Dato/klokkeslett: 23/11/2025, 15:41
Tormod skrev:Fått beskjed om å bruke Mobil 1 på min hvertfall. Er skrivi et par tråder inne på forumet her om det..
colormax skrev:Tormod skrev:Fått beskjed om å bruke Mobil 1 på min hvertfall. Er skrivi et par tråder inne på forumet her om det..
Sikkert fin olje det også, men hvor lang tid gikk det før du fikk oljeforbruk og defekt turbo ????
radiv skrev:trur d va ein frosset catchtank fra veivhusventilasjonen som va årsaken til at turboen røyk i dette tifellet
colormax skrev:radiv skrev:trur d va ein frosset catchtank fra veivhusventilasjonen som va årsaken til at turboen røyk i dette tifellet
Kan dette være grunden???
colormax skrev:regner med grunden til catch tanken er montert grunnet litt for mye oljerøyk fra motoren, når den fryser som du sier skyldes det kondens (mye kondens etter min mening)
Så får du som jeg forstår det, for høyt trykk i bunpannen og retur oljen fra turboen, må finne en annen veg ut ???
dere får bare mene hva dere mener om dette ojle greiene.
stå på fortsatt og motorene fortsetter å ryke.
har du 1 motor å forholde deg til , så har du erfaringene fra den, har du mange defekte motorer får du muligens en annen relasjon til hva som er galt.
PS Drag motoren jeg siktet til er motorsykkel motorene, smørefilmen bilr for dårlig og lagrene går litt rart dette om det er så jævelig bra
57sugge skrev:Catchtank er sikkert lurt på en motor med høyt effektuttak som kjører med høyt turtall og høye sylindertrykk. Dette medfører mer blowby og dermed høyere veivtrykk. På en vanlig bilmotor som blir varm og kald hele tiden blir det nødvendigvis kondens. Dette vannet fordamper når olja blir varm. Blir da sugd ut av motoren gjennom veivromsventilasjonen. Følger med en liten mengde oljedamp, men dette er etter min mening så lite at det har liten eller ingen betydning i en vanlig slapp bilmotor. Hjelper til å holde oljen "frisk" på en måte. På en motor med høy ytelse blir oljen byttet mye oftere, og problemet med kondens er lite, men problemet med oljedamp er desto større. Derfor catchtank, for og ikke grise til innsug og turbo med olje.
Når det gjelder syntetisk olje er det et evig mas. Etter min mening er det ikke olja som er problemet, men intervallet for oljeskift. Du har to typer syntetisk olje. Gruppe 3 og 4.
Olje du bruker på bilen er nesten alltid gruppe 3. Denne oljen er basert på samme petroleum basen som vanlig mineral olje. Det eneste er at oljens molekylstruktur er endret og oljen er raffinert ytterligere. Flere forurensninger blir tatt ut av olje. Syntetisk olje inneholder mindre voks, svovel og asfalt partikler. Dermed kaller oljeprodusentene det for syntetisk olje.
Gruppe 4 olje er helt syntetisk. Olje molekylene er "konstruert" for å møte helt spesifikke spesifikasjoner.
Problemet kommer først når motorprodusenten sier du skal kjøre 40000km på et oljeskift. En syntetisk olje har i utgangspunktet akkurat de samme additivene som en mineralolje. Disse additivene blir brutt ned på samme måte i en syntetisk olje som i en mineralolje. Dette medfører i sin tur at olja ikke fungerer slik den er konstruert for etter en gitt tid. Additiver som regulerer TBN og additiver som hindrer skumming er noen av de viktigste additivene som blir brutt ned. Viskositeten på oljen forandrer seg også veldig ettersom hvilken forurensninger oljen blir utsatt for.
Når du kjører en dieselmotor med i utgangspunktet for liten oljemengde så langt på et oljeskift er det etter min mening dømt til å gå til helvete. Bytter man olje på en diesel bil som har kjørt 5000km den svart som asfalt, og egenskapene til olja er helt sikkert forringet kraftig. Hadde man sendt den inn til analyse hadde du helt sikkert fått bakoversveis av resultatet. Bytter man olje på 30000km tør jeg ikke tenke på hvordan oljen ser ut. Oljas egenskaper har nærmest vært fraværende de siste 20000km.
På større dieselmotorer regner man mellom 0,5 til 1L olje pr kw effekt. 3000kw har 1500L olje. Blir ikke lett å få dette til på en bilmotor![]()
Takk for meg.
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest