John Kr skrev:Hei Er det ikke bare innbilling dette da? Jeg er svært skeptisk til disse boksene, trur rett og slett at dette er bare tull.
Det er jo beklagelig at du ikke merker stort, det har jeg heller ikke forventet. Se hva jeg skrev for en tid tilbake, mener det er rett og slet bortkastet penger. Prøvde den nye V6 utgaven, det var god nok chip trimming for meg ).
Ja har lest hele tråden, har selv vært skeptisk til box, har en bmw 320 touring som er omprogrammert, ikke box, og der merkes det godt, Så var nyssgjerrig på og prøve. ikke dyrt heller Får jo pengene tilbake så ser ikke noe problem sånn sett. Muli fjern kontrollen ikke fungere og at jeg må opp på et høyere steg på boksen for og merke det.. Skal teste litt mere før jeg sender den i retur.
Vært ute og testet i dag med en stor kapell henger:
Uten chip: 25.9 sek- 110kmt. Dette var fra ca 20 kmt, opp til et skilt vi har som måle punkt. Med chip: 24.6 sek- 119kmt.
5 gir fra 50-120kmt: Uten chip :31.8sek Med chi :26.7sek
6 gir fra 100-120kmt: Uten chip :18.8sek Med chip :15.0sek
Så testet jeg opp en lang stignig med noen svinger, men full gass hele veien. 4gir fra 60 kmt. Uten chip:45.5 sek- 98kmt. Med chip: 43.9 sek- 102kmt.
Dette var med boksen på max, steg 8. Jeg syns dette gir altfor lite effekt til at det skal være 213 hk og 490 nm. Slik det ser ut nå blir jeg og sende boxen tilbake.
Disse bilene blir så store, tunge og lite turtallsvillige originalt at det blir ikke det samme som å sammenligne det med en liten bil som veier halvparten. Ser man litt på hk/kg forholdene så skjønner man dette litt bedre. Jeg har ikke kjøpt en Navara for å bruke den som fartsmaskin og jeg kommer ikke til å chippe fordi jeg synes den drar utrolig bra for å være en original pickup. Fikk skryt av en kompis som nå har tenkt å kjøpe samme type bil etter å ha lånt min, han lurte på om bilen min var chippet fordi han syntes den gikk så godt. Dette er noe folk kan tenke på hvis de kjøper en bil som dette.
Et enkelt regnestykke: Har du en bil på 2tonn med 100hk har du vekt effekt forhold på 0.05hk/kg og en bil på 1tonn med 100hk har du 0.1hk/kg. Øker du effekten på bilene med 50hk får du vekt effekt forhold på bil på 2tonn 0.075hk/kg og bilen på 1tonn blir det 0.15hk/kg. Dette er en enkel måte å bevise for folk som ikke forstår hovrfor en bil ikke går så mye bedre som den andre bilen når den har fått så så mange hester mer. Det er rett og slett fordi hk/kg ikke øker like kraftig.
Jo jeg er enng i det du skriver, men 100 nm skulle gjort mere utslag mener je. Jeg har heller ikke kjøpt denne for og kjøre fort, det har jeg bmw til, men jeg drar mye henger og syns den går godt orginalt, derfor var jeg nyssgjerrig hva 40 hk og 100nm kunne gjøre bedre. Og det var ikke mye, tviler på at boksen gir det den skal egentli.
...da er vi i alle fall to stykker i Trondheim som har hatt problemer med DTK boksen. Varsellamper tennes og bilen starter ikke, eller starter i "sikker" modus. Er det flere som har opplevd problemer med DTK boksen? Sender den i retur/reklamasjon i dag, så får vi se hvor proffe de er på kundebehandlingen.
Bra. Min har stått montert i bilen siden den var ny (2006) Jeg kjøpte altså bilen med DTK montert og den har fungert bra helt til nå. Skal IKKE kjøpe ny boks, selv om jeg synes automaten var "mykere" med boks. Forbruk har jeg ikke noen oversikt over. Håper du lykkes med reklamasjonen din. Bjørn