Toppjobb på Y60

Toppjobb på Y60

Innlegg Kenneth32 » 10/02/2009, 19:03

Hallå folkens.

Jeg har noen spm. ang. merker på reimskivene. På pumpa er det 2 merker. 1 avlangt hakk med tallet 6 på. Og ca. 180 grader er det et kjørnermerke med tallet 4 på. Hvem av merkene skal jeg jobbe med ? Jeg har valgt det avlange hakket med tallet 6, for det var det som var brukt før. Men en eller annen klondrian som har skrudd på denne møkkabilen før, har lagd sitt eget merke også med tippex....korrektrurlakk eller hvit maling. Dette merket er ca. midt imellom de 2 andre. Her skjønner jeg ingenting.

Da jeg monterte dette sammen, så fikk jeg de 3 hvite strekene på regreima til å passe perfekt med merkene på pumpa, kammen og veiva. Og jeg har tørna motoren rundt sikkert 10 ganger, om ikke mer, og merkene stemmer hver 2. runde på veiva, så da skal jeg vel være trygg på at det ikke raser. Siden det er hydrauliske løftere, så er jo ikke dem mest spenstige før jeg får oljetrykk, så jeg ville vel neppe kjent om det var noe feil et sted ?? Og det spiller jo ingen rolle hvor pumpa står. Det vil jo bare resultere i at den ikke starter eller går som ei bøtte møkk. Jeg skrudde fra kl. 19-02 igår. Da var jeg så sliten og drittlei, at jeg gadd ikke å pumpe fram diesel, og lufte systemet. Jeg hadde ikke gjengelås til bolten på veiva, så jeg gadd ikke å sette dette sammen. Men nå har jeg kjøpt det.

Jeg har tenkt meg ut å skru i 19-20 tida, for da har guttungen lagt seg. Jeg kommer til å montere nedre reimskive, så regreima ikke får hoppa av, også skal jeg pumpe fram diesel, og lufte systemet. Så blir det en rask oppstart, uten å montere radiator, vifte osv. Har kjøpt rød frostvæske, og skikkelig olje + filter, så jeg gidder ikke å bruke opp 1000 spenn i olje og frostvæske, hvis jeg må ha dritten ifra hverandre igjen. Siden jeg nå bruker rød frostvæske, så får jeg håpe denne toppen holder resten av levetida til denn bilen.

Håper på et svar fra dere innen jeg går ut, for å høre om jeg er på trygg is, eller om det er noe som skurrer her. Dette er som nevnt tidligere den største jobben jeg noen gang har hatt aleine, uten proffe i ryggen, så jeg er dritnervøs. Men hvis alt klaffer, så har jeg vel bil imorgen. Det skal isåfall bli godt, men jeg tør nesten ikke å glede meg enda.

Så jeg håper dere vil krysse fingra for meg, og gi meg svar på det jeg spør om i tråden her 8)
Kenneth32

Offroader

Re: Toppjobb på Y60

Innlegg patrol for life » 10/02/2009, 20:03

jeg mener det er det avlange merket som er det du skal bruke, hvis jeg husker riktig etter jeg byttet topp på bilen til roger :think:
har ikke noe serlig kjennskap til rød frostveske eller hva som er fordel/ulempe med det, veit bare at vi bruker grønn frostveske på alle nissanbiler på jobben.
men det høres ut som du har greid deg bra ellers :clap:
lykke til med oppstarten... håper den starter og går som den skal... krysser fingre
Det er bedre med en dram i timen, enn en time i drammen.. Hilsen sheriffen i Kanada
patrol for life

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg Kenneth32 » 10/02/2009, 20:23

Thank you PFL :D

Da virker det som jeg har kontroll. Nå er guttungen straks på tur i seng, så da faller straks dommen. En snau times tid borti her nå, så er det håp. Takk for at du krysser fingra 8)

Jeg ble anbefalt rød, fordi den er veldig skånsom mot alutoppen. Jeg har hatt bare biler med alutopp, og aldri brukt annet enn blå. Men da tester jeg rød nå.
Kenneth32

Offroader

Innlegg KLAA » 10/02/2009, 20:23

Sitter med en tegning fra orginale verkstedhåndboka foran meg nå.
På pumpa skal du ha 6 tallet opp og bruke som merking.
På veiva skal kilesporet stå rett ned og merket akal flukte med kanten på høyre side sett forfra
Kammen har etter hva jeg ser bare en merking så den skla jo flukte med den på indre dekselet

Så har du det så skla det nok gå veldig bra :)
LYKKE TIL
X-1983 Toyota Hilux 2.0 bensin på 35" (offroadbil)
X-1994 Nissan Patrol 2,8 GR SLX varebil 31"
X-1985 Toyota LandCruiser lj70 2,4 td (Prosjekt som aldri ble ferdig)
x-1994 Patrol Y60 GR SLX 37"
x-1977 Volvo c303
1990 Jeep Cherokee 4.0 Limited

http://www.4x4norway.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=563
*Kenneth*
KLAA

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg Kenneth32 » 10/02/2009, 20:45

Hallå KLAA: da trur jeg dette er dønn strøkent :D Så da bør dette ordne seg fint. Uff, nå er jeg så nervøs at jeg nesten skjelver her :prey: Ja ja, jeg skriver mer her inne så fort jeg veit mer sjøl. Kan bli seint, for hvis bilen fyrer og alt virker greit, så blir den satt helt sammen, og rygga ut av garasjen. Så blir den måka helt rein for snø, så setter jeg inn kupevarmeren, og da er jeg klar for kjøretur imorgen. Får håpe jeg kommer "litt" lenger enn rett nedi veien her da :think:

Takk for hurtige svar, og all hjelp. Håper dette får en happy ending. Nå har jeg vært uten bil siden 23. desember. Og jeg som elsker denne bilen så høyt. Trudde jeg var glad i Pajero'n min jeg, men jeg digger Patrolen min mer gitt. Hadde jeg fått den opp og gå nå, så hadde jeg fått testa den i brukbart med snø oppi skauen her også :dance: Er så spent på åssen den er i forhold til Pajero'n. For der begynte jeg å få trøbbel i 30 cm. snø. Det håper jeg ikke skjer her. Men shit samma. Finnes mye fint i kjettinger også, ikke sant :Whistle:

Det blir uansett investert i 4 stk. hurtigkjettinger før neste vinter.
Kenneth32

Offroader

Innlegg colormax » 11/02/2009, 00:45

nå hvordan ble slutten på historien :?: :?: :?: :think:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Kenneth32 » 11/02/2009, 03:15

Tja, si det du Roger....jeg veit neimen ikke hva jeg skal si jeg.

Jeg gjorde alt klart til oppstart. Hadde montert alt som monteres kunne. Fylt opp med 50/50 vann/frostvæske. Fyra opp, og den gikk som ei bøtte møkk, og det røyk "bittelitt" eksos under panseret. Kunne raskt konstantere at jeg hadde glemt å dra til alle skruene på eksosmanifolden :oops: så da gjorde jeg det. Så fyra jeg opp igjen, og røyken var borte, men den gikk fortsatt som ei bøtte møkk, men da fikk jeg se at det spruta diesel fra ei dyse som jeg ikke hadde fått tett(så det jo tydelig nå som det ikke var så mye eksos som sperrra utsikten :oops: ) så jeg fikk ordna det også. Fyrer opp igjen, og lar den gå på tomgang....da gikk den faktisk på tomgang av seg sjøl, og den begynte å gå reint og begynte å nærme seg normal gange.....på kald motor da, så den gikk jo ikke helt jevnt. Og den er jo ikke starta etter 23. desember, så hva kan man forvente ?

Så kom det en stygg kaklelyd ala noe som kræsjer(jepp, jeg har rasa en Pajeromotor for noen år siden, og det var skremmende nærme samme lyden rett før ventila slo hull i stempla :bang: ), men jeg hadde heldigvis hånda hele tida på tenningsnøkkelen, så det rakk bare å kakle 2 ganger før jeg stoppa motoren. Så kobla jeg ifra batteriene....bare for å være 10.000% sikker....ja jeg veit jeg er gæern......så tok jeg og tørna motoren rundt for hånd, og møtte ingen unormal motstand, bare vanlig kompresjon, ingen (u)lyder, absolutt ingenting som føltes unormalt :think:

Men jeg tør jo faen ikke å starte den igjen. Nervene mine er ganske frynsete her jeg sitter nå. Jeg gikk inn rundt kl. 01. Som jeg sa til deg, Roger med det samme jeg hadde åpna denne nye toppen for å slipe ventila i slutten av januar, så var den ene så tynnslitt nederst at den var skarp som en kniv(dette var før jeg slipte, og jeg slipte den bare såvidt det var for at den skulle bli tett, jeg slipte jo alle bare så dem skulle bli tette da, og brukte bare fin pasta), og setet var jo slitt etter den, så jeg hadde jo ikke fått montert en ny ventil der, og slipt til den så den skulle passe i setet, uten at den måtte blitt like tynnslipt som den andre. Denne ene ventilen skilte seg klart ut fra alle de andre.....hvorfor er umulig å svare på, men de andre 11 hadde normal slitasje. Lagerbukkene til kammen var det rissa inn nr. på, og muttera til kammen hadde slitasjemerker, så denne toppen har vært oppe og gjort noe med fra før. Ikke at det nødvendigvis er negativt, men jeg veit ikke helt hva som skjer med denne toppen/motoren her akkurat nå. Så nå trenger jeg seriøst hjelp. Så please help me, someone :prey: :prey: Mulig det kommer en kar hit og glaner litt imorgen efta, så da får vi se hva han finner ut. Han har skrudd Nissan i maaange år, så jeg får håpe han kan løse dette, og at det går an å løse dette, uten å måtte kjøpe enda en topp til mange tusen, og starte på scratch igjen. Dette har gått hard utover lommeboka...eller skal jeg si plastkortet + helsa, både fysisk og psykisk.

Men det hjelper lite å sitte her og deppe akkurat nå midt på natta, så jeg begynner heller å tenke litt høyt her.....Motoren ville vel ikke begynt å gå pent og begynt å nærme seg normal gange, hvis noe hadde stått 180 grader feil, eller noe som helst feil overhodet ? Og jeg har jo tørna motoren rundt minst 10 ganger, før oppstart, og merkene har stemt 100% hver 2. gang veiva har gått rundt. Regreima er stram som ei jomfrumus :mrgreen: Jeg har gått utifra det avlange merket på pumpa. Og jeg fikk opplyst på Nissan at stempel nr. 1 skulle stå i bunnen, og kilen på veiva skulle peke rett nedover(jeg trudde jeg hadde gjort noe seriøst gæli da jeg demonterte toppen, for jeg trudde stempel nr. 1 skulle stå øverst i sylindern, men ifølge flere på Nissan(jeg hørte han spurte kolleger for å være sikker, og jeg hørte dem svarte at det skulle stå i bunnen, og det gjorde det, og med kilen rett sør) Altså helt etter oppskrifta. Alt godt så langt....

Og værken veiva eller pumpa ble rørt før toppen var montert, og reimskiva stemte med merket sitt. Så ble regreima montert. Og det er vel bare veiva som får stått 180 grader feil, og siden den sto riktig ifølge boka, så er vel det umulig ? Og pumpa er jo heller ikke rørt, før jeg satte på regreima. Så alt må være riktig, derfor skjønner jeg rett og slett ikke hvorfor kaklinga kom, og hva det kan være. Det kan jo kanskje ha vært en løfter som sleit litt med å få olje i seg ?? Jeg hadde ihvertfall alle 12 løftera ligge 100% neddynka i olje under hele demonterings og slipe prossessen. Jeg la dem i plastkopper med nr. på. Det samme gjorde jeg med ventila og fjærene, men dem lå jo ikke i olje da. Så absolutt alle deler har garantert kommet tilbake på akkurat det samme stedet det ble tatt ifra. Og jeg blåste igjennom alle oljekanaler og vannkanaler med kompressoren og blåsespiss. Dette ble jeg anbefalt av en kamerat av meg som sjøl har Patrol og er mekaniker(ikke på Nissan) Så jeg veit at alle kanaler er åpne og greie. Eller ihvertfall så godt det lar seg gjøre.

Jeg har gjort alt etter boka, og likevel så er det et eller annet som skjer :bang: ....er jeg født uheldig, eller er jeg født uheldig ??? Fy faen, jeg er så frustrert, trist og lei nå at jeg veit ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg har jobba som en gærning med bilen i 2 dager nå + maaange timer fra før, men pga. div. helsemessig snacks, så har det gått, og går litt sakte med meg. Jeg var inne rundt kl. 02 igår, og rundt kl. 01 idag. Og jeg begynte å skrive innlegget her litt over kl. 0120, så ting tar tid her.... Uff, nå skriver jeg mye, men det er i rein frustrasjon og angst. Jeg orker rett og slett ikke gjøre denne store jobben om igjen. Da betaler jeg faen meg noen til å ta dette for meg svart. Noen som melder seg frivillig på PM med pris, hvor lang tid det vil ta, og hvor fort dere kan komme igang ? Grunnen til PM er i tilfelle noen i skatteetaten skulle snuse rundt her inne :Whistle: Dem er jo alle steder der dem ikke bør være :arrow:

Nå kommer som sagt muligens en kar oppover imorgen efta/kveld, så får vi se hva han finner ut. Må jeg av med toppen, og starte forfra osv., så spørs det vel om ikke jobben blir satt bort....men på den annen side, så begynner jeg jo å få taket på hvor alle de fuckings skruene og dillet er hen, og hvor all dritten hører hjemme så det går vel kanskje lettere neste gang.....usj, ja ja....nei helvete heller, nå legger jeg meg.
Kenneth32

Offroader

Innlegg colormax » 11/02/2009, 09:52

må ikke se helt svart på alt da :D stakkar det kan godt være en av dysene som knakker. har de ligg en stund så henner det at sånt skjer. men skru av toppdekselet og se at alle ventilene står på plass, så det ikke er noen feil med låsingene.
den skal jo ikke banke om det ikke er mekaniske feil. bortset fra dysa da. :idea: jeg tor det er en dyse, om monteringen er gjort riktig.
var på Fetsund i går, skulle tatt en tur bortom deg hadde jeg vist det.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg zmike » 11/02/2009, 10:06

Hei.
Skiftet dysene på min Y-60 i høst..og den banket VELDIG når jeg startet den etterpå.. :bang: :bang: Trodde hele motoren skulle gå i fillebiter de første minuttene..men gikk over på noen minutter og nå går min som en klokke.. :D
-93 Patrol Y60 2,8td på 32x11,5x15
zmike

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg colormax » 11/02/2009, 10:14

når du har sett at ventilene er på plass, og om du tørr da :idea: :idea: :think: lar du den gå på tomgang, så løsner du et dyserør av gangen. da skal den slutte å banke når du treffer riktig dyse. du vil sikkert også se den begynnet å ryke. det skyldes vann som ligger i eksosen, når du kjører en tur og lar den slite litt forsvinner dette.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Kenneth32 » 11/02/2009, 10:26

Nei, jeg er "litt" negativ nå, for jeg er pissnervøs. Og da blir jeg bare sånn. Hm, skru av toppdeksel og se at ventila står på plass ??? Vil det si at jeg må av med kammen, og av med løftera, så jeg ser at ventila sitter fast i låsningene sine ??

Åssen finner jeg ut om det er dyse da, og hvorfor kommer det sånn plutselig ?? Er det noen som veit hvor mye det koster å overhale dysene ? Jeg åpner ingen dyser og gjør noe med dem....såpass kan jeg si. Men er ikke det rart at dysene plutselig finner ut at dem skal ta kvelden etter bytte av topp da ? Dysene er vel nesten det eneste jeg ikke har gjort noe med i gjennom hele denne prossessen. Dysene ble ble tatt rett fra gammel topp, og montert rett inn i ny topp. Alle dysene ble satt der dem skulle, på sin riktige plass. Hvis det er dysene som knakker....hvorfor gjør dem det, og vil det gå seg til, eller er løpet kjørt, og dysa må byttes ?? Hvor mye koster ei dyse ??

Til slutt vil jeg si at du burde tatt deg tid til å stikke innom, for du visste at jeg klundra med bilen, og hadde ørten spm. til deg. Men gjort er gjort. Hvis det blir påvist topphavari, så regner jeg med at du er såpass fair Roger, at du gir meg alle penga tilbake, mot at du evt. får tilbake toppen, men jeg tar selvfølgelig av alt jeg har satt på den av nye ting, og delene fra den gamle toppen. Ventiltetningene, reimskiva til regreima, den skruen som er til fjæra til spennrullen, og alle glødeplugger, og dyser + toppdekselet.
Kenneth32

Offroader

Innlegg zmike » 11/02/2009, 10:45

Var enkelt for min del..det eneste jeg gjorde var å ta ut de gamle dysene og satte inn nyoverhalte.. :) Enda jeg visste at resten var greit hos meg ble jeg også nervøs når motoren begynte å banke når jeg startet opp.. :( Tok vel en tre-fem minutter før det ga seg hos meg da..!! Prøvde også å gi litt forsiktig gass..men husker ikke nå om det gjorde noen forskjell.. :think:
-93 Patrol Y60 2,8td på 32x11,5x15
zmike

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg Kenneth32 » 11/02/2009, 10:50

Trur helt ærlig ikke jeg har nerver til å kjøre meg en tur, eller bare starte opp for den saks skyld. Men du, Roger er sikker på at jeg bør ta av kammen, løfte opp ventilløftera, og sjekke at ventila sitter festa ?? Hvis skrekkscenarioet er igang, og en ventil er løs....åssen får jeg satt sammen den uten å ta av toppen igjen ? Og åssen skulle den klare å løsne ? Jeg har jo satt på begge låseskivene. Og det er jo doble ventilfjærer, så sjansen for at dette skal kunne skje er egentlig ikke der. Fjærene var jo så stive at jeg sleit med å trykke sammen fjæra.

Jeg er 110% sikker på at alt ble satt skikkelig sammen, for jeg var helt aleine hjemme, og hadde full konsentrasjon på det jeg dreiv med. Alle låseanordningene kom i riktig hakk, så den låses av alle hakkene, mot hakkene i ventilstammen. Alle løftera lå mange døgn i frisk og fin olje, og ble satt tilbake nøyaktig der dem hørt hjemme, og jeg lirka dem nedi, roterte dem rundt og rundt til jeg fant det beste stedet som den gikk lett og fint ved vridning, og opp og ned bevegelse.

Jeg har gjort en helvetes bra jobb på denne toppen, og da alt var montert, så brukte jeg ei oljesprutekanne, og la en oljefilm oppa løftera og på alle flatene på kammen og dryppa noen dråper nedi kanten rundt alle løftera alle ventila, så dette skulle holdes smørt, og ikke få korrodering mens det lå i garasjen, klar til montering. Brukte selvfølgelig også oljefilm på alle opplagringene til kammen, og ikke bare de som skal trykke på løftera. Jeg har så vidt jeg veit gjort alt etter boka, og jeg har aldri hørt knakking av ei dyse før, og hvis det høres sånn ut, så hadde ikke jeg kjørt 1 cm. med bilen i rein frykt, og pga. bad memories ang. Pajerotoppen min i 2005. Da jeg tenker på de lydene, så reiser nakkehårene seg. Traumatisk.
Kenneth32

Offroader

Innlegg Kenneth32 » 11/02/2009, 10:53

zmike skrev:Var enkelt for min del..det eneste jeg gjorde var å ta ut de gamle dysene og satte inn nyoverhalte.. :) Enda jeg visste at resten var greit hos meg ble jeg også nervøs når motoren begynte å banke når jeg startet opp.. :( Tok vel en tre-fem minutter før det ga seg hos meg da..!! Prøvde også å gi litt forsiktig gass..men husker ikke nå om det gjorde noen forskjell.. :think:

Hvor mye koster det å overhale 6 dyser ??
Kenneth32

Offroader

Innlegg colormax » 11/02/2009, 10:57

Du trenger sikkert bare en, sikkert noen som har en eller to dyser til deg. jeg har også en som er defekt men tok bare med en fra dk, det var synd, men noen her har en dyse til deg.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Neste

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest