Gløding Y60, '91 mod.

Gløding Y60, '91 mod.

Innlegg Kenneth32 » 01/04/2009, 23:45

Ja, da kom dagen da glødesystemet tok kvelden her også :bang: Jeg har feilsøkt litt idag.....i maaange timer, men som nevnt før så suger jeg i sånn type jobb :oops: Så jeg kapitulerte og kobla opp glødinga på egen bryter inni bilen. Jeg kobla meg på det releet som styrer alle 6 plugga. Så jeg får da gløding på alle. Bilen min hadde gløding i ca. 5 min. etter at motoren starta....utifra det jeg har målt tidligere.

Så da blir mitt spm. Kan jeg la den brytern stå på hele tida i noen minutter, eller vil det ødelegge plugga mine ? Nå er det selvsagt 12 volt som står på, og ikke 6 volt....hvis det noen gang har vært 6 volt på glødeplugga på denne bilen da ???? :oops:

Hvis jeg kan ødelegge plugga....dem er nesten helt nye, for jeg kjøpte 6 nye i oktober omtrent. 5 av de gamle var døde, og 1 var sliten, så da tro jeg til med 6 plugger til den
"(u)hyggelige" summen av 2500 spenn :shock:

Utifra det jeg veit om glødinga til Pajero'n min, så koster dette svinmye penger, og det er helt uaktuelt nå. Derfor blir det denne løsningen ihvertfall til neste år, om ikke enda lenger.

Jeg gløda motoren istad, og jeg starta motoren. Da jeg skrudde av glødinga, så gikk motoren og hakka noe jævlig, og ville stoppe for meg. Selv etter noen minutter var den sånn. Men så fort jeg satte på glødinga igjen, så gikk den penere enn den noen gang har gjort på kald motor, så lenge jeg har hatt den. For med glødinga på, så gikk den på tomgang med en gang. Før har jeg mått skrudd håndgassen helt inn, og latt den stå i 10 min. før jeg har kunnet kjøre. Nå gikk den knirkefritt momentant.

Og da er det noe som sier meg at ting ikke har vært helt som det skal fra før heller. Men jeg kan ikke forstå hva, for jeg har målt spenning på begge glødeskinnene i ca. 5 min. etter oppstart. Har bare aldri bitt meg merke i hvor mye volt det har vært på dem :doh:

Så det er her jeg håper jeg kan få noen lure svar på om jeg kan la den skinna med alle 6 plugga gå med 12 volt konstant i ca. 5 min. sånn som den gjorde originalt...men det er her jeg er usikker på volt, og om det blir anderledes da jeg har kobla dette på en egen bryter.

Mye dumme utsagn, og dumme spm. ikveld, men jeg føler meg ganske dum akkurat nå også, så da er jo det greit :lol: Nei, nå skal jeg gå og legge meg. God natt, folkens 8)
Kenneth32

Offroader

Re: Gløding Y60, '91 mod.

Innlegg colormax » 01/04/2009, 23:57

Du er nå en fin en. :mrgreen: 3 av glødepluggene er 6 V de er gule om jeg ikke husker feil. kjører du de på 12 v så brenner de tipper jeg. dette er jo hurtig gløning.
tror du bør prøve få hjelp før du prøver sånt, det er vel mest sansynlig gløde releet dit som svikter deg, så prøv å finne et brukt sånt først.
eller om noen her har erfaring med dette.
Sån direkte kobling av glødning, har sjelden noen rimlig eller varig suksess.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg zmike » 02/04/2009, 01:40

Glødinga på min Y60 begynte å jukse litt i høst.. :doh: Men det var så enkelt at det var dårlig kontakt mellom skinna og glødepluggene..pusset bare rent og skrudde sammen så virket glødinga som aldri før.. :D
-93 Patrol Y60 2,8td på 32x11,5x15
zmike

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg Kenneth32 » 02/04/2009, 11:35

He he he, du mener det ja Roger :dance:
Du har nok rett i at dette ikke var mest smart, men siden manuell gløding funka gull på Pajen min, så tenkte dumstuten meg at det kunne gå her også :oops: :wall:
Jeg prøvde å samkjøre begge releene, men på en eller annen måte, så lot ikke det seg gjøre. Da sprengte jeg sikringa på det ene releet, så fort jeg satte på brytern. For med denne koblinga fikk nemlig det releet som styrer 6 volt plugga 6 volt, og det som styrer 12 volt plugga fikk 12 volt. Altså det hadde vært den perfekte løsningen, men så blir vel den ene ledningen jord etterhvert da, så da kvelda sikringa. Nei, jeg er ingen bilelektriker....og det lyser laaaang vei, men jeg måtte jo prøve. Jeg må jo ha bil :D

Men rent hypotetisk....hvis det ikke er noen av releene som kødder....kan jeg da kjøpe 3 stk. 12 volt plugger, og sette der som de 6 volt plugga er, og på den måten få brukt manuell gløding ? Alle forslag mottas med stor takk :prey: :D

Hm, noen som har et gløderele til meg da, og som enten får det i retur fordi det ikke var feilen, eller at jeg setter inn penger på din konto fordi dette løste problemet mitt ? :D
Zmike: Jeg har målt på ledningen til skinnene, så da kan vel ikke dårlig kontakt mellom skinna og plugga være problemet ?
Kenneth32

Offroader

Innlegg zmike » 02/04/2009, 13:18

Jeg målte rett på skinna på min..og det så bra ut..:) Men hadde likevel dårlig kontakt på flere av pluggene.. :think: Så når jeg tok av skinna at det var irret på kontaktflatene mellom skinna og pluggene..!!

Ps..!! Hvis du tar av skinnene på din annbefaler jeg at du er litt forsiktig så du ikke mister de små fiberskivene som ligger innimellom her og der.. :Whistle:
zmike

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg Kenneth32 » 02/04/2009, 18:44

Akkurat ja. Men hos meg så klikker det ikke i noe rele lenger, og glødelampa slokker for fort. Kan det være dårlig kontakt på glødeplugga da da ? Og når jeg setter spenning på ledningen inn på releet, så starter jo motoren, og går pent som bare det med en gang. Da får det vel ikke vært dårlig kontakt på skinna til plugga, siden jeg ikke har kobla meg inn på skinna, men bruker ledninga og tvangsstyrer releet ?

Og jepp, jeg har kjennskap til de skivene gitt. Dem bør komme dit dem skal ja. He he he.

Det ser forøvrig ut til at jeg har snubla over komplett glødeopplegg, med releer i sikringsboksen og releer ved det høyre batteriet. Så da dette kommer i mine hender, så blir det skruing, og da får vi se hvor feilen ligger, for da skifter jeg 1 og 1 komponent til jeg finner feilen. Så får jeg bare håpe som pokker at det ikke er feil i ledningsnettet et sted.

Edit: Jeg fikk for meg at jeg skulle sjekke sikringsboksen inni bilen, og den sikringa hadde gått. Når jeg setter inn ny, så går den også. Og dette er uten at nøkkelen står i tenninga :shock: Jeg trudde den bare hadde den smeltesikringa bak det høyre batteriet. Men det hadde den tydeligvis ikke :oops:

Hvor i svarte svingende skal jeg begynne å leite etter feil her da ?
Kenneth32

Offroader

Innlegg zmike » 03/04/2009, 03:23

Høres ikke ut som du har samme problem som jeg hadde da nei.. :lol: Men det var det eneste forslaget jeg hadde..har ikke vært borti noe annet av glødesystemet på min jeg.. :?
Det eneste jeg kan si er at hvis sikringen går må det vel være en kortslutning en eller annen plass.. :think:
zmike

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg Kenneth32 » 03/04/2009, 14:00

zmike skrev:Høres ikke ut som du har samme problem som jeg hadde da nei.. :lol: Men det var det eneste forslaget jeg hadde..har ikke vært borti noe annet av glødesystemet på min jeg.. :?
Det eneste jeg kan si er at hvis sikringen går må det vel være en kortslutning en eller annen plass.. :think:

Her er vi ihvertfall helt enige. Faen azz, at det skal være så vanskelig å feilsøke i el-anlegget :bang: I 2003/2004 gikk jeg på VK1 kjøretøy i en alder av 29 år :shock: Endelig åpna muligheten seg for meg som jeg haddde drømt om siden jeg var 10 år, så da klinte jeg til. Jeg sleit hardt for å komme igjennom skoleåret. Men jeg klarte det, og med ganske greie karakterer. Det jeg derimot aldri klarte å få tak i der, og som jeg fortsatt sliter med....er hvordan gå fram for å feilsøke ei det elektriske anlegget. Fatter ikke at det skal være så hardt å forstå. Jeg blir så frustrert av dette, for jeg må melde pass hver gang det er noe sånt :evil:

Og jeg har jo generelt glemt godt over halvparten av det jeg lærte på skolen, så jeg er jo ute og sykler med alt jeg foretar meg :doh: Men det eneste vi skrudde på og styra med var jo gamle Volvo 144 og 244. Er litt forskjell fra Volvo til middels store 4x4 biler, og med diesel osv. Ingen unnskyldning for å være helt ute på tur, men men :oops:

Ja ja folkens....er det ingen som har opplevd samme symptom på sine biler...at sikringa til glødinga smeller med en gang den får kontakt....selv om nøkkelen ikke står i tenningslåsen til og med.
Jeg skjønner ikke hva jeg dealer med her jeg. Ligger feilen i tenningslåsen....siden nøkkelen ikke trenger å stå i, for at sikringa skal smelle ? Er det fra sikringsboksen til releene ved batteriet ? Er det et rele i sikringsboksen som er ødelagt, så det lager kortslutning ? Jeg prøvde igår å ta ut releene i sikringsboksen, men dem ville ikke ut....er det noe spesiell måte dem må tas ut på ? Jeg kobla ifra begge glødereleene ved batteriet, og sikringa gikk likevel, så da har jeg vel eliminert at det kan være kortslutning i de releene ??

Hm, noen som har 5 kg. dynamitt her som jeg kan få kjøpt billig ??
Kenneth32

Offroader

Innlegg Turbo Haraune » 03/04/2009, 15:37

begynn med å koble fra ledninger som går til glødesystemet. så ser du om sikringa holder. så kobbler du en og en til det smeller , så har du funnet feilen.
grunnen til at sikringa går er at noe går rett til jord. altså feil på en ledning
Øyvind Haraune
90691340
Y60 kort 1991
3"OME, OME styredemper,transfer drop,40mm bodylift, Kufanger, IC, 33"BfMt 3"eksos
broderen har den nå....

Dodge RAM Cummins. 400hk 1050N/m
Turbo Haraune

Offroader

Innlegg radiv » 08/04/2009, 00:07

går heilt fint å koble direkte styring inn på glødereleet.men du må ikkje gløde meir enn maks ett minutt sjøl i streng kulde.koffor i all verden sku d vera forskjell på ka volt ein ska kjøra på di forskjellige pluggane?? .d e nok elektronikken me timeren som e gåen på bilen din.men viss pluggane far 12 v når du kjøre manuell gløding me egen bryter så går dette heilt fint.har kjørt 2,5 år og 40 000 km me ein 160 me denne løysingo.e nok mest sansynligt bare 1 rele til glødingo :wink:
radiv

Nissan4x4 fan

Innlegg zmike » 08/04/2009, 07:00

radiv skrev:går heilt fint å koble direkte styring inn på glødereleet.men du må ikkje gløde meir enn maks ett minutt sjøl i streng kulde.koffor i all verden sku d vera forskjell på ka volt ein ska kjøra på di forskjellige pluggane?? .d e nok elektronikken me timeren som e gåen på bilen din.men viss pluggane far 12 v når du kjøre manuell gløding me egen bryter så går dette heilt fint.har kjørt 2,5 år og 40 000 km me ein 160 me denne løysingo.e nok mest sansynligt bare 1 rele til glødingo :wink:

Gløde maks 1 minutt..?? Mulig det går bra på 160'n ja..men Y-60 min har aldri glødet mer enn maks 10-12 sekunder..selv ikke i temperatur på 25 iskalde blå..:)
Jeg er ikke 100% sikker..men tror nok det stemmer som Colormax skriver lengre oppe i tråden her at 3 av glødepluggene på Y-60'n får 12 v og e får 6 v..!!
zmike

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg radiv » 22/04/2009, 11:08

hehe,enig i at den tiden bør vera nok,men når di skrive at den gløder i 5 min,så må jo dei pluggane bli avbrent.hadde vert kjekt om nåken visste sikkert om d e 2 forskjellige spenninger til glødepluggene.høyrest veldigt spesielt ut og sku gjerne visst koffor :)
radiv

Nissan4x4 fan

Innlegg Kenneth32 » 23/04/2009, 09:30

Jepp, de 3 bakerste plugga med gul topp er 6 volt. De 3 forreste med grønn topp er 12 volt. Det er 2 glødereleer, og begge skinnene får strøm i ca. 5 min. etter oppstart. Da jeg måler på skinna til de 3 bakre, får jeg 6 volt, og på de 3 andre får jeg 12 volt. Jeg fant ledningen som gikk til jord....ifølge fargekodene og jeg har strippa ledningsstrømpene så langt det lar seg gjøre. Så jeg mister ledningen ca. 10 cm. i forbindelse med torpedoveggen. Jeg prøvde følgende....kobla meg bare innpå + ledningen i sikringsboksen, satte på en ny sikringsholder, og la ny ledning videre til glødereleet. Da holdt sikringa, men det endra ingenting på glødinga. Jeg trekker derfor 2 sluttninger....enten er releene ødelagte, eller så har jeg kobla meg på feil et sted.

Jeg kan tydeligvis null og nix, så jeg burde egentlig bare kjørt bil, og holdt meg langt unna alt utenom å peile olje, vann, og fylle diesel..... Men det har jeg ikke råd til.

Sånn oppførte den seg da jeg kjøpte bilen:

Den gløda i ca. 5 sek. før lampa slokker, og jeg hørte det klikka i glødereleet, så var den klar til start. Etter at motoren har starta, måler jeg som nevnt tidligere 12 volt, og 6 volt i ca. 5 min. Siden anlegget mitt er fucka, så har jeg kobla dette på egen bryter, og jeg har nå 5 plugger med 12 volt. Den siste er en 6 voltsplugg som er død. Men de andre 5 funker fint.

Så mitt spm. blir som følger.....siden jeg har målt 12 volt på skinna i 5 min. etter oppstart, så må jo det bety at 12 volts plugga fysisk gløder med 12 volt i 5 min. etter oppstart, og 6 volts plugga med 6 volt i 5 min. etter oppstart, eller er jeg helt ute og sykler her ? Med den manuelle glødinga, gløder i ca. 5 sek. også starter jeg. Skrur jeg av glødinga da, så stopper motoren nesten uansett hvor mye gass jeg gir. Men hvis jeg lar den gløde i ca.45 sek. til 1 min., så går den hvis jeg setter på håndgassen/eller gir litt gass, så turtallet er rundt 1000-1200 rpm.

Jeg kommer til å skaffe meg ytterligere 1 stk. 12 volts plugg, så alle er på 12 volt, og virker. Nå virker jo glødinga bare på 5 sylindre. Det vil vel også spille inn her. Motoren fjusker, lugger og er kraftløs når den er kald. Den bør gå i minst 5 min. før jeg kjører, ellers er den som sirup. Kan jeg ha andre feil her i tillegg til glødinga ?? Jeg har aldri hatt Nissan før.

Til sammenligning så har jeg manuell gløding på Pajero'n min, og null ettergløding. Der gløder jeg i ca. 5-15 sek. avhengig av hvor kaldt det er. Med en gang motoren har starta, skrur jeg av glødinga, og da går den som ei klokke, og jeg kan kjøre med en gang. Den fjusker ikke, lugger ikke, eller noe annet rart. Jeg er helt tom for ideer og drittlei av å klundre, så jeg har ikke prøvd å finne ut av dette med feilsøking på ei stund nå. Nå vil jeg kjøre litt også, så får gløding være gløding ei stund til......

Er det normalt at det er så store forskjeller på disse motora ? Foreldra til en kamerat av meg hadde en Nissan Urvan, og den måtte glødes i ca. 20 sekunder, sjøl om den var driftsvarm, for å få start på den :shock:

Noen forslag videre ?
Kenneth32

Offroader

Innlegg øystein » 23/04/2009, 09:40

:hand: Kan vel Gjøres på mange måter det der :!: Men man skal være litt forsiktig for på høyere side ved sikringen sitter styreboksen til glødinga :!: Å den koste ca 10000 kr ny ca :!: Så det er ikke bare å sette på brytter å strøm som noen sier :!:
DETTA GÅR FINT ELLER SÅ BRUKER VI KRAFT GANG ARM
øystein

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg Kenneth32 » 25/04/2009, 08:30

Jeg kjører strømmen rett inn på releene. Det er null forbindelse mellom den glødehjernen og det jeg har gjort. For jeg har nippa ut begge støpslene som går til releene ved høyre batteri. Så hvis den er ødelagt, så var den ødelagt før jeg begynte å fucke med systemet. Og da er det vel den som har lagd peset for meg fra starten av kanskje. Men den ledningen som gikk til jord, fant jeg ikke samme fargekode på i glødehjernen, så jeg aner ikke hvor feilen kan ligge jeg.

Men nå er da bilen kjørbar.....men hva skjer til vintern som det blir kaldt og jævlig......spennende....
Kenneth32

Offroader

Neste

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester