Baklykter med Lys

Baklykter med Lys

Innlegg subseaman » 24/02/2012, 22:56

Vurderer å bytte til baklykter med lys på min Patrol 2008 modell. Av en annen merkelig grunn har Nissan dårlig med lyspærer i de store baklyktene sine (det er kun lys i de små lyktene nede ved støtfangeren) . Passasjersiden er helt uten lyspærer og på førersiden er det kun ryggelys og tåkelys. To ryggelys hadde vært fint og jeg tror bilen vil se finere ut med baklys, gjerne LED. Ser det finnes noen sett på E -bay. Vet noen om baklykter med lys kan kjøpes i Norge ? Er det noen som har gjort dette ? Hvordan kobler man opp lysene i så fall ? Er også ute etter en koppholder innsats slik at koppholderne i midtkonsollen kan brukes. Uten detter kaffekoppene ut. Noen der ute som kan gi noen tips/råd?
subseaman

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Re: Baklykter med Lys

Innlegg datanisse » 25/02/2012, 01:34

Koppeholder kjøper du på Ebay, eller nærmeste Nissan. Og hvis du får den i grått, er det bare å lakkere den i sort.
Bedre å være dum i 5 minutter, enn resten av livet !
datanisse

Offroader

Innlegg Svein Jarle » 28/02/2012, 23:28

Skjekk bilextra for lykter, de hadde til y60
tar ikke asfalten snart slutt så kjører jeg hjem og bytter bil!

nestleder NMK kristiansand\offroad
Svein Jarle

Offroader

Innlegg datanisse » 25/03/2012, 01:35

En lien oppdatering her. Fikk litt lang neses. Byttet bakylkter på min Y61 , kjøpt på Ebay, komplett med pærer og wiring harness. Skulle være plugg and play. Men neida. De som bygget om bilen har virkelig gjordt seg flid med å fjerne ledninger og multikontakter til de ukrukte lysene.
Nå blir det frem med multimeter og prøvelampe for å finne ut hvor jeg skal ta strøm i fra. Og det blir ikke før det er litt varmere i være (mangler sted å skru innendørs).
Så det er mulig at din bil også er herpet i ledningsopplegget til baklysene.
datanisse

Offroader

Innlegg colormax » 26/03/2012, 08:32

Har jo bil med sånt lys som dere snakker om, så muligheten er der for å komme å titte litt på den.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg datanisse » 27/03/2012, 23:53

Hovedutfordringen er egentlig kun å finne ut HVOR de splitter strømmen ned til lysene innebygget i fangeren. Mulig at det må av noen deksler inne i lasterommet også, rett og slett for å komme til.
Det er jo gjort litt "re-ruting" av strømmen til disse baklysene. Ikke sikker på hvor mye som er gjordt av/på Nissan, kontra klargjøring her hjemme.
Time will show.....
datanisse

Offroader

Innlegg Henrik79 » 03/04/2012, 09:52

Hva er egentlig grunnen til at bilene ikke er levert med lys i de øverste lyktene?
Henrik79

Nissan4x4 fan

Innlegg datanisse » 03/04/2012, 11:08

Vistnok noen EU-krav; har man reservehjulet montert bak, så kan det være at hjulet dekker ett av baklysene i en gitt vinkel. Mulig at det er noe av det samme i Australia også. For det er relativt mange som endrer på Trol'ene sine for å få Christmas Tree......
datanisse

Offroader

Innlegg Pathman » 03/04/2012, 17:08

Det skal være synlig 45 grader innover i følge kjøretøyforskriftens § 28-4 punkt 7.2
7.2 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45° innover til minst 80° utover målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse.
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg Draugen » 17/01/2013, 23:19

Hei!

Korleis gjekk dette prosjektet? Vurderer det samme sjølv, og sjekka med BT. Ingen krav til formell godkjenning av å flytte lys, men må visast uten bakhjul. Fann desse på skruvat.no, men får vite dei ikkje passer på min. (http://www.skruvat.no/Baklys-P60027.aspx). Fann noko veldig likt down-under som skal passe til min, men dei shippar ikkje internasjonalt (http://www.carsrus.com.au/nissan-gu-pat ... -each.html). Ser litt meir snasent ut enn dei som skal passe (http://www.frontlykter.no/products/patrol-baklykt-hyre). Nokon som har andre idear eller erfaringar?
Patrol Y61, '01-mod - utruleg nok umodifisert! enn så lenge...
Det fine med livet på landet? Om ikkje du sjølv veit kva du held på med, så veit heile bygda det...
Draugen

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester