57sugge skrev:Hva gjør du med dieselpumpa for å få det til å fungere med turbo? Er ikke dieselpumpa vacuum styrt på td42 motoren. Den skjønner sikkert ikke så mye når det blir trykk isteden? Tenkte på hvordan du bygger om slik at tenningtidspungtet blir riktig når turboen lader, og ikke mins får nokk diesel.
Ja du kan så si
Det har vært en hel del prøving og feiling med denne pumpa ja, men nå fungerer det bra.
Slangeutgangen etter spjeldet er som den skal, men den slangen som gor ut før spjeldet er flyttet litt hit og dit med varierende hell, nå er den montert på trykkrøret mellom turboen og innsuget og med en justerbar strupeventil med åpen retur, på den måten justerer jeg dieselmengden fra kupeen.
Skal jeg mate motoren for maks effekt, flytter jeg slangen til røret mellom filteret og turboen. Da får den nok og vel så det, men det blir kostbart å kjøre med i lengden, og så blir det som å kjøre jojo etter veien. Det fungerer sånn at så snart turboen begynner å ladde, så øker dieselmengden proposjonalt med trykket og det hjelper ikke å slakke litt på gassen... det bare drar i vei

Helt til jeg slipper gassen helt.... da "slipper" den.
Har også justert opp litt på mengdeskruen på pumpa for å få motoren til å reagere litt fortere. Mengden justerer jeg som sagt med ventilen.
Litt stolt av å få dette til å fungere da jeg har fått høre underveis at dette kunne jeg bare glemme å få til
Det skal nevnes at det er bare et fåtall modeller av denne TD42 motoren som har slik pumpe, de fleste har rotorpumpe og er således mye enklere å bygge turbo på.
Så for de som grubler på å sette inn TD42 motor for å bygge turbo:
-Vil du ha minst mulig hodebry: velg en motor med rotorpumpe.
-Vil du ha litt flere muligheter og litt større potensiale, og mye mer jobb: velg en motor med rekkepumpe
Uansett blir det et herlig drag med en sånn motor etter at den har fått litt terapi
Std er det masse drag men lite pulver på topp, går nesten dårligere enn en std 2.8td, men seig som en elefant. Drar jevnt fra 7-800 omdr.