Var kjørenden i Mosjøen hos Odd Even Rundsvoll (Laurel-orakelet i Vefsn) i går ettermiddag.
Odd Even er forresten er Nissan-entusiast på sin hals, han har 4 Laurel: en med RD28T, en med RB25 en orginal 3,0V6 (VG30E), og en 3,0V6 med VG30ET (turbomotor fra 300ZX). Også har han en 77 Datsun 200L, en Patrol Y61 til konebil (ikke alle registrert men alle i topp stand og blir brukt regelmessig med prøveskilt).Han driver også på med å tilpasse en TD42 tror jeg det var fra en Nissan-lastebil ned i en Patrol Y60. I tillegg har han flere Datsun-prosjekter stående (div. 200L, Laurel og 240/260C).
Vel tilbake til gårdagen. Vi kjørte ned på jobben hans (Wist Last og Buss), og der gikk vi løs på interiøret i Laurelen min:
Skrella av alt av deksel:
Og lempa ut hele dashbordet:
Og da bytta vi ut hele ledningsnettet på innsida bakom dashbordet:
Også montert vi det sammen igjen:
Etterpå dukka vi ned i bensintanken og tok ut hele tank-armaturet me pumpa og alt:
Også lodda vi på en ny flottør med giver før vi monterte det på plass igjen:
Også kjørte vi inn på grava:
Også bar det under biln å røsket ned mer ledningnett og byttet ut fra batteriet og ned til starter, dynamo, oljetrykksgiver og diverse.
Bytta samtidig speedometerwiren også:
Ny og gammel kabelpølse:
Også var det bare å slå på tenninga å test om det nye instrumentpanelet virket, og det gjorde det:
Men vi ble jo så borthefta,først kom en kollega av han innom med Taunusen sin å skulle orden noe:
Det var vist bytta motor i den Taunusen
:
Også kom broren til Odd Even innom å inspisert me Cortinaen:
Tror han skulle bytte noen foringer i bakstillinga:
Mens han dro hjem med Cortinaen og kom tebake med bruksbilen sin. Et smykkeskrin av en Patrol like strøken som Cortinaen:
Patrolen er en 95mod som har gådd i Mosjøen siden ny, og har bare rullet 182000 forsiktige kilometer, er den mest strøkne Y60-Patrolen jeg noengang har sett. Tror knapt nok den har vært utenfor fine grusveier.
Riktignok har han plukket den ned i molekyler å gådd over alt og hellakkert den selv om det neppe var nødvendig (han jobber som billakkerer):
Og til slutt bar det hjemover igjen:
Desverre ble det mye asfalt-rotter i dette innlegget, men håper en fin Y60 kompanserte litt for det...