Hjelp i forbindelse med kjøp av Patrol Y61 3.0



Hjelp i forbindelse med kjøp av Patrol Y61 3.0

Innlegg Nazgarot » 10/06/2012, 15:34

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe en Patrol Y61 2001 mod med 3,0 D motor. Bilen skal i hovedsak brukes som bil nr 2 i familien, og som langturbil (pga mye plass). Jeg kommer også til å bruke den offroad, og planlegger bla en islandstur. Jeg føler at Patrol er en bra match i forhold til dette, men det er noen ting som bekymrer meg, og jeg har noen ubesvarte spørsmål.

Jeg har lest flere tråder med folk som spør om råd ang kjøp av aktuell Patrol, og det som ofte trekkes frem er dårlig motor og problematisk intercooler. Er det virkelig så ille?

Flere spørsmål:
- Hva er vadedybden på en Y61, og hvor tett er drivverket i forhold til vading?
- Har den reim eller kjede i registeret? Og hva er bytte intervalet?
- Hvilke steder er utsatt i forhold til rust?
- Er det mulig å få tak i en 4,2 liter eller en 4,8 liter (TB48DE) til en ok penge?
- Hva annet bør jeg være oppmerksom på?

Jeg er selvsagt oppmerksom på at en bil av denne typen krever litt annet vedlikehold, og en helt annen kjørestil enn en personbil. Jeg vokste opp med en Gelendewagen 300D fra -79 som familiebil, og har egentlig altid hatt lyst på en grombil selv...
Nazgarot

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 4
Registrert: 09/06/2012, 17:53

Re: Hjelp i forbindelse med kjøp av Patrol Y61 3.0

Innlegg Tormod » 10/06/2012, 23:51

Etter den erfrainga jeg har med y61 så kjøp ikke en så gammel y61 med 3.0l. Det er reg kjede på disse så det er en ting du ikke trenger å bekymre seg over. Disse motorene har også problemer med styringa på turboen, sitter variabel turbo på disse og de styres med no vakum styringer. Etter som jeg har lest så er det mange som har problemer med ladetrykket på disse uten å være klar over det. De har en lei tendens til å gå i overboost så motoren går i safemode. For å få ladetrykket tilbake må man løfte foten av gassen pg gi på igjen. Dette skjer på min hele tiden, så må bytte en liten sak som koster 3000,- hos nissan. priser på 4,2 er latterlig høye, man bør nesten vurdere å kjøpe delebil fra england og ta den inn til norge. Har lyst til å bytte ut min y61 med en GW, de har jo sperre foran og bak org. Min y61 har bare gitt meg hodepine, og det ser ikke ut til å ta slutt. Dessuten er det sinnsykt dyr deler til disse bilene, så det koster å reparere disse.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren


Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester