Vurderer kjøp av Patrol

Vurderer kjøp av Patrol

Innlegg sfinxern » 05/06/2012, 14:43

Hei!

Vurdere som emne tilsier - kjøp av Patrol. Formålet med bilen er å være en "daily driver" og en bil jeg også kan bruke i skauen. Har lite erfaringer med Patrol, men har jo kjennskap til de problemene som kan være på de forskjellige modellene.
Spesielt ser jeg etter en Y61, enten en billig en fra sent 90-tallet med 2.8 motoren, men aller helst en Y61 med 3.0 og 158hk.

Denne er en fin bil i aktuell prisklasse: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=34853158

Så, hvordan er drivverket på Patrol? Kan du kjøre på bakhjulstrekk som på mange andre modeller og det aller viktigste; kan du kjøre med permanent 4x4?? Til vanlig kjøring både sommer og vinter? Eller der det slik auto 4x4 her og? Jeg hadde auto 4x4 på min gamle Pathfinder og det likte jeg ikke. Vil ha mulighet til å kjøre med permanent 4x4 uten sperre på midtdiff. Uten at det skal bryte og bråke og slite:).
Patrol har også mange muligheter i forhold til ombygginger og det liker jeg. Kommer til å bruke bilen mye på veien også, og trives den i 100km/t? Planen er kanskje på sikt å ha 2 sett dekk, et til kjøring på vei (A/T dekk?) og et sett til offroadkjøring. Vil også bruke bilen en del på lengre ferieturer med last osv:).

Hva tror dere?

Erik
sfinxern

Offroader

Re: Vurderer kjøp av Patrol

Innlegg Tormod » 05/06/2012, 15:55

På patrolen så er det mulig å kjøre både med rwd og permanent 4x4, men er ikke å anbefale på bar asfaltvei, bryter mye på drivverket ved svinger. Min y61 3.0l 04 manuell er ikke noe glad i å kjøre 100km/t pluss. Ligger på altfor høy rpm, best under 80km/t, men trur de som er levert med automat er mye bedre på akkurat det punktet. Litt bedre utveksling på girkassa på de, men ville ikke kjøpt y61 med 3.0l før 04. De motorene hadde problemer med kjøling på de bakerste sylindrene, mange blei vist bytta på garanti, men ikke alle. IC er en svakhet da de har en tendens til å sprekke pga styringa på turboen fører til overboost. Hadde nok enten gått for y61 med 2,8 eller y60, zd30 er en motor jeg ikke liker, min er dau og fungerer ikke ordentlig, bytta turbo og ic. Er for mye vakumstyringer og dilldall på det turbo styretOg det koster flæsk å kjøpe nye deler. Hadde jeg hatt råd skulle jeg brukt 3.0l til anker på en båt og heller hvid nedi en 4,2l. Bortsett fra motoren er y61 en suveren bil til å ta seg fram med og kjøre ellers.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg diabolus » 09/06/2012, 11:27

Patrol er bilen for deg hvis du som Tormod skriver trives best i hastigheter godt under 100.
Har du i tillegg ei fet lommebok til å vedlikeholde den så er det bare å handle :)
Jeg har hatt mange forskjellige biler opp igjennom årene, men ingen som kommer i nærheten av patrol når det kommer til småfeil,frustrasjoner og DYRT vedlikehold!
Så lykke til...
diabolus

Nissan4x4 fan

Innlegg Roger Myhre » 09/06/2012, 19:17

Hei. Jeg har en 1996 mod Patrol SLX lang utgave jeg vurderer og selge. (SLX betur el.vindu. sentrallås. el speil etc)
Den er ikke så billig som de andre pga: Godkjent Hevet. Godkjent dekkdim 35"
Den har i tillegg byttet ut den ustabile og motorsvake 2.8 til fordel for en meget slitesterk 4.2TD Intercooler. Dette har kostet mye penger.
Bilen er i tillegg helt rustfri (noen småtteri på karosseri) da den er sandlåst under og først epoxy primet før fullstendig Dinitrolbehandling til 7500kr i 2011.
Fangere er ikke pene og panser har noen riper.
Bilen har 182000 km på telleren og det stemmer. servicehefte er omtrent komplett.
Hver og en er velkommen til å ringe dersom de er intresert
Roger Myhre 7520 Hegra
Tlf. 920 57 635
Roger Myhre

Nissan4x4 fan

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest