jeg ikke ligger over 1500 omdreininger.. Så å si at den er blitt helt fin ville være å ljuge..
PaTROL 160
Jørgen

Offroader
 
Innlegg: 117
Registrert: 16/10/2007, 10:12
Bosted: Telemark

Re: Y60 kjip å starte på morgenen

Innlegg colormax » 25/10/2010, 22:49

Så litt på røyken når du startet, er du sikker på det ikke forsvinner litt vann også ??? bare bitte litt :-)
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Y60 kjip å starte på morgenen

Innlegg Aman » 26/10/2010, 00:10

colormax skrev:Så litt på røyken når du startet, er du sikker på det ikke forsvinner litt vann også ??? bare bitte litt :-)




Skal jo ikke ha noe så for start/tomgang at den bruker van pga gåen topp eller sprekk i toppakning??
Aman

Offroader
 
Innlegg: 188
Registrert: 17/10/2009, 16:11

Re: Y60 kjip å starte på morgenen

Innlegg colormax » 26/10/2010, 03:55

Aman skrev:
colormax skrev:Så litt på røyken når du startet, er du sikker på det ikke forsvinner litt vann også ??? bare bitte litt :-)




Skal jo ikke ha noe så for start/tomgang at den bruker van pga gåen topp eller sprekk i toppakning??

?? forsto ikke denne??
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Y60 kjip å starte på morgenen

Innlegg Aman » 26/10/2010, 13:08

colormax skrev:
Aman skrev:
colormax skrev:Så litt på røyken når du startet, er du sikker på det ikke forsvinner litt vann også ??? bare bitte litt :-)




Skal jo ikke ha noe så for start/tomgang at den bruker van pga gåen topp eller sprekk i toppakning??

?? forsto ikke denne??



Hvit røyk kan tyde på at motoren bruker vann.

Men dersom du har vannforbruk på bilen PGA sprekk i toppakkinig eller sprekk i topp, skal du vel for det første merke dette dratisk på vannivået i bilen. I tillegg skal ikke bilen bli tungstartet av dette eller være vanskelig å få till å gå på tomgang!

Med mindre at du har en så lekk motor eller toppakning at du mister kompresjonstykk i motorn, men vil på det sterkeste antat at du da vil høre det...
Aman

Offroader
 
Innlegg: 188
Registrert: 17/10/2009, 16:11

Re: Y60 kjip å starte på morgenen

Innlegg colormax » 26/10/2010, 22:56

det kan være en av årsakene til att den ikke kommer på alle selynderne før den får opp litt tempratur. er altid skeptisk til den typen røyk,,,, bare å beklage det.:-)
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Y60 kjip å starte på morgenen

Innlegg Aman » 27/10/2010, 16:06

colormax skrev:det kan være en av årsakene til att den ikke kommer på alle selynderne før den får opp litt tempratur. er altid skeptisk til den typen røyk,,,, bare å beklage det.:-)



Alt kan jo så klart skje, men æ har vært "lykkelig" eier av en Jeep med seriøs vannlekasje, 1 stk traktor me totalt oppsmuldra topp, å også nesten kjøpt en Y60 en gang som hadde deffekt topp å et seriøst vanforbruk.

Felles for alle disse 3 ekvipasjene er at alle startet helt uten problemer å gikk som en drøm på tomgang.

Alle dieselbiler jeg har eid ryker hvit etter kaldstart, men blir helt fine når de blir varm.

Kan så klart være problemer med gåen topp/toppakning på denne Y60 det er snakk om. Men me mindre du må etterfylle flere liter vann per dag, har normal temperatur på motoren, og har normall effekt i varmeapparate så hadde æ ikke bekymra mæ over topp å toppakning.
Aman

Offroader
 
Innlegg: 188
Registrert: 17/10/2009, 16:11

Defekt topp??

Innlegg Jørgen » 27/10/2010, 16:46

Det var gledelig lesning i det siste innlegget der gitt. Vannstanden i ekspansjonstanken ligger midt mellom min og max, det har den gjort siden i sommer. Varmeapparatet er kjempebra, imponert over dette i Patrol. Bilen blir varm etter et par minutters kjøring. Jeg setter også pris på dine synspunkter Colormax. Men det virker allikevel rart at det skal forsvinne vann som følge av sprekt topp. Og skal bilen være kjip å starte med lekkasje i toppen da? Tidligere BMW 325 jeg hadde med sprekk i toppen ble veldig varm (kokte)og drakk jo kjølevæske. Dessuten er det ikke så lenge siden toppen var av bilen og ventilene ble slipt opp.
Vet ikke om det er naturlig å tenke at 20 år gammel bil med 300.000km på telleren skal være så tregstartet jeg? Jeg skjønner at jeg lett kann finne ut av dette ved å ta en komprisjonstest av motoren. Jeg skal holde dere oppdatert.
PaTROL 160
Jørgen

Offroader
 
Innlegg: 117
Registrert: 16/10/2007, 10:12
Bosted: Telemark

Re: Defekt topp??

Innlegg colormax » 27/10/2010, 22:08

Jørgen skrev:Det var gledelig lesning i det siste innlegget der gitt. Vannstanden i ekspansjonstanken ligger midt mellom min og max, det har den gjort siden i sommer. Varmeapparatet er kjempebra, imponert over dette i Patrol. Bilen blir varm etter et par minutters kjøring. Jeg setter også pris på dine synspunkter Colormax. Men det virker allikevel rart at det skal forsvinne vann som følge av sprekt topp. Og skal bilen være kjip å starte med lekkasje i toppen da? Tidligere BMW 325 jeg hadde med sprekk i toppen ble veldig varm (kokte)og drakk jo kjølevæske. Dessuten er det ikke så lenge siden toppen var av bilen og ventilene ble slipt opp.
Vet ikke om det er naturlig å tenke at 20 år gammel bil med 300.000km på telleren skal være så tregstartet jeg? Jeg skjønner at jeg lett kann finne ut av dette ved å ta en komprisjonstest av motoren. Jeg skal holde dere oppdatert.


Da har du jo løsningene selv da:-)
Veldig bra du ikke mister noe vann også fint det ikke er noe galt. men jeg får si det er sjelden at biler røyklegger så mye når de har vært startet for ett par timer siden.
Helt klart jeg ikke altid har rett i alle ting. Men jeg mistenker att jeg er borti mange fler av disse bilene en gjenomsnittet, og da er det mine erfaringer jeg utaler meg på vegne av.
Ønsker du andre svar en det, så er det bare å fortelle hva dere synes jeg skal svare :-)
Alder og km har ikke stor betydning på startingen, men om tingene er i orden, eller ikke er det , har en vesentlig betydning. og når det ryker sån er noe ikke i orden mener jeg.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Y60 kjip å starte på morgenen

Innlegg Tormod » 27/10/2010, 22:37

Trur også det er rimelig normalt at disse bilene ryker hvitt når de startes. Min y61 ryker veldig hvitt når den startes og er kald. Har ingen lekkasje av kjølevann el.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Y60 kjip å starte på morgenen

Innlegg colormax » 27/10/2010, 22:53

Greit men 19 graders romtempratur, og den var startet for 2 timer siden.
har en Y61 stående ute her, den er gjort alt tenklig med motoren på, går faktisk mye bedere en noen andre jeg har kjørt. den ryker ikke nar det var 7 kalle.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Defekt topp??

Innlegg Aman » 28/10/2010, 00:16

colormax skrev:
Jørgen skrev:Det var gledelig lesning i det siste innlegget der gitt. Vannstanden i ekspansjonstanken ligger midt mellom min og max, det har den gjort siden i sommer. Varmeapparatet er kjempebra, imponert over dette i Patrol. Bilen blir varm etter et par minutters kjøring. Jeg setter også pris på dine synspunkter Colormax. Men det virker allikevel rart at det skal forsvinne vann som følge av sprekt topp. Og skal bilen være kjip å starte med lekkasje i toppen da? Tidligere BMW 325 jeg hadde med sprekk i toppen ble veldig varm (kokte)og drakk jo kjølevæske. Dessuten er det ikke så lenge siden toppen var av bilen og ventilene ble slipt opp.
Vet ikke om det er naturlig å tenke at 20 år gammel bil med 300.000km på telleren skal være så tregstartet jeg? Jeg skjønner at jeg lett kann finne ut av dette ved å ta en komprisjonstest av motoren. Jeg skal holde dere oppdatert.


Da har du jo løsningene selv da:-)
Veldig bra du ikke mister noe vann også fint det ikke er noe galt. men jeg får si det er sjelden at biler røyklegger så mye når de har vært startet for ett par timer siden.
Helt klart jeg ikke altid har rett i alle ting. Men jeg mistenker att jeg er borti mange fler av disse bilene en gjenomsnittet, og da er det mine erfaringer jeg utaler meg på vegne av.
Ønsker du andre svar en det, så er det bare å fortelle hva dere synes jeg skal svare :-)
Alder og km har ikke stor betydning på startingen, men om tingene er i orden, eller ikke er det , har en vesentlig betydning. og når det ryker sån er noe ikke i orden mener jeg.



En varm bil som ryk kvitt e skummelt ja, men dersom en diesel ryk kvitt å ikke bruka vann, sir det sæ vel sjøl at kjølesystemet et tett å i orden... Så da må det kom av nåkka anna, feks uantennt diesel og eller rett å slett kondens i fra eksosen. å alle bila me deisel æ har hatt ryk kvitt i større eller mindre grad ved kaldstart, jobb Forden, e spesiellt flink tell å lek røykmaskin :)

Trur ikke en Y60 2.8td e så førskjellig fra andre motora heller :)
Aman

Offroader
 
Innlegg: 188
Registrert: 17/10/2009, 16:11

ForrigeNeste

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester