Need Help Nissan Terrano II

Need Help Nissan Terrano II

Innlegg emanon » 27/10/2008, 10:27

Har en 1996 Nissan Terrano II 2.7 TD. Den har gått som en klokke de 7 årene som jeg har hatt den og passer 218' km.
Nå har den derimot begynt å fjuske ved turtall. Fjuksingen forsvinner når jeg girer til et høyere gir, men i 80-90 i 5 gir fjusker den ubehagelig. Det kommer hvit røyk når den fjusker.
Har prøvd "alt"
Sjekket dyser
Skiftet dieselfiler
Skiftet luftfilter
Tatt motorrens(Wurth) i diesel
Tatt motorrens i olje og skiftet olje og filter
Den bruker ikke olje eller vann
2.7 TD har tannhjul(ikke kjede) slik at muligheten for forskyvninger mtp på dieselpumpa burde ikke være til stede(her er jeg usikker...)

Noen som har erfaring eller forslag til utbedring/sjekk

Takker og bukker for tilbakemeldinger
emanon

Nissan4x4 fan

Re: Need Help Nissan Terrano II

Innlegg colormax » 27/10/2008, 10:58

Virker som du har problemer med tilgangen av diesel, vit røyk skyldes nesten altid vann, er du sikker på du ikke har vann i dieselen .
Min erfaring er at det er best å bruke rødsprit fremfor kondens fjærener , full tank og ca 1/4 -1/2 liter rødsprit.
Da forbrenner du vannet og ferdig med det.
Husk det skal lite vann til før det blir mye røyk, så sjekk nøye om vannet forsvinner i radiator, du kjenner jo somregelt søt lukten om det er frostveske i dampen.

Ting virker gjerne så enkelt.
1. vit røyk = vann lekasjer i kjøle anlegg, topp pakning sprekker i topp event blokk, også vankjølt turbo
2. Blå røyk = Olje gjenomslag i motor/ ventil styringer= motoren forbrenner smøre oljen
3. svart røyk = diesel + mangel på luft, tett filter , dysefeil , Dieselpumpe feil. motoren har feil forbrenning, klarer ikke forbrenne drivstoffet .

Minner meg også om en topp pakning som er på veg til å gå evnt sprekk i topplokket,
Men siden den slutter å dra, vil jeg helle til drivstoff tilgangen sjekk også om det er noen mellom filtr under bilen , evnt sil i diesel tanken.

Spørsmålet jeg vil stille deg først er følgende. Når den slutter å dra begynner den da samtidig å ryke vitt? er du sikker på den ikke ryker blå svart ??
Om du ruser opp motoren og slipper gassen kommer det da røyk på slutten? event farge på den?

Men det er folk her som har bedre greie på dette en meg, så vi får satse på det kommer noe mer konkrete feil diagnoser her.
Noen som kjenner/ har opplevd problemet her?
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg emanon » 27/10/2008, 12:19

Det går fint å ligge i 80-90 og holde den farten, selv om den fjusker. Ved ytterligere gasspådrag kan det virke som om fjuskingen forsvinner/minsker, for så å komme igjen når man letter litt på gassen. Det skal vistnok kun være et dieselfilter på denne bilen, men har ikke sjekket om det er en sil på pumpa/tanken. Noen som vet om dette?
Lenge siden jeg har hatt på kondensfjerner, så det er et bra tips.
Hvis jeg starter den og ruser den opp i turtall kommer røyken på 2500+ omdreinger og røyklegger(hvit/blå) så det holder, slipper jeg gassen går den klokkereint på tomgang. Så siden den ikke er svart(uforbrent diesel) burde det være tilgangen, ikke? Det lukter heller ikke søtlig/rart, men sur diesel....
Takker for alle tilbakemeldinger :hand:
emanon

Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 27/10/2008, 12:44

Prøv med en Dyserens , og den rødspriten jeg nevnte tidligere. blir det noen forskjel da, så er du muligens et steg nærmere.
du har ikke opplevd noen sånne boble lyder etter du har stoppet bilen, sån hva var det lyder :D
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg emanon » 27/10/2008, 13:50

Ok prøver med rødsprit/kondensfjerner. Ingen rare lyder.... og dyserens har jeg prøvd flere av, også Wurth sin.
emanon

Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 28/10/2008, 20:39

Snakket med diesel guru i dag. han mente teningspunktet ditt kunne være litt feil. er det for høyt får du ofte lit knatrete gange, men symtomene, sa han minnet veldig om feil tenings punkt, kunne bare være snak om milimeter opp eller ned, etter som jeg forsto det.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg emanon » 28/10/2008, 23:00

Colormax: takk for svar igjen:-) og det endrer man på pumpen? Må man ut med den eller kan den justeres på "stedet"?
Har sjekket om det kunne være en tett sil ved pumpa eller tanken, men etter en snakket med merkeforhandler i dag er det vistnok ikke det på denne modellen.
emanon

Nissan4x4 fan

Returner til Terrano

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest