Motorolje Patrol Y 61 3-0

Motorolje Patrol Y 61 3-0

Innlegg tiurn » 20/02/2011, 10:13

:D Ka er den beste motoroljen for disse motorene :?:
tiurn

Nissan4x4 fan

Re: Motorolje Patrol Y 61 3-0

Innlegg Tormod » 20/02/2011, 12:12

Fått beskjed om å bruke Mobil 1 på min hvertfall. Er skrivi et par tråder inne på forumet her om det..
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg colormax » 25/02/2011, 21:29

Tormod skrev:Fått beskjed om å bruke Mobil 1 på min hvertfall. Er skrivi et par tråder inne på forumet her om det..

Sikkert fin olje det også, men hvor lang tid gikk det før du fikk oljeforbruk og defekt turbo ????
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg radiv » 25/02/2011, 21:51

trur d va ein frosset catchtank fra veivhusventilasjonen som va årsaken til at turboen røyk i dette tifellet :wink:
radiv

Nissan4x4 fan

Innlegg Tormod » 26/02/2011, 01:21

colormax skrev:
Tormod skrev:Fått beskjed om å bruke Mobil 1 på min hvertfall. Er skrivi et par tråder inne på forumet her om det..

Sikkert fin olje det også, men hvor lang tid gikk det før du fikk oljeforbruk og defekt turbo ????

Hva er gæli med den olja, det nissan bruker på disse bilene. Og ja det var catchtanken som frøys som gjorde at turboen fikk seg en smell.Har ikke hatt noe særlig oljeforbruk med denne olja før det skjedde.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg colormax » 26/02/2011, 11:59

radiv skrev:trur d va ein frosset catchtank fra veivhusventilasjonen som va årsaken til at turboen røyk i dette tifellet :wink:

Kan dette være grunden???
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Tormod » 26/02/2011, 12:49

colormax skrev:
radiv skrev:trur d va ein frosset catchtank fra veivhusventilasjonen som va årsaken til at turboen røyk i dette tifellet :wink:

Kan dette være grunden???

Hva??? Catchtanken frøys pga kondens som hadde samla seg opp som da gjorde at den blei tett når det frøys.Har vel ingenting med olja å gjøre..
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg 57sugge » 27/02/2011, 03:56

Er bare det at Colormax mener syntetisk olje er roten til alt vondt. I følge han skulle både stempel, råder og lager sprutet ut av min motor for lenge siden. Sverger til Castrol 0-40 Racing syntetisk olje på min bil(2,8L). Har lovet og skrive et innlegg når jeg eventuelt får en råde i kne, og det skal jeg også gjøre. Tror det blir lenge til.

Er ikke olja sin skyld i seg selv at veivhusventilasjonen frøys, men jeg hadde vært litt skeptisk hvis det var så mye fukt i olja at den "produserte" nok vann slik at veivhusventilasjonen frøys i utgangspunktet.
Hva i alle dager skal man med en catchtank på en slik motor?
TG
57sugge

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg colormax » 27/02/2011, 11:08

Tja en får vurdere det som en vill, Nå går vel ikke bilen din 10 000 km i året en gang, og blir kjørt etter alle bokens regler :D så det er rart om den raser med det første,
så har jo heller ikke 2,8L problemer med lager og råder før 400 000 km.
Men det har disse D22 og Patrol 3,0L men ikke D40.
Men Nissan er helt enig med deg Sugge , det er ingen ting galt med olje eller motorer, bortset fra att de bare ryker uten videre. og de fleste har akurat vert på service.
Så er det en ting jeg lurer på. hvorfor holder ikke dragster motorene med helsyntetisk olje ?? er det forde det er så veldig bra?? De har vertfal sluttet å bruke det, mulig det har med hvem som betaler regninga å gjøre.
Helsyntetisk olje er sikkert veldig fint, om motorene tåler det, med D22 og 3,0L patrole, tror jeg ikke denne oljen er noen stor suksess.
Men det er selfølglig bare å kjøre på det dere mener er riktig
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Tormod » 27/02/2011, 13:50

Rart at på alle plasser jeg har lest så annbefaler de hel syntetisk olje og fraråder å bruke noe annet.Er dette bare tull det da?? Hva er det som gjør helsyntetisk olje dårlig?? Kan jo ikke sammenlingne en dragster på over 1000hk mot en disel på 158hk. En dragster har endel mer turtall og går på nitro som skaper en sinnsykt varme, da kan jeg se at den helsyntetiske oljen vil bli alt for varm og da blir den for tynn til å smøre skikkelig. På en diesel som går normalt sett på 2-3000rpm så vil de ikke utvikle seg den varmen, og om vinteren i -15-30 grader så vil en mineral olje bli jævlig tjukk og da vil det ta tid før alle bevegelige deler i motoren får skikkelig smøring. Klart om vår/sommer/høst når det er normale temperaturer så funker sikkert dette, men skeptisk til å kjøre med det når det er sinnsykt kaldt ute om vinteren.

Satt på den catch tanken for jeg har lest om at det kan være smart, sett inni slangen fra utluftinga på motoren og den guffa der kan jeg ikke tenke meg er noe særlig for dyser/ventiler. Nå har den catchtanken stått på bare i vinter og slangene var nok litt lange og når du får varm luft inni en iskald alu beholder så blir det jo uansett kondens.Har også mistanke til at den catch tanken jeg kjøpte er noe dårlig konstruert, for det var ikke veldig mye vann jeg tømte ut av den enda så hadde den blitt tett når dette frøys.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg colormax » 27/02/2011, 17:34

regner med grunden til catch tanken er montert grunnet litt for mye oljerøyk fra motoren, når den fryser som du sier skyldes det kondens (mye kondens etter min mening)
Så får du som jeg forstår det, for høyt trykk i bunpannen og retur oljen fra turboen, må finne en annen veg ut ???
dere får bare mene hva dere mener om dette ojle greiene.
stå på fortsatt og motorene fortsetter å ryke.
har du 1 motor å forholde deg til , så har du erfaringene fra den, har du mange defekte motorer får du muligens en annen relasjon til hva som er galt.
PS Drag motoren jeg siktet til er motorsykkel motorene, smørefilmen bilr for dårlig og lagrene går litt rart dette om det er så jævelig bra :D
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg 57sugge » 27/02/2011, 19:22

Catchtank er sikkert lurt på en motor med høyt effektuttak som kjører med høyt turtall og høye sylindertrykk. Dette medfører mer blowby og dermed høyere veivtrykk. På en vanlig bilmotor som blir varm og kald hele tiden blir det nødvendigvis kondens. Dette vannet fordamper når olja blir varm. Blir da sugd ut av motoren gjennom veivromsventilasjonen. Følger med en liten mengde oljedamp, men dette er etter min mening så lite at det har liten eller ingen betydning i en vanlig slapp bilmotor. Hjelper til å holde oljen "frisk" på en måte. På en motor med høy ytelse blir oljen byttet mye oftere, og problemet med kondens er lite, men problemet med oljedamp er desto større. Derfor catchtank, for og ikke grise til innsug og turbo med olje.

Når det gjelder syntetisk olje er det et evig mas. Etter min mening er det ikke olja som er problemet, men intervallet for oljeskift. Du har to typer syntetisk olje. Gruppe 3 og 4.
Olje du bruker på bilen er nesten alltid gruppe 3. Denne oljen er basert på samme petroleum basen som vanlig mineral olje. Det eneste er at oljens molekylstruktur er endret og oljen er raffinert ytterligere. Flere forurensninger blir tatt ut av olje. Syntetisk olje inneholder mindre voks, svovel og asfalt partikler. Dermed kaller oljeprodusentene det for syntetisk olje.
Gruppe 4 olje er helt syntetisk. Olje molekylene er "konstruert" for å møte helt spesifikke spesifikasjoner.

Problemet kommer først når motorprodusenten sier du skal kjøre 40000km på et oljeskift. En syntetisk olje har i utgangspunktet akkurat de samme additivene som en mineralolje. Disse additivene blir brutt ned på samme måte i en syntetisk olje som i en mineralolje. Dette medfører i sin tur at olja ikke fungerer slik den er konstruert for etter en gitt tid. Additiver som regulerer TBN og additiver som hindrer skumming er noen av de viktigste additivene som blir brutt ned. Viskositeten på oljen forandrer seg også veldig ettersom hvilken forurensninger oljen blir utsatt for.
Når du kjører en dieselmotor med i utgangspunktet for liten oljemengde så langt på et oljeskift er det etter min mening dømt til å gå til helvete. Bytter man olje på en diesel bil som har kjørt 5000km den svart som asfalt, og egenskapene til olja er helt sikkert forringet kraftig. Hadde man sendt den inn til analyse hadde du helt sikkert fått bakoversveis av resultatet. Bytter man olje på 30000km tør jeg ikke tenke på hvordan oljen ser ut. Oljas egenskaper har nærmest vært fraværende de siste 20000km.
På større dieselmotorer regner man mellom 0,5 til 1L olje pr kw effekt. 3000kw har 1500L olje. Blir ikke lett å få dette til på en bilmotor :shock:
Takk for meg.
TG
57sugge

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg Tormod » 28/02/2011, 00:11

colormax skrev:regner med grunden til catch tanken er montert grunnet litt for mye oljerøyk fra motoren, når den fryser som du sier skyldes det kondens (mye kondens etter min mening)
Så får du som jeg forstår det, for høyt trykk i bunpannen og retur oljen fra turboen, må finne en annen veg ut ???
dere får bare mene hva dere mener om dette ojle greiene.
stå på fortsatt og motorene fortsetter å ryke.
har du 1 motor å forholde deg til , så har du erfaringene fra den, har du mange defekte motorer får du muligens en annen relasjon til hva som er galt.
PS Drag motoren jeg siktet til er motorsykkel motorene, smørefilmen bilr for dårlig og lagrene går litt rart dette om det er så jævelig bra :D

Hehe..Virker ikke som du leser det jeg skriver. Ifølge deg så skulle jo motoren min kollapsa flere ganger, ja motoren ryker ganske bra når det er kaldt ute. Men hverken kjøleveska eller olje har blitt borte så da ser jeg på det som normalt. Satt ikke på den catchtanken pga oljerøyk hvor faen får du det fra????? Hadde jeg sett blårøyk som jeg har nå så veit jeg at en catch tank ikke løser problemet.Har faktisk drivi med bil å motor ei god stønn(ikke bare du som driver med dette) Å ja at den turboen har ryki er min egen feil. Men har kjørt hel syntetisk olje på bilen de 2 åra jeg har hatt den, men kjører max 10k på hvert oljeskift og kjører på med rens hver gang olje byttes.
Hadde du lesi hva jeg skriver om drag bil/sykkel så er det jo akkurat det samme jeg sier. Hel syntetisk olje er mye tynnere enn delsynt/mineral olje og når helsyntetisk olje får veldig høy temperatur blir jo denne veldig tynn og da smører den dårligere. men på en vanlig kjedelig bil motor vil du ikke åpnå så høye temperaturer om det ikke er noe alvorlig gæli.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg Tormod » 28/02/2011, 00:15

57sugge skrev:Catchtank er sikkert lurt på en motor med høyt effektuttak som kjører med høyt turtall og høye sylindertrykk. Dette medfører mer blowby og dermed høyere veivtrykk. På en vanlig bilmotor som blir varm og kald hele tiden blir det nødvendigvis kondens. Dette vannet fordamper når olja blir varm. Blir da sugd ut av motoren gjennom veivromsventilasjonen. Følger med en liten mengde oljedamp, men dette er etter min mening så lite at det har liten eller ingen betydning i en vanlig slapp bilmotor. Hjelper til å holde oljen "frisk" på en måte. På en motor med høy ytelse blir oljen byttet mye oftere, og problemet med kondens er lite, men problemet med oljedamp er desto større. Derfor catchtank, for og ikke grise til innsug og turbo med olje.

Når det gjelder syntetisk olje er det et evig mas. Etter min mening er det ikke olja som er problemet, men intervallet for oljeskift. Du har to typer syntetisk olje. Gruppe 3 og 4.
Olje du bruker på bilen er nesten alltid gruppe 3. Denne oljen er basert på samme petroleum basen som vanlig mineral olje. Det eneste er at oljens molekylstruktur er endret og oljen er raffinert ytterligere. Flere forurensninger blir tatt ut av olje. Syntetisk olje inneholder mindre voks, svovel og asfalt partikler. Dermed kaller oljeprodusentene det for syntetisk olje.
Gruppe 4 olje er helt syntetisk. Olje molekylene er "konstruert" for å møte helt spesifikke spesifikasjoner.

Problemet kommer først når motorprodusenten sier du skal kjøre 40000km på et oljeskift. En syntetisk olje har i utgangspunktet akkurat de samme additivene som en mineralolje. Disse additivene blir brutt ned på samme måte i en syntetisk olje som i en mineralolje. Dette medfører i sin tur at olja ikke fungerer slik den er konstruert for etter en gitt tid. Additiver som regulerer TBN og additiver som hindrer skumming er noen av de viktigste additivene som blir brutt ned. Viskositeten på oljen forandrer seg også veldig ettersom hvilken forurensninger oljen blir utsatt for.
Når du kjører en dieselmotor med i utgangspunktet for liten oljemengde så langt på et oljeskift er det etter min mening dømt til å gå til helvete. Bytter man olje på en diesel bil som har kjørt 5000km den svart som asfalt, og egenskapene til olja er helt sikkert forringet kraftig. Hadde man sendt den inn til analyse hadde du helt sikkert fått bakoversveis av resultatet. Bytter man olje på 30000km tør jeg ikke tenke på hvordan oljen ser ut. Oljas egenskaper har nærmest vært fraværende de siste 20000km.
På større dieselmotorer regner man mellom 0,5 til 1L olje pr kw effekt. 3000kw har 1500L olje. Blir ikke lett å få dette til på en bilmotor :shock:
Takk for meg.

Ser den at catchtank ikke er nødvendig på en slik motor som jeg har i patrolen, derfor er catchtanken kassert :-) Synes det du ellers skriver også virker veldig fornuftig. Har passa på at den oljen jeg bruker er i gruppe 4 og kjører ikke så lange intervaller på oljeskiftet.Galskap med 40k på et oljeskift. Kommer ikke til å kjøre over på noe mineral olje, holder meg til helsyntetisk og hyppigere oljeskift så er enig med deg om den saken. Trur ikke disse motorene er så dårlige som enkelte skal ha det til, men klart de trenger stell for å virke optimalt
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg colormax » 28/02/2011, 01:13

Kjør på den Oljen dere vill, nå kommer det endelig inn nye motorer til disse patrolene også. så det blir bra det.
Jeg kjører nå MB med veldig tilsvarende motor som patrolen, bare litt mer HK, i føge verkstmesteren på MB kan jeg beregne en holdbarhet på min 500 000 km.
men anbefalte meg ikke kjøre på fullsyntetisk olje, og oljeskift på ca 8- 10 000 km.
i følge anbefallingene over her burde jeg ha byttet olje 6 ganger siden oktober, tror ikke det blir sån med det første nei.
Jeg tror heller ikke disse motorene er så dårlige som vi gjør de til :wink:
Nå snakker jeg med veldig mange når de oppstår problemer med disse motorene, og jeg synes det er en tråd her som går igjen.
1=Lekk IC 2= defekt turbo 3= motorhavari, vanlig rekkefølge.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Neste

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest