Tja, si det du Roger....jeg veit neimen ikke hva jeg skal si jeg.
Jeg gjorde alt klart til oppstart. Hadde montert alt som monteres kunne. Fylt opp med 50/50 vann/frostvæske. Fyra opp, og den gikk som ei bøtte møkk, og det røyk "bittelitt" eksos under panseret. Kunne raskt konstantere at jeg hadde glemt å dra til alle skruene på eksosmanifolden

så da gjorde jeg det. Så fyra jeg opp igjen, og røyken var borte, men den gikk fortsatt som ei bøtte møkk, men da fikk jeg se at det spruta diesel fra ei dyse som jeg ikke hadde fått tett(så det jo tydelig nå som det ikke var så mye eksos som sperrra utsikten

) så jeg fikk ordna det også. Fyrer opp igjen, og lar den gå på tomgang....da gikk den faktisk på tomgang av seg sjøl, og den begynte å gå reint og begynte å nærme seg normal gange.....på kald motor da, så den gikk jo ikke helt jevnt. Og den er jo ikke starta etter 23. desember, så hva kan man forvente ?
Så kom det en stygg kaklelyd ala noe som kræsjer(jepp, jeg har rasa en Pajeromotor for noen år siden, og det var skremmende nærme samme lyden rett før ventila slo hull i stempla

), men jeg hadde heldigvis hånda hele tida på tenningsnøkkelen, så det rakk bare å kakle 2 ganger før jeg stoppa motoren. Så kobla jeg ifra batteriene....bare for å være 10.000% sikker....ja jeg veit jeg er gæern......så tok jeg og tørna motoren rundt for hånd, og møtte ingen unormal motstand, bare vanlig kompresjon, ingen (u)lyder, absolutt ingenting som føltes unormalt
Men jeg tør jo faen ikke å starte den igjen. Nervene mine er ganske frynsete her jeg sitter nå. Jeg gikk inn rundt kl. 01. Som jeg sa til deg, Roger med det samme jeg hadde åpna denne nye toppen for å slipe ventila i slutten av januar, så var den ene så tynnslitt nederst at den var skarp som en kniv(dette var før jeg slipte, og jeg slipte den bare såvidt det var for at den skulle bli tett, jeg slipte jo alle bare så dem skulle bli tette da, og brukte bare fin pasta), og setet var jo slitt etter den, så jeg hadde jo ikke fått montert en ny ventil der, og slipt til den så den skulle passe i setet, uten at den måtte blitt like tynnslipt som den andre. Denne ene ventilen skilte seg klart ut fra alle de andre.....hvorfor er umulig å svare på, men de andre 11 hadde normal slitasje. Lagerbukkene til kammen var det rissa inn nr. på, og muttera til kammen hadde slitasjemerker, så denne toppen har vært oppe og gjort noe med fra før. Ikke at det nødvendigvis er negativt, men jeg veit ikke helt hva som skjer med denne toppen/motoren her akkurat nå. Så nå trenger jeg seriøst hjelp. Så please help me, someone

Mulig det kommer en kar hit og glaner litt imorgen efta, så da får vi se hva han finner ut. Han har skrudd Nissan i maaange år, så jeg får håpe han kan løse dette, og at det går an å løse dette, uten å måtte kjøpe enda en topp til mange tusen, og starte på scratch igjen. Dette har gått hard utover lommeboka...eller skal jeg si plastkortet + helsa, både fysisk og psykisk.
Men det hjelper lite å sitte her og deppe akkurat nå midt på natta, så jeg begynner heller å tenke litt høyt her.....Motoren ville vel ikke begynt å gå pent og begynt å nærme seg normal gange, hvis noe hadde stått 180 grader feil, eller noe som helst feil overhodet ? Og jeg har jo tørna motoren rundt minst 10 ganger, før oppstart, og merkene har stemt 100% hver 2. gang veiva har gått rundt. Regreima er stram som ei jomfrumus

Jeg har gått utifra det avlange merket på pumpa. Og jeg fikk opplyst på Nissan at stempel nr. 1 skulle stå i bunnen, og kilen på veiva skulle peke rett nedover(jeg trudde jeg hadde gjort noe seriøst gæli da jeg demonterte toppen, for jeg trudde stempel nr. 1 skulle stå øverst i sylindern, men ifølge flere på Nissan(jeg hørte han spurte kolleger for å være sikker, og jeg hørte dem svarte at det skulle stå i bunnen, og det gjorde det, og med kilen rett sør) Altså helt etter oppskrifta. Alt godt så langt....
Og værken veiva eller pumpa ble rørt før toppen var montert, og reimskiva stemte med merket sitt. Så ble regreima montert. Og det er vel bare veiva som får stått 180 grader feil, og siden den sto riktig ifølge boka, så er vel det umulig ? Og pumpa er jo heller ikke rørt, før jeg satte på regreima. Så alt må være riktig, derfor skjønner jeg rett og slett ikke hvorfor kaklinga kom, og hva det kan være. Det kan jo kanskje ha vært en løfter som sleit litt med å få olje i seg ?? Jeg hadde ihvertfall alle 12 løftera ligge 100% neddynka i olje under hele demonterings og slipe prossessen. Jeg la dem i plastkopper med nr. på. Det samme gjorde jeg med ventila og fjærene, men dem lå jo ikke i olje da. Så absolutt alle deler har garantert kommet tilbake på akkurat det samme stedet det ble tatt ifra. Og jeg blåste igjennom alle oljekanaler og vannkanaler med kompressoren og blåsespiss. Dette ble jeg anbefalt av en kamerat av meg som sjøl har Patrol og er mekaniker(ikke på Nissan) Så jeg veit at alle kanaler er åpne og greie. Eller ihvertfall så godt det lar seg gjøre.
Jeg har gjort alt etter boka, og likevel så er det et eller annet som skjer

....er jeg født uheldig, eller er jeg født uheldig ??? Fy faen, jeg er så frustrert, trist og lei nå at jeg veit ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg har jobba som en gærning med bilen i 2 dager nå + maaange timer fra før, men pga. div. helsemessig snacks, så har det gått, og går litt sakte med meg. Jeg var inne rundt kl. 02 igår, og rundt kl. 01 idag. Og jeg begynte å skrive innlegget her litt over kl. 0120, så ting tar tid her.... Uff, nå skriver jeg mye, men det er i rein frustrasjon og angst. Jeg orker rett og slett ikke gjøre denne store jobben om igjen. Da betaler jeg faen meg noen til å ta dette for meg svart. Noen som melder seg frivillig på PM med pris, hvor lang tid det vil ta, og hvor fort dere kan komme igang ? Grunnen til PM er i tilfelle noen i skatteetaten skulle snuse rundt her inne

Dem er jo alle steder der dem ikke bør være
Nå kommer som sagt muligens en kar oppover imorgen efta/kveld, så får vi se hva han finner ut. Må jeg av med toppen, og starte forfra osv., så spørs det vel om ikke jobben blir satt bort....men på den annen side, så begynner jeg jo å få taket på hvor alle de fuckings skruene og dillet er hen, og hvor all dritten hører hjemme så det går vel kanskje lettere neste gang.....usj, ja ja....nei helvete heller, nå legger jeg meg.