siden det har vært en del problemer med Y61 motoren, så har jeg engasjert meg litt i dette.
Sikkert mange som har bedere detalj forklaring på tingene her og det tar vi gjerne imot
Når det gjelder denne Y61 motoren og de jeg har pratet med om havarier på disse , så fortoner dette seg veldig ofte ganske likt.
1-Turbo slangen til IC hopper av gjentatte ganger.
2- lekasje i IC
3-problemer med turbo.
4.Motorhavari.
Dette er den mest vanlige rekkefølgen.
Men etter vi har demontert en del av disse motorene, tror vi at vi har funnet litt ut av problemene, ved å prøve gå gjenom skade delene og prøve finne ut av hva dett er som egentlig skjer.
Vi tror den variable turboen har ansvaret for det meste av dette, den soter igjen og justeringen henger seg opp og Turboen gir max trykk hele tiden, opp mot 1,8 muligens.
Dette fører også til att diesel mengden blir feil.
Dett sammen med litt gal forstøving på dyser,skaper store skader på stempel,det blir en sjærende flamme som rett og slett brenner hul i stepelet.
Ser også ut til att dysene bør sjekkes på ca 150 000 km det er ofte feil på de da.
Så egentlig er det ikke helt urealistisk att om en bytter turboen og tar en runde på dysene med en gang disse tingene begynner melde seg, ville vi muligens ikke ha mer motorproblemer utover dette.
Vi bruker også en annen turbo på de nye motorene.
Siden det er så liten gjenomgang i turbo for vann kjøling, bruker vi nå helt olje kjølte turboer og kobler ut vann kjølingen av turboen.
Dette gir bedere smøring og kjøling .