Tryminem skrev:Hei,kjempe fin side!! jeg har ett lite problem med min 1985 nissan patrol 3,3 super roof:(
bilen lader under høyt turtal(28amp)- og når den står på tomgang ligger den på 24-25 amp,
MVH Trym

Heisann Trym
Velkommen inn i forumet!
Er det spenningen du har målt til 28 og 24 volt eller er det ladestrømen til 28 ampere?
Ladestrømen er egentlig ikke så interessant, det er spenningen man må gå etter.
Hvi det er noe som tapper batteriene når den står vil den ikke klare å ladde stort mer enn 24 volt på tomgang før den har fått ladet batteriene litt opp.
Er jo også et vanlig problem at batteriene skjevladdes eller at et batteri ryker før det andre, noe som resulterer i at det ene batteriet ødelegger det andre.
Dette skyldes at på et 24 volt anlegg står batteriene i serie og dynamoen gjør ikke forskjell på batteriene. Den ladder 28 volt uansett om det ene batteriet er dårlig/utladet og det andre er bra/oppladet. Resultatet er at det ene batteriet som er bra vil kanskje ta imot 16-17volt, kanskje mer og koke, mens det som er utladet/ dårlig kanskje bare får resterende 11-12volt og ikke laddes skikkelig. Dette er en ond sirkel skjønner man, så det er grunnen til at man gjør smart i å kontrollere individuell laddespenning, og eventuellt bytte plass på batteriene av og til når batteriene står i serie.
Tror jeg ville begynt med å kontrollere tilstanden(syrenivå og syrevekt på alle celler), deretter tatt av alle polene og laddet batteriene i paralell. Når batteriene er i form kan man kontrollere dynamoen.
Tror ikke det er noe galt med dynamoen hvis den klarer å ladde 28 volt med helt utladdede batterier....
Lykke til og kom gjerne med feedback, så vi får høre hvordan det går og om det er noe mer å bidra med
Mvh Per