Patrol 160 3.3TD fjusker!

Patrol 160 3.3TD fjusker!

Innlegg Bjerk1 » 10/02/2008, 00:35

Hei,

Har et lite problem med patrolen akkurat nå.
Det virker ikke helt som om den vill gi alt den har på en måte... F.eks:
kjørte på motorveien en dag i forrige uke så kom det en lang bakke oppover etterhvert å da begynte den å fjuske litt. Ville liksom ikke komme opp i fart så jeg smøyg meg oppover bakken i ca 50kmt, ville ikke mere. Små hakket litt og småhostet. Trodde den skulle stoppe, men så kom jeg på flata igjen og etterhvert ble den som den skulle igjen og gikk helt fint.
Dette skjer bare innimellom. Det kan gå helt fint og plutselig skjer dette med at den hoster og harker og vill stoppe. Har stoppet en gang og det var idag faktisk. men var bare å starte igjen med en gang.

Det virker som om det går bra i nedoverbakke men i oppoverbakke skjer dette omtrent hver gang, men noen ganger bare litt, og andre ganger nesten så den stopper.
Jeg merket også at når det var full tank virket det bedre, fjusket bare en gang da. Men da jeg kom litt under halv tank ble det bare verre. Når den får seg en liten pause på f.eks 10 min går den ganske bra, men etter å ha kjørt i 10 min igjen begynner det igjen. Sinnsykt rart det her.

Sliter litt med strømmen på bilen slik at den må ha startkabler i ny og ned, Blir rett å slett strømtom. men dette har mye med at det er en ombygd bil fra bensin til 3.3 med omformere osv.ledninger i hytt og pine, hehe. Kan dette ha noe med saken å gjøre om jeg la oss si er strømtom? (at bilen går, men når jeg stopper trenger startkabler) (ikke rams opp problemet med strømmen om dette ikke har noe innvirkning, tar det senere isåfall ;) )

Jeg tenkte at det må ha noe med drivstoff å gjøre, men er jo ikke sikker.
Skal skifte diesel filter og luft filter på mandag for å sjekke om det det blir bedre da, men håper på at det er noen som har hatt samme problem å har et svar på denne mystisk gåten :)

Og en ting til. Er det vanskelig å bytte over dieselpumpa? Mye styr med dette? Har delebil som går helt fint ;)

hva kan være årsaken til dette her? Hva ville dere ha gjort?

Takker virkelig for svar da jeg håper å ha fått ordnet dette da jeg skal på treff i Ulsberg i helga som kommer og håper virkelig å fått kjørt med patrolen dit. ;)

-Thomas
Bjerk1

Nissan4x4 fan

Re: Patrol 160 3.3TD fjusker!

Innlegg colormax » 10/02/2008, 10:22

Sikert fler som har bedre greie på disse motorene en meg her. men problemet kjenner jeg igjen fra andre biler, siden denne bilen er bygd om er det sikkert montert fin filter et eller annet sted, kansje bare et sånt gjenomsiktig plast filter, det sitter også noen ganger et sånt filter på toppen av føde pumpen på eldre biler. når dette gradvis tetter seg så får du disse problemene.
jeg ville helt klart begynt på filter delen i dette tilfelet,
når deg gjelder strømmen så ta å lad bateriene opp separat et og et bateri, somreget skyldes start problemene at det ene bateriet er nesten tomt for strøm, spesielt om du belaster de ulikt, bytte plass på bateriene kan ofte hvere til stor nytte :D
Lykke til.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Burre » 10/02/2008, 18:10

Du er på rett vei, Bytt filter først. Det lønner seg å ta det enkle først. Det at du har litte strøm har ingen betydning så lenge motoren går. En dieselmotor trenger ikke strøm for å gå, hvis det ikke er byggd om til el. fødepumpe da.
Burre

Nissan4x4 fan

Innlegg Bjerk1 » 11/02/2008, 00:04

tror jeg har fått ordnet det. Skiftet filter bare idag til ett nytt. Lot bilen gå ei god stund, kjørte ganskej hadt for å sjekke om det har ordnet seg. ikke no problemer enda ihvertfall. Får se når jeg kjører til jobb imårra om den fjusker i oppoverbakken på E6 ;) Tror det skal være i orden.
Bjerk1

Nissan4x4 fan

Innlegg øystein » 11/02/2008, 00:09

Prøv med 1 liter totakts olje .Det smører dyser og pumpe. Bruker det hver 5 tank . :D
DETTA GÅR FINT ELLER SÅ BRUKER VI KRAFT GANG ARM
øystein

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg Patrol160 » 11/02/2008, 08:15

Hei . har byttet ut rustene drivstoff rør med gummislangerfra tanken og helt frem
slipper en del drit fra rustene rør
enkelt og billig .
båt butikker har det i meter vare
hilsen
Tore
Tore L
2 stk 160 3,3
rust rust rust rust
Patrol160

Nissan4x4 fan

Innlegg Bjerk1 » 11/02/2008, 22:45

Bilen begynte å fjuske som fader igjen idag. ville nesten ikke gå nå. Men fant feilen. Var et filter under bilen som var full av dritt og rimelig potte tett + at det er fra bensin og ikke stort nok. Så fikk byttet det idag, så nå er det veldig lovende ut her :) Meget bra resultat.

Øystein: den var ikke dum. Det skal jeg gjøre nå jeg, så får jeg smurt opp litt med det samme også ;)

patrol 160: Det blir nok gjort til sommeren uansett. Om ikke den begynner igjen nå da selfølgelig, men tror nok det skal være i orden nå. :)

Takk for alle hjelp og tips så langt.

-Thomas
Bjerk1

Nissan4x4 fan

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester