Turbotrykk og IC Y60 rd28t



Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Innlegg Shox » 01/06/2011, 23:03

Har en del spørsmål om justering av turbotrykk og montering av ic.

Jeg har en helt org. lat 2,8 td. Planene er og justere opp litt trykk nå og montere ic og 3"eksos etterhvert.
Jeg har null peiling på det som har med turbo å gjøre, så tenkte jeg fikk legge ut noen spørsmål her til dere som har peiling.

Har hørt at det går an å shimse opp ei klokke et sted for å justere litt midlertidig, Hvordan og evt. hvor mye skal det shimses?
Har planer og shimse opp til 0,8 eller noe og til noe rundt 1,2 med ic.

Har planer og montere bleedventil eller boost controller, hva er best og hvordan monteres det? samme med turbotrykksmåler?

Intercooleren skal jeg vel få plassert foran radiatoren på noe vis en gang, men jeg har ikke peiling på hvilke slanger som monteres hvor, eller noe annet rundt det. evt. hvilke slanger og hvilke dimensjoner.

Ser og at det er en fordel og justere opp pumpe etter som trykket øker og. Er det noe jag kan gjøre selv, eller er det lurt å sette det bort til de proffe?

Som dere skjønner er jeg ganske grønn på dette området, så jeg håper på å få litt hjelp. Bilder med forklaringer er gull verdt så jeg ikke får gjort noe feil eller ødelagt noe.

Alle svar mottas med stor takk.
Shox

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 4
Registrert: 06/12/2010, 17:50
Bosted: Gjøvik

Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Innlegg colormax » 02/06/2011, 01:38

Vil anbefalle deg starte med en dyse kontrol, det er lurt.
Det å gi den litt mer drivstoff er ikke noe problem å gjøre, men du har god sjanse for å få uriktig mengder, så få noen som har orntlig greie på dette til å hjelpe deg med dette. da vil motoren holde og du får masse mer glede av denne jobben du gjør her.
er et par karer her nede som er godt brukbare til dette, og så har du hundrevis som tror de har god greie på dette. har vi erfart.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Innlegg Tormod » 02/06/2011, 12:23

IC skal sitte etter turboen og før innsuget. Så du tar bare av slangen som går fra turboen og inn på innsuget, så drar du bare en slage/rør fra turboen og framover foran grillen og inn på ene sida på IC, utløpet på IC tar du å kjører inn på innsuget. Får vel litt bedre effekt med bare IC også, får mer luft inn når du får kjølt ned lufta.
http://www.do88.se/default.php disse har mye forskjellige slanger og rør. Må bare måle deg ut hva som passer best.
http://www.minges.no/powerbox1.htm disse tester og renser dyser til en ok pris. Skal sende inn mine til de så snart jeg får ræva i gir å får skrudd de ut.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Innlegg KLAA » 02/06/2011, 17:42

Jeg har Montert intercooler på min y60. Ligger masse bilder i garasjetråden min. viewtopic.php?f=25&t=563
X-1983 Toyota Hilux 2.0 bensin på 35" (offroadbil)
X-1994 Nissan Patrol 2,8 GR SLX varebil 31"
X-1985 Toyota LandCruiser lj70 2,4 td (Prosjekt som aldri ble ferdig)
x-1994 Patrol Y60 GR SLX 37"
x-1977 Volvo c303
1990 Jeep Cherokee 4.0 Limited

http://www.4x4norway.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=563
*Kenneth*
KLAA

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 949
Registrert: 16/03/2008, 20:05
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Innlegg Shox » 03/06/2011, 20:28

Jeg har speidet rund på forumet å sett på noen bilder, men er ikke så mange bilder på kobling til turbo og innsug. Mulig å få noen bilder på hvor å hvordan det er koblet??
Shox

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 4
Registrert: 06/12/2010, 17:50
Bosted: Gjøvik

Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Innlegg KLAA » 03/06/2011, 21:01

Får ikke tatt noen bilder av slangen på min iallefall. For på min er det omtrent helt tett etter at jeg la det nye røret til intercooleren mellom insuget og batteriet. Men jeg kan prøve å forklare.
Orginalslangen mellom turbo og innsuget er kort.. ca 15-20cm med en liten vinkel på. Den går ut ifra turboen og rett opp i midten av innsuget på undersiden. PÅ min så snudde jeg bare den orginale slangen slik at opningen kom på utsiden av innsuget. Da ble det akkurat plass til et rør med 90 graders bøy. Det orginale inntaket på insuget mitt er blendet og en ny åpning er laget i fronten
X-1983 Toyota Hilux 2.0 bensin på 35" (offroadbil)
X-1994 Nissan Patrol 2,8 GR SLX varebil 31"
X-1985 Toyota LandCruiser lj70 2,4 td (Prosjekt som aldri ble ferdig)
x-1994 Patrol Y60 GR SLX 37"
x-1977 Volvo c303
1990 Jeep Cherokee 4.0 Limited

http://www.4x4norway.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=563
*Kenneth*
KLAA

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 949
Registrert: 16/03/2008, 20:05
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Innlegg Parazitt » 04/02/2012, 02:49

Hvor mye diesel o turbotrykk kan man justere på for at motor fremdeles skal vær holdbar? med og uten IC. Jeg har skrudd på nesten 1omdr på pumpa nå og har boost controller samt 3" eksos. lader rett oppunder 1 bar nå.

Bør man sette bort og få justert pumpa? istede for og bare mate på med mere diesel?
Parazitt

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 29
Registrert: 22/12/2011, 20:03

Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Innlegg tørst,y60 » 08/02/2012, 23:06

har du tatt bort overtrykksventilen som sitt i framkant av innsuget??
full gass
tørst,y60

Brukerens avatar
Offroader
 
Innlegg: 77
Registrert: 14/10/2009, 23:54
Bosted: trøndelag

Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Innlegg Parazitt » 09/02/2012, 22:09

Ja har fjerna den.
Parazitt

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 29
Registrert: 22/12/2011, 20:03

Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Innlegg jeepson » 17/02/2012, 14:57

Heisann. Diesel pumpa mi er justert opp masse. turboen blåser nesten 12psi. Eg hadde tenkt meg å sette opp ein boostcontroler for å få trykket opp til 15psi :) Patrolen virke som bare f... slik den er. men ein vil jo alti ha litt meir :p
Hilsen Gisli

Nissan patrol 1994 38" (Trollet) :)
Mitsubishi Lancer STW 4x4 1996 (kone bilen)
Skoda felicia pickup 1997 (smurfen)

Bilde
jeepson

Offroader
 
Innlegg: 151
Registrert: 11/01/2011, 22:38

Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Innlegg Parazitt » 02/06/2012, 00:35

jeepson skrev:Heisann. Diesel pumpa mi er justert opp masse. turboen blåser nesten 12psi. Eg hadde tenkt meg å sette opp ein boostcontroler for å få trykket opp til 15psi :) Patrolen virke som bare f... slik den er. men ein vil jo alti ha litt meir :p



Har du skrudd opp mye på pumpa? Skrudd litt i underkant av 1 omdr jeg
Parazitt

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 29
Registrert: 22/12/2011, 20:03

Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Innlegg jeepson » 10/06/2012, 21:15

Parazitt skrev:
jeepson skrev:Heisann. Diesel pumpa mi er justert opp masse. turboen blåser nesten 12psi. Eg hadde tenkt meg å sette opp ein boostcontroler for å få trykket opp til 15psi :) Patrolen virke som bare f... slik den er. men ein vil jo alti ha litt meir :p



Har du skrudd opp mye på pumpa? Skrudd litt i underkant av 1 omdr jeg


Eg veit ikkje kor mykje den er skrudd opp. Men eg har forstått det slik av tidligare eiger at pumpa er skrudd masse opp.. Nåer eg på jakt etter slanger få sette opp egen lagt boost controller.. IC´en blir så satt opp når eg har fått radiator som er sværere :) Frnt mount IC stjæler litt kjöling i fra radiatoren.
Hilsen Gisli

Nissan patrol 1994 38" (Trollet) :)
Mitsubishi Lancer STW 4x4 1996 (kone bilen)
Skoda felicia pickup 1997 (smurfen)

Bilde
jeepson

Offroader
 
Innlegg: 151
Registrert: 11/01/2011, 22:38

Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Innlegg Alu » 10/06/2012, 23:26

tror ikke det med ic i norge er noe problem med kjøling... verre kanskje lengre syd, samt vifte går kontinuelig!
Alu

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 12
Registrert: 10/05/2012, 20:36

Re: Turbotrykk og IC Y60 rd28t

Innlegg Parazitt » 18/06/2012, 17:41

Noen som har justert noe på "røykbegrensern" Hvilken vei skal pinnen stå og hvor mye har dere skrudd på tannhjulet? RD2.8T
Parazitt

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 29
Registrert: 22/12/2011, 20:03


Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester