ARB luftsperre, trøbbel

ARB luftsperre, trøbbel

Innlegg K-F » 21/05/2009, 21:47

2006 Patrol Mountain Truck.

ARB luftsperre og kompressor.

Sperra slår inn av selg selv ved innkobling av 4x4, og noen ganger helt ukonsekvent :shock:
Skrur på kompressor, vipper bryteren til sperra på og av igjen, men sperra er fortsatt på.
Mye jokking frem og tilbake, kompressor av\på, sperrebryter av\på, så løsner den pluttselig.

Når sperra er av, har jeg koblet bort kompressor, og koblingen til solenoiden. Da skal det vel i utgangspunktet ikke være mulig å skru sprerra på. Så setter jeg bilen i 4x4, og vips...sperre på igjen.

Dette er bare "litt" guffent med 37" på asfalt, det blir jo kul umulig å svinge nevneverdig. Så det er ganske farlig å kjøre med, omtrent som om rattlåsen slår i...

Noen som vet hva som skjer?
K-F

Nissan4x4 fan

Re: ARB luftsperre, trøbbel

Innlegg colormax » 21/05/2009, 22:37

Antar det er på fremakselen det er snakk om. her må det da være hentet strøm fra et feil sted til styringene, koblingsfeil, men det virker jo merkeligt at dette kan slås av igjen , men slår det seg av igjen, først etter du har koblet ut 4x4 driften igjen ?
Hvem har montert spærren din , regner med den fysyske jobben er gjort hos A/T da er spørsmålet hvem som har koblet dette opp.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg K-F » 22/05/2009, 14:07

Dette har fungert helt fint så lenge vi har hatt bilen(bare ca to mnd). Første gang dette skjedde var i et sprengningsfelt hvor en kollega av meg lekte seg litt.

Fremakselen ja, glemte å si det :oops:

I går fikk jeg løsnet den med mye jokking frem og tilbake. Parkerte bilen, og i dag når jeg svingte ut av p-plassen var den låst igjen.

Jeg har såvidt prøvd å slå av sperre med 4x4, og det funka dårlig og gadd ikke strule mer med det.
Extreme 4x4 står det på siden. Er visst gamlebilen til en av BNH sjefene mener jeg det har blitt sagt

Kompressoren går hele tiden, mulig lekk et sted (har ikke sett så mye på det). Den har også gått når jeg skura av bryteren til den :shock: , måtte dra ut strømmen til den... bryteren virker nå, men virker ikke som den greier å lage trykk nok.

Når jeg har vært heldig å fått sperra av, så har jeg tatt av styrestrømmen til solenoiden, da skal det vel i utgangspunktet være umulig å skru sperra på?
Uansett, den skrur seg på..... Begynner å lure på om noe i akselen har fått seg en trøkk-16 på en tur som en kollega var på og at noe har tatt kvelden der.

Altså:

Sperra går på i 2wd etter å ha stått rolig over natta. (Uten bruk av kompressor og innslag)
Sperra går på ved innkobling av 4wd. (Uten bruk av kompressor og innslag)
Det er ikke lett å få den av igjen, uansett hvordan man kombinerer kompressor og bryter til solenoiden.

Jeg driver mest med SAAB på hobbybasis, og har ikke drevet så mye med 4x4 biler, så hvis jeg har litt dårlig 4x4 forklaring får dere si ifra :)
K-F

Nissan4x4 fan

Innlegg Globetrotter » 22/05/2009, 20:30

Heisan!

Normalt skal det ikke gå an å få en luft locker til å koble inn uten trykk i diffen. Dersom denne slår inn uten at du ønsker det, har du minst to problemer.
1. Du har 100 psi trykk i luftsystemet uten at du har slått på kompressor. Dette går ikke (det kan seff være designet for å stå med konstant trykk, men med kompressor avslått skal trykket gå ned over tid om du "bruker" luft til feks sperre), ogt du nevner jo at kompressor går hele tiden
2 Solenoiden til sperre/locker slår seg ikke av (lukker ikke), eller at den åpner og lukker etter eget forgodtbefinnende. Dette kan jo selvfølgelig være et ledningsbrudd.

Umiddelbar tanke: Er du HELT (HEEEELT!!) sikker på at det er diff locken som ikke vil slippe? Defekte frihjulsnav (automatiske) er et mye vanligere problem enn en defekt locker, og om disse ikke løser ut, vil du også merke at ett av hjulene "lager spor" eller "henger" litt i forhold til det andre.

At sperra skal kunne gå på i 2wd etter å ha stått rolig over natta, uten bruk av kompressor og innslag, skal rett og slett ikke gå an??? Men frihjulsnav kan føkke til så man TROR at diffen er innkoblet! (se min garasje side5 eller noe... :) Jeg tilskriver Nissans automatiske frihjulsnav alt ondt her i verden...)

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge

Innlegg colormax » 22/05/2009, 22:02

Når han kobler ut sperra blir det jo ikke spen mellom akslene fremme, så er den stiv fremme og nesten umulig å få til å svinge, så må det være sperren som henger.
om et av frijuls nava henger , så kan du finne dette ut ved å slå av nava vri melomakselen , så slår du inn et av nava og kjenner om det blir noen forskjel,
om du ikke har sperren inkoblet bør du kunne vri akslen sån at den roterer i diffen. først ene siden så slår du den av og prøver det samme på andre siden.
er fortsat i tvil om nava henger, så jekker du den opp på en og en side.
Lås siden som står på bakken og vrie julet med sperren inne og frijusnava i fri, da skal det ikke være motstand.
Ble mye greier dette , satser på at noe av dette er riktig. :mrgreen: Lykke til.
Problemer med å forstå hva jeg mener så ring gjerne 98424481 :wink:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg K-F » 24/05/2009, 20:58

Takker for svar gutter!

Blir vel å ringe Viking i morgen tenker jeg. Hvilke av BNH verkstedene anbefales? (Oslo\akershus)

Slenger opp et par bilder av doningen, den er er i sølvfarge, men er klistret med reklame på sort bakgrunn som dere ser.

Bilde

Fått på takstativ, blinkers og litt utstyr :D

Bilde
K-F

Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 24/05/2009, 21:02

Ser orntlig grom ut, denne må jo med på nissan, treffet i kr sand.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg colormax » 24/05/2009, 21:08

De kan vel ikke sette denne i annet en look eller auto, så da har du ikke muligheter for å fri den helt ut, med de frijulsnava som er på denne bilen. da vil akslenne kunne koble inn med feilen din.
Men bilen er jo kjempe tøff det er sikkert og vist.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg K-F » 24/05/2009, 21:14

Joda, artig bil dette :)

3" eksos
6mm alu skliplater under hele bilen
Vinsj i kybbe på 4kant feste, foran\bak montering
ARB kompressor
Luftsperre foran
Utkoblebart stabstag bak ( er vel på alle disse?)
Bygd for 37", godkjent med 35".
37" på bilen, ett stk 35" på taket (for syns\morro skyld)
Både 35" og 37" er seipede
Full rulle med navi, skinn osv.
ARB takstativ
Gulblink i selvlagede fester til takstativet.
Xenon ekstralamper i front.

Får se om det blir mer etterhvert.
K-F

Nissan4x4 fan

Innlegg kj-gerilja`n » 24/05/2009, 21:24

groooooome vogna det der..... :D
if you aint stuck u aint trying.... Kjører king cab og komatsu HD 605...
tlf 92648276
kj-gerilja`n

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg colormax » 24/05/2009, 21:25

Du må få plass til et nissan4x4.no merke på den, du fikk vel de av meg den dagen du hentet bilen :?:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg K-F » 24/05/2009, 21:30

colormax skrev:Du må få plass til et nissan4x4.no merke på den, du fikk vel de av meg den dagen du hentet bilen :?:

Hmm, vi fikk bilen for ca 1,5måned siden. Husker ikke navnet på han som hadde den før oss, mulig det er han du mener?
K-F

Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 24/05/2009, 21:34

Tok feil av bil jeg :think: det var ikke den jeg trodde, men den bør ha Nissan4x4.no merke uansett :dance:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg K-F » 24/05/2009, 21:37

Helt klart! 8)

Vi skal helt klart være med på treff, men det blir nok ikke Kristiansand på oss.
Følger med på treffsidene, om det kommer noe på Østlandet\omegn.
Får nok bli medlem i denne bilklubben også :D
K-F

Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 24/05/2009, 21:44

Du er jo med :dance: Svarstad til helgen, blir sikkert kjempebra det.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Neste

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester