Husker ikke nøyaktig sum nå..men mener jeg betalte ca 1200,- for å få gått over alle dysene..
Dato/klokkeslett: 23/11/2025, 10:13
colormax skrev:Sjekke de er en ting men , men på en 170-225 000 bør spissene byttes. da koster det fort mye penger, men lurt å få den til å gå orntlig først uten banking
Så er det jo greit å ta dysene i ettertid.
colormax skrev:når du har sett at ventilene er på plass, og om du tørr da![]()
![]()
lar du den gå på tomgang, så løsner du et dyserør av gangen. da skal den slutte å banke når du treffer riktig dyse.
Vet bare at min hørtes ut som den skulle sende alle bitene inni til et visst sted når jeg startet den.. Kenneth32 skrev:Nei, jeg er "litt" negativ nå, for jeg er pissnervøs. Og da blir jeg bare sånn. Hm, skru av toppdeksel og se at ventila står på plass ??? Vil det si at jeg må av med kammen, og av med løftera, så jeg ser at ventila sitter fast i låsningene sine ??
Åssen finner jeg ut om det er dyse da, og hvorfor kommer det sånn plutselig ?? Er det noen som veit hvor mye det koster å overhale dysene ? Jeg åpner ingen dyser og gjør noe med dem....såpass kan jeg si. Men er ikke det rart at dysene plutselig finner ut at dem skal ta kvelden etter bytte av topp da ? Dysene er vel nesten det eneste jeg ikke har gjort noe med i gjennom hele denne prossessen. Dysene ble ble tatt rett fra gammel topp, og montert rett inn i ny topp. Alle dysene ble satt der dem skulle, på sin riktige plass. Hvis det er dysene som knakker....hvorfor gjør dem det, og vil det gå seg til, eller er løpet kjørt, og dysa må byttes ?? Hvor mye koster ei dyse ??
Til slutt vil jeg si at du burde tatt deg tid til å stikke innom, for du visste at jeg klundra med bilen, og hadde ørten spm. til deg. Men gjort er gjort. Hvis det blir påvist topphavari, så regner jeg med at du er såpass fair Roger, at du gir meg alle penga tilbake, mot at du evt. får tilbake toppen, men jeg tar selvfølgelig av alt jeg har satt på den av nye ting, og delene fra den gamle toppen. Ventiltetningene, reimskiva til regreima, den skruen som er til fjæra til spennrullen, og alle glødeplugger, og dyser + toppdekselet.
Turbo Haraune skrev:Det er vel ikke roger sin feil om du monterer noe feil å toppen raser igjen?![]()
Brukt er brukt å det er det ikke garanti på!
Dersom du har timinga rett, er det jo ikke noe som kan ødelegges. Start opp gi gass, det gir seg tilslutt. løsne ett og ett dyserør.
Brukte du nye strekkbolter på toppen? riktig moment med kalibrert momentnøkkel?
Jeg gir ikke Roger skylda for noe jeg, men han sa at toppen var 100%, og hvis jeg ikke har montert noe feil, og noe skjer med den ventilen jeg har omtalt, som var tynnslipt, så hadde han vært fair om han ga meg "litt" rabatt på en ubrukelig topp. Man får da som oftest litt garanti på hoggerier også![]()
Ja, jeg brukte nye strekkbolter, men det står i skriften at det trenger man ikke....men ja, jeg gjorde det, og jeg dyppa dem i olje, og lot dem renne fra seg i en halvtimes tid. Akkurat som jeg ble anbefalt. Og jeg har dratt til i riktig rekkefølge, og fulgt skriften 100%. Jeg brukte momentnøkkelen til en toppjobb på Pajen i 2007, og det funka da gull. Riktig kalibrert....vil ikke tru den blir så feil at det skal ha noe som helst å si. Og hvem kalibrerer sånne da ??
Etter hver gang jeg har gjort ferdig en jobb, så den ikke skal brukes på ei lita stund....fra 10 min. og oppover, så slakker jeg den, så den ikke står i spenn. Kan ikke se at dette er noe som helst annet enn riktig. På VK1 kjøretøy nevnte dem aldri noe om at man måtte ha en 100% kalibrert momentnøkkel til sånne jobber. Marginene er ikke så hårfine. Når det gjelder å starte opp og gi gass så strider det imot mine indre angst for å havarere på nytt. Så det utgår, og nå sitter jeg og venter på han som skulle komme innom. Han er på vei oppover nå fikk jeg beskjed om, så da får vi se åssen dette løser seg.Kenneth32 skrev:Nei, jeg er "litt" negativ nå, for jeg er pissnervøs. Og da blir jeg bare sånn. Hm, skru av toppdeksel og se at ventila står på plass ??? Vil det si at jeg må av med kammen, og av med løftera, så jeg ser at ventila sitter fast i låsningene sine ??
Åssen finner jeg ut om det er dyse da, og hvorfor kommer det sånn plutselig ?? Er det noen som veit hvor mye det koster å overhale dysene ? Jeg åpner ingen dyser og gjør noe med dem....såpass kan jeg si. Men er ikke det rart at dysene plutselig finner ut at dem skal ta kvelden etter bytte av topp da ? Dysene er vel nesten det eneste jeg ikke har gjort noe med i gjennom hele denne prossessen. Dysene ble ble tatt rett fra gammel topp, og montert rett inn i ny topp. Alle dysene ble satt der dem skulle, på sin riktige plass. Hvis det er dysene som knakker....hvorfor gjør dem det, og vil det gå seg til, eller er løpet kjørt, og dysa må byttes ?? Hvor mye koster ei dyse ??
Til slutt vil jeg si at du burde tatt deg tid til å stikke innom, for du visste at jeg klundra med bilen, og hadde ørten spm. til deg. Men gjort er gjort. Hvis det blir påvist topphavari, så regner jeg med at du er såpass fair Roger, at du gir meg alle penga tilbake, mot at du evt. får tilbake toppen, men jeg tar selvfølgelig av alt jeg har satt på den av nye ting, og delene fra den gamle toppen. Ventiltetningene, reimskiva til regreima, den skruen som er til fjæra til spennrullen, og alle glødeplugger, og dyser + toppdekselet.
Jeg lot den gå på tomgang i noen min. før jeg gjorde noe som helst....og jeg hadde hjertet i halsen nå også. Så stoppa jeg motoren, tok av toppdekslet igjen og tømte olje over løftera, og starta opp igjen. Den slutta ikke å banke da heller, så da var det samme regimet om igjen. Bare at nå sto jeg der helt aleine, men jeg hadde jo fulgt med på det han gjorde, og lærte meg, så jeg måtte jo bare gjøre så godt jeg kunne. Lufta overalt der det luftes kunne, og etter langt om lenge ble det stille igjen. Da monterte jeg alt sammen igjen, og rygga ut bilen og kjørte meg en tur på ca. 4-5 km. Tusla pent avgårde. Var vel aldri over 2500 rpm. Klokka var vel i 03-04 tida på natta, og kaldt som faen. Ca. 24 kalde. Alt funka greit, og jeg hadde ingen ulyder. Så kjørte jeg inn i garasjen igjen, og tok av toppdekslet og tok siste tiltrekkinga av topplokkboltene. Og satte på toppdekselet igjen. Og starta opp motoren på nytt. Da var alle ulyder borte, og jeg var rimelig happy
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester