Havari av Y-61 3,0 motorer



Havari av Y-61 3,0 motorer

Innlegg tiurn » 05/02/2011, 11:14

Har hørt om flere 3,0 motorer som har havarert pga av dieseldysene,stemplene går til ..dundas.. Er dette et normalt problem?
En Nissan mekaniker fortalte at 3,0 motoren ble oppgradert og kom med en annen oppbygning i 2003 Stemmer dette eller?
Ønsker også anbefaling på oljemerke og grad til 3,0 motoren,er visst litt nøye på oljen blir jeg fortalt.
Er Texaco 5w-40 syntetisk grei nok?
tiurn

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 17
Registrert: 16/08/2010, 10:06

Re: Havari av Y-61 3,0 motorer

Innlegg Tormod » 05/02/2011, 14:20

Er vel fram til 2003 det var problemer med disse ja. Men det jeg har hørt var at kjølinga på de bakerste sylindrene var særdeles dårlig. Noe som kan hjelpe er å blokkere EGR ventilen så du ikke får varmen fra eksosen inn i motoren igjen. 5w-40 er greit, men har fått annbefalt å bruke mobil 1 og det må ha B3 eller B4
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Havari av Y-61 3,0 motorer

Innlegg topline » 13/02/2011, 05:52

tiurn skrev:Har hørt om flere 3,0 motorer som har havarert pga av dieseldysene,stemplene går til ..dundas.. Er dette et normalt problem?
En Nissan mekaniker fortalte at 3,0 motoren ble oppgradert og kom med en annen oppbygning i 2003 Stemmer dette eller?
Ønsker også anbefaling på oljemerke og grad til 3,0 motoren,er visst litt nøye på oljen blir jeg fortalt.
Er Texaco 5w-40 syntetisk grei nok?


har nettopp snakka me mekaniker på norbil i harstad og han sa disse motorene sleit til å begynne med at peilepinnen for olje var for lang av en eller annen grunn og når man da målte oljenivå var det korrekt på peile pinnen men altfor lite olje på motoren,,, ifølge han
topline

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 12
Registrert: 02/09/2009, 03:15

Re: Havari av Y-61 3,0 motorer

Innlegg KLAA » 13/02/2011, 08:37

Alle 3 liters motorene som det var problemer med/kunne være et problem med ble etter hva jeg husker byttet ut på garanti fra Nissan.
Feilen var ikke at det var for lite olje på de, men heller tvert imot. Det var altfor mye olje på dem. (sjekket akkurat kampanjemeldinga fra Nissan)
Så du bør nok ikke være redd for et slikt havari så lenge du passer på at motoren får sitt jevnlige stell og at motoren har riktig oljenivå.
X-1983 Toyota Hilux 2.0 bensin på 35" (offroadbil)
X-1994 Nissan Patrol 2,8 GR SLX varebil 31"
X-1985 Toyota LandCruiser lj70 2,4 td (Prosjekt som aldri ble ferdig)
x-1994 Patrol Y60 GR SLX 37"
x-1977 Volvo c303
1990 Jeep Cherokee 4.0 Limited

http://www.4x4norway.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=563
*Kenneth*
KLAA

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 949
Registrert: 16/03/2008, 20:05
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: Havari av Y-61 3,0 motorer

Innlegg tiurn » 13/02/2011, 11:48

:? Javel for mye olje eller for lite? Er det så at det skal stå på pinnen etter det som er henvist til i instruksjonsboka? Det er som sagt en 2004 m :!:
tiurn

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 17
Registrert: 16/08/2010, 10:06

Re: Havari av Y-61 3,0 motorer

Innlegg Tormod » 13/02/2011, 11:53

hmm, fikk beskjed av verkstedet jeg hadde bilen på at det ikke gjorde noe om det var 1liter for mye på disse motorene, hva skjer når det er for mye olje på de?? Blir det overtrykk i motoren??
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren


Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester