Heving, bredding og diverse utstyr.



Re: Heving, bredding og diverse utstyr.

Innlegg Stig » 25/03/2009, 00:04

colormax skrev:Hygelig dere føller med og bidrar fra Bg-nord.
At OME ikke har noe fjærforbedrings sett er vel en sak som kan diskuteres.
Det er vel nesten som å si Toyota ikke er en bil, siden den er samensatt av forskjelige komponenter fra forskjelige levrandører.
Dette med torsjons stengene er jeg helt uenig i, klart forskjel med OME torsjoner.
Når det gjelder Sjaklene så har jeg vel ikke sakt de er godkjent.
men har bekreftet at de gjør fleksen bak bedre.
Men dere kan jo fortelle hvorfor dette settet ikke er godkjent med smørbare sjakler.
Når alt dette er sakt så blir vel de flest ting veldig bra, om de er samensat av en rekke veldig gode komponenter.


Nja, den saken skal ikke vi ta, her må jeg bare henvise til Roger Brown, eieren av ARB og OME som sa til meg at han ikke lager hevesett, men understellsett for de australske snorrette veiene, som ofte er fulle av hull. Tidligere oppga de faktisk ikke løft i katalogen eller annen dokumentasjon i det hele tatt. Dette var noe flere importører maste på dem om, slik at de begynte o angi det.

Ja, det er klart det er stor forskjell og en forbedring med nye staver, men poenget var at det ikke er et MUST.

Neida, jeg sa ikke at du nevnte at sjaklene var godkjente, jeg bare forklarte hvorfor de ikke er med og hvorfor de ikke står i TÜV-dokumentet. Noe som skjer ved en TÜV-dokumentasjon er at den som fremsetter produktet for test også er erstatningspliktig, dersom det skulle oppstå en dødsulykke eller annen alvorlig skade på materiell og personer som kan spores tilbake til ett av komponentene.

Ved kjøp av et slikt sett er det vi som importør som står ansvarlig her hjemme for det, så er det vår oppgave og gå på produsenten eller den som har fremsatt settet for TÜV-test.
Stig

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 37
Registrert: 28/01/2008, 22:22

Re: Heving, bredding og diverse utstyr.

Innlegg colormax » 25/03/2009, 00:14

Ja dere kan fort få jobben da. men det gjelder vel alle ting som selges. så da er det jo godt å vite at selger står som ansvarlig for produktene de leverer.
men hva med de som kjøper og kjører hevesett som er direkte ulovlige, som dere også selger. er dere ansvarlige der også.
Nå er det jo flere som selger OME i Norge har dere ansvaret for de også???
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Heving, bredding og diverse utstyr.

Innlegg Stig » 25/03/2009, 00:27

colormax skrev:Ja dere kan fort få jobben da. men det gjelder vel alle ting som selges. så da er det jo godt å vite at selger står som ansvarlig for produktene de leverer.
men hva med de som kjøper og kjører hevesett som er direkte ulovlige, som dere også selger. er dere ansvarlige der også.
Nå er det jo flere som selger OME i Norge har dere ansvaret for de også???


Dersom en kunde velger ett hevesett som det overhodet ikke finnes noe dokumentasjon på, så sier vi ifra, samt at vi skriver på fakturaen at det ikke er godkjent for gatebruk eller tillatt brukt. Da er det kundens ansvar, på lik linje som om han bestiller det i USA eller andre steder. Nå er jo i og for seg salget av slike sett stoppet helt opp, men vi har faktisk TÜV på PRO-COMP sett fra USA til flere JEEP-modeller.

Ansvaret påhviler utsalgsstedet. TÜV-dokumenter og kopi av kvittering på settet skal oppbevares i sammen, samt kvittering fra den som har montert det skal egentlig føres på dokumentet. Her hjemme har vi faktisk et litt annet lovverk når det gjelder hva man har lov å gjøre på egen bil enn hva man har i Tyskland. Derfor blir den siste delen ikke håndhevet i noen særlig grad her, ihvertfall ikke foreløpig, men man vet jo aldri hva som kommer av EU-direktiver.
Stig

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 37
Registrert: 28/01/2008, 22:22

Re: Heving, bredding og diverse utstyr.

Innlegg colormax » 25/03/2009, 01:17

Spesielt om vi har folk med gode kontakter, som ønsker mest av alt å beskytte sine personlige inntresser. :badboy:
Nå må du huske at vi også har noe som heter EU og eøs å da faller dette på sin egen urimlighet. det er heldigvis ingen som har monopol i Norge på salg av deler.
Å skulle det vere noen som prøver få monopol :idea: så tror jeg ikke de skal forvente store støtten fra oss i nissa4x4.no.
Dette er jo bare min personlige mening :wink:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Heving, bredding og diverse utstyr.

Innlegg Stig » 25/03/2009, 12:56

colormax skrev:Spesielt om vi har folk med gode kontakter, som ønsker mest av alt å beskytte sine personlige inntresser. :badboy:
Nå må du huske at vi også har noe som heter EU og eøs å da faller dette på sin egen urimlighet. det er heldigvis ingen som har monopol i Norge på salg av deler.
Å skulle det vere noen som prøver få monopol :idea: så tror jeg ikke de skal forvente store støtten fra oss i nissa4x4.no.
Dette er jo bare min personlige mening :wink:


Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener her? Hva er det som faller på sin egen urimelighet?

Ingen ønsker monopol, fordi dette gjør at man ikke skjerper konkurranseinstinktet sitt. Hverken leverandør eller kunde er tjent med det.
Stig

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 37
Registrert: 28/01/2008, 22:22

Re: Heving, bredding og diverse utstyr.

Innlegg colormax » 25/03/2009, 21:50

Noen ganger undres jeg over enkelte ting :idea:
Ome er ikke et heveset, men et fjærforbedrings sett, som øker veg egenskapene betraktlig på de fleste biler.
Hvem i den store værden skulle være imot at dette blir brukt på bilene våre :?: :?:
Så er det spørsmål nr 2 hvem i alle dager skulle være intresert i hvor disse fjærene er kjøpt ? det er da ingen ting som tilsier, at noen har noe som helst med dette å gjøre.
Fjærene har nr demperne har nr alt har nr som kan sjekkes. på lik linje med alt annet som selges.
Alle dise godkjenningene til OME kommer fra samme sted, det er også derfra BG-NORD får de fra, så papirene er helt identiske kopier. :idea:
om dette skulle ha noe hold, så kan vi jo bare legge ned alle butikker som driver med deler i dette landet.
For det kan jo ikke bare vere deler som OME dett gjelder :idea:
Hva med de som selger dekker og hva med felger som blir solgt. Hva med de som importerer biler :idea:
Skal vi alle kjøre rundt med kviteringer fra de siste 10 år bak i bilen :bang:
hva med når bilen er solgt, regnes da mangel på kviteringer 5-10 år tilbake som heftelser :?:
Det eneste som oppnås med denne formen for egoistisk tankegang er at man ødelegger for hele miljøet.
Vi i nissan4x4.no bruker tiden til å hjelpe verandre samt bygge venskap og knytte vennskap over hele norden.
en del av oss kommer også til å bruke mye tid på mensker med begrensede muligheter , med å lage turer og gode opplevelser, for disse.
La oss legge godviljen til . la oss bruke tiden til å levere.
Nissan4x4.no kan ikke kjøpes, vår jobb er ikke å drive butikk, vår jobb er å skaffe brukerne , beste produkter til beste priser.
Vi står helt fritt til å kjøpe deler der vi ønsker det.
Ting har endret seg det siste året, før reiste vi til levrandører, nå kontakter levrandørene oss.
Tilogmed produsentene i Australia er godt informert i hva vi driver med i nissan4x4.no :dance: de er også innformert om vårt bruk av fjærer fra dem.
De vet også godt hvem som sørver stordelen av dette markede-. siden delene må kjøpes inn for. å bli levert ut.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Heving, bredding og diverse utstyr.

Innlegg Stig » 25/03/2009, 22:48

colormax skrev:Noen ganger undres jeg over enkelte ting :idea:
Ome er ikke et heveset, men et fjærforbedrings sett, som øker veg egenskapene betraktlig på de fleste biler.
Hvem i den store værden skulle være imot at dette blir brukt på bilene våre :?: :?:
Så er det spørsmål nr 2 hvem i alle dager skulle være intresert i hvor disse fjærene er kjøpt ? det er da ingen ting som tilsier, at noen har noe som helst med dette å gjøre.
Fjærene har nr demperne har nr alt har nr som kan sjekkes. på lik linje med alt annet som selges.
Alle dise godkjenningene til OME kommer fra samme sted, det er også derfra BG-NORD får de fra, så papirene er helt identiske kopier. :idea:
om dette skulle ha noe hold, så kan vi jo bare legge ned alle butikker som driver med deler i dette landet.
For det kan jo ikke bare vere deler som OME dett gjelder :idea:
Hva med de som selger dekker og hva med felger som blir solgt. Hva med de som importerer biler :idea:
Skal vi alle kjøre rundt med kviteringer fra de siste 10 år bak i bilen :bang:
hva med når bilen er solgt, regnes da mangel på kviteringer 5-10 år tilbake som heftelser :?:
Det eneste som oppnås med denne formen for egoistisk tankegang er at man ødelegger for hele miljøet.
Vi i nissan4x4.no bruker tiden til å hjelpe verandre samt bygge venskap og knytte vennskap over hele norden.
en del av oss kommer også til å bruke mye tid på mensker med begrensede muligheter , med å lage turer og gode opplevelser, for disse.
La oss legge godviljen til . la oss bruke tiden til å levere.
Nissan4x4.no kan ikke kjøpes, vår jobb er ikke å drive butikk, vår jobb er å skaffe brukerne , beste produkter til beste priser.
Vi står helt fritt til å kjøpe deler der vi ønsker det.
Ting har endret seg det siste året, før reiste vi til levrandører, nå kontakter levrandørene oss.
Tilogmed produsentene i Australia er godt informert i hva vi driver med i nissan4x4.no :dance: de er også innformert om vårt bruk av fjærer fra dem.
De vet også godt hvem som sørver stordelen av dette markede-. siden delene må kjøpes inn for. å bli levert ut.


Colormax.... Ingen ting her er ment som kritikk mot deg, medlemmer av Nissan 4X4-forumet eller andre. Det er heller ingen egoistisk tankegang fra oss, det er et regelverk fra staten på lik linje som at du ikke har lov å kjøre i 150km/t, men det går jo alltids....

Du må ikke bli sur på meg eller oss fordi regelverket er slik, vi setter like liten pris på alle disse reglene som du gjør.

Jeg kan ikke se hvordan vi ødelegger miljøet som jeg tolker det over her... Vi benyttet ifjor mer enn 200.000,- i sponsormidler til klubber, stevner osv. Det kan godt mulig være at andre bidro med mer og at vi på denne måten ødela ved å støtte offroad-sporten og miljøet med så lite, men det er jeg den første til å be om unnskyldning for.

Jeg håper og antar at jeg har misforstått ditt innlegg og ber i såfall om unnskyldning for det. I motsatt fall ber jeg deg redegjøre for hvor det står noe som kan hentyde til negativ kritikk av deg eller andre medlemmer her i forumet og hvordan vi er delaktige i å ødelegge miljøet.
Stig

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 37
Registrert: 28/01/2008, 22:22

Re: Heving, bredding og diverse utstyr.

Innlegg colormax » 26/03/2009, 00:00

Hvor finner du regelen som sier at kviteringen fra selger, skal ligge sammen med TUV erklæringen for at dokumentasjonen fra TUV skal være gyldig?
Har Bg Nord noen annenen TUV erklæringer på ome en andre nordiske levrandører.?
Har Bg nord noe spesielt ansvar for OME produktet en andre nordiske levrandører?
er det noen ting i norske lov som tilsier at vi mister retigheter for godkjenings av OME med TUV papirer, om vi kjøper produktet fra utenlanske levrandører?
Hvordan stiller det seg om vi kjøper fra Offroadteknikk har de heller ikke tilatelse for å selge OME?
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Heving, bredding og diverse utstyr.

Innlegg Stig » 26/03/2009, 08:29

colormax skrev:Hvor finner du regelen som sier at kviteringen fra selger, skal ligge sammen med TUV erklæringen for at dokumentasjonen fra TUV skal være gyldig?
Har Bg Nord noen annenen TUV erklæringer på ome en andre nordiske levrandører.?
Har Bg nord noe spesielt ansvar for OME produktet en andre nordiske levrandører?
er det noen ting i norske lov som tilsier at vi mister retigheter for godkjenings av OME med TUV papirer, om vi kjøper produktet fra utenlanske levrandører?
Hvordan stiller det seg om vi kjøper fra Offroadteknikk har de heller ikke tilatelse for å selge OME?


Hvor finner du regelen som sier at kviteringen fra selger, skal ligge sammen med TUV erklæringen for at dokumentasjonen fra TUV skal være gyldig?
I en del eldre TÜV-dokumenter er det fakstisk satt av plass til dette. Nå sjekket jeg bare for ordensskyld D-40 dokumentene og ser at det er tatt ut der, men dette er jo ikke et avgjørende punkt uansett. Saken er jo den at ved en eventuell ulykke eller dødsulykke så er det først og fremst utsalgsstedet som saksøker, enten dette er kunden eller et forsikringsselskap, vil henvende seg til. For å kunne gjøre dette må man jo ha dokumentasjon fra utsalgsstedet. Eventuelt må jo utsalgsstedet være behjelpelig med å finne kopi av dette i sitt datasystem.

Har Bg Nord noen annenen TUV erklæringer på ome en andre nordiske levrandører.?
Neida, våre TÜV-dokumenter er fra TAUBENREUTHER de også. Vi er jo representant for TAUBENREUTHER også, samt at Peter Taubenreuther har vært en venn av meg privat i mer enn 25 år. Han var faktisk på besøk hos meg for ca. 3 uker siden.

Har Bg nord noe spesielt ansvar for OME produktet en andre nordiske levrandører?
Som fabrikkens representant i Norge, så påhviler det jo bare det ansvaret vi har ovenfor myndighetene (Trafikkstasjonen og Vegdirektoratet). Dette kan jo dreie seg om å fremskaffe dokumentasjon på ett sett, bekrefte eller avkrefte om det har vært gjort endringer på ett produkt omTrafikkstasjonen har mistanke om det, eller bekrefte at det faktisk er OME-fjærer om f.eks delenummer er borte på dem osv.Det er gjerne den type henvendelser vi får på dette.

er det noen ting i norske lov som tilsier at vi mister retigheter for godkjenings av OME med TUV papirer, om vi kjøper produktet fra utenlanske levrandører?
Nei, overhodet ikke.

Hvordan stiller det seg om vi kjøper fra Offroadteknikk har de heller ikke tilatelse for å selge OME?
Norsk Offroadteknikk er en av våre MEGET gode forhandlere og en meget viktig kunde for oss på OME. De kjøper nok like mye eller kanskje mer OME her enn de gjør hos Bertelsen, selv om Bertelsen er med på eiersiden. Vi har et meget godt samarbeide med såvel Bertelsen i Danmark, som Norsk Offroadteknikk.

Håper dette oppklarte litt.
Stig

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 37
Registrert: 28/01/2008, 22:22

Forrige

Returner til King cab & king cab navara D22

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest