Hjeeeelp



Hjeeeelp

Innlegg PatrolY60 » 09/02/2012, 13:42

Det kommer olje ut av overtrykksventilen på innsuget.
Brukte hele dagen i går på å feilsøke.
Skrudde av hele innsuget og og rør ned til turboen, ingen slakk i turbo. Eksos virker normal og vanntemp og nivå er normalt.
Motor starter lett og virker som den lader det den skal uten at jeg har fått sjekket hvor mye den lader.
Kjørte en kompresjonstest og fant ingen store avvik.( noen som vet hva som står i servicemanualen om krav til komp?
Fikk tips om at sila på oljeinnsuget i bunnpanna kunne være tett og at dette kunne føre til feil på veivhusventilasjonen, noen som vet?
Kan tett veivhusvent før til at den ikke klarer og skille luft og olje.
Har ikke noe særlig olje søl rundt peilepinne så tror og håper at ikke stempelring har gått og jeg har for mye komp i sumpen.
Fikk også et tips om å senke turbotrykket. hvordan gjøres dette? må aktuatoren kjimses så den kommer nærmere eksossiden på turboen da eller vil den lade mer da?

På forhånd takk.
PatrolY60

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 11
Registrert: 28/10/2011, 21:53

Re: Hjeeeelp

Innlegg colormax » 14/02/2012, 01:59

Er vel rart om ikke den olja kommer fra turboen vel, forde om den ikke har slakk, kan den lekke olje . lekker overtryks ventilen, så vil det sikker se ut som det komme litt olje ut der tipper jeg, men det er vel bare litt antar jeg.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Hjeeeelp

Innlegg PatrolY60 » 14/02/2012, 18:13

havner tilbake på turboen etter all feilsøking ja. skal ta den av og sende den til sjekk og overhaling om nødvending.
er turbo-service as et bra sted eller finnes det billigere/bedre alternativer? de tar kr. 4700 for full overhaling.
PatrolY60

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 11
Registrert: 28/10/2011, 21:53

Re: Hjeeeelp

Innlegg Tormod » 14/02/2012, 23:35

Ta av slangen/røret som går fra turboen og inn på innsuget når motoren er varm. Så starter du motoren og ruser den, ha en hvit klut og hold foran der lufta kommer ut av turboen, mens du ruser motoren. Gjorde dette på min og da fikk jeg fine olge perler på kluten. Turboen min var det ikke slark i heller.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Hjeeeelp

Innlegg Tormod » 14/02/2012, 23:37

GIK på kongsberg har ikke så gale priser på overhaling og nye turboer. Lønner seg å sjekke priser hos flere.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Hjeeeelp

Innlegg PatrolY60 » 22/02/2012, 18:47

takker, for prøve med kluten og ta det derfra
PatrolY60

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 11
Registrert: 28/10/2011, 21:53

Re: Hjeeeelp

Innlegg pat42 » 22/02/2012, 19:37

Høres ut som turbo ja, litt risky å kjøre med da motoren kan begynne å gå på oljen fra turboen og da ruser den opp til motoren havarerer. Om det skjer må man bare kvele ned motoren i gir med å bremse til motoren stopper. Ikke trå inn clutchen, da går det ille :( Kjempeproblem om dette skjer på biler med automat :bang:

Mange motorer som har gått til himmels på denne måten.
Pass på å rense gjennom intercooleren om det er montert det. Blir stående mye olje i den etter en sånn runde.

Jeg har kanskje en brukt turbo om det er interessant....

EDIT:
Er normalt med litt olje i innsuget, ingen turboer som er 100% tett, kan jo være at overtrykksventilen din lekker litt. Du har ikke justert opp turbotrykket i det siste, sånn at overtrykksventilen åpner???
Rygge??? Hvorfor det? Det kan jo gå!!
pat42

Brukerens avatar
Grøftas Konge
 
Innlegg: 482
Registrert: 12/10/2007, 17:33
Bosted: Snåsa


Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest