Radiokommunikasjon

Re: Radiokommunikasjon

Innlegg svinball » 03/07/2009, 12:37

svinball

Nissan4x4 fan

Innlegg Pathman » 03/07/2009, 19:50

Antenna passer nok bare 27MHz radioer.

Har blitt forsinka med borringa, men jeg skal bore høl inni fremste feste på takrailen. Det er et plastdeksel der som kan tas av. Deretter borer jeg ut sideveis mot midten av bilen gjennom festet på takreilen. Så trekker jeg ledning og tetter alt sammen med noe sikaflex-lignende greier som er beregnet for å tette sånt. Så setter jeg plastdekselet på igjen - og har et usynlig hull i taket.
Kan legge ut bilder legge av hølet når jeg er ferdig.

Vi får parkere ved siden av hverandre en dag så er vi sikre på at rekkevidden på radioene holder :lol:
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg colormax » 03/07/2009, 20:36

Kryses våre tur veger med der Svinball er under sommerturen?
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Pathman » 03/07/2009, 22:43

Etter litt detektivarbeid har jeg funnet ut at det ikke er umulig at svinballen bor rett borti veien her etsted..... :think:
Og hvis han kjører nordover så ser han skiboksen min i veikanten midt mellom bakeriet og motorsenteret :D
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg colormax » 04/07/2009, 00:16

Da tar du han inn du han på talatuten din da :idea:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg svinball » 04/07/2009, 22:35

svinball

Nissan4x4 fan

Innlegg Pathman » 05/07/2009, 23:19

Da er hullet laget

Jeg klipset av fremste deksel på takrailen.
Nederste røde pil viser hvor jeg borret ned i taket.
Øverste røde pil viser hvor jeg skal gå ut mot taket med kabelen.

Nederste bilde viser hvordan hullet ser ut fra innsiden. Vakkert, ikke sant? :dance:

Bilde

Bilde

Inni dekselet blir det tettet rundt kabelen med noe sikaflexlignende glye.
Hullet er nå plugget i påvente av kabel og antenne, som ble sendt fra EMES fredag. :)

Hvis kabelen noengang skal vekk, er det bare å tette begge hullene og ingen vil noensinne (nesten) se at det har vært et hull der.

Husk å bruke en magnet under hullet når en borer for å samle opp metallspon.
Et godt tips til hvor du skal få tak i fantastiske magneter er å plukke istykker en gammel harddisk. I tillegg til supersterke flate magneter får du da noen nydelige brikker til å sette under glassene på salongbordet i tilfelle en er pålagt å bruke sånt :lol:

Følg med følg med for neste episode. Da skal jeg montere frontpanelet på Albrechten. Flere finurlige løsninger er på gang :D
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg svinball » 06/07/2009, 12:54

Hmmm.. Lurer på om festet for railsen er orginal på alle biler(f.eks Patrol) Så det bare er å borre hull, så kan man montere rails... ;)
svinball

Nissan4x4 fan

Innlegg Pathman » 06/07/2009, 23:09

Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg kj-gerilja`n » 06/07/2009, 23:28

flott løsning detta her... blir gøy å se det in life... :D
if you aint stuck u aint trying.... Kjører king cab og komatsu HD 605...
tlf 92648276
kj-gerilja`n

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg navaraholmen » 09/08/2009, 11:27

Hei! er helt grønn på Radiokommunikasjon, så lurer på om dette er en radio jeg kan bruke i bilen og få kontakt med alle andre på treff og sånne ting? den passer også i din brakett, så hadde vært fint sånn sett!

Zodiac Proline 80M 68-88 MHz

Yrkesradio 80 MHz
Art.nr.:30280
Beskrivelse:Zodiac Proline M-serien finnes i 3 ulike frekvensområder. Zodiac Proline 80M er for deg som jobber med bygg og anlegg, taxi, budfirmaer e.l. Zodiac Proline 100M passer for deg som jobber innen jordbruk/industri/e.l. Zodiac Proline 400M passer for deg som jobber i områder med mye radioskygge, dvs høye bygninger, tuneller o.l.

Proline M er en robust og meget fleksibel radio som passer til de fleste radiosystemer.
Noen av egenskapene:
- Liten størrelse / stor kapasitet.
- Programmerbar inntil 255 kanaler.
- Alle vanlige tonesystemer inklusive et egendefinert system.
- Tydelig og belyst display.
- "Hvem har søkt" og tapt anropsliste.
- Enkel montering med DIN ramme (tilleggsutstyr).
- Fleksibel tilkopling av tilleggsutstyr.

Programmering av radioen kommer i tillegg.
Pris: kr 3 892,50
Enhet: stk.

http://zodiacno.jetshop.se/
navaraholmen

Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 09/08/2009, 12:25

Jeg har ikke mye greie på dette, men jeg er helt overbevist om at det vi brukte på sommerturen er for dårlig til bruk i Norge. men helt greit mellom biler som kjører med kort avstand på treff og etterhverandre langs vegen.
Men det må da gå ann å få ting som er bedre en dette.
Kjører du i store åpene områder funker det sikkert et stykke.
men er det fjell så er det nesten ubruklig etter min mening og erfaring.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Pathman » 09/08/2009, 13:48

Systemet vi brukte på turen var 27 MHz
Zodiacen er ikke på denne bølgelengden og vil kun kommunisere med andre på tilsvarende bølgelengde.

Jeg er enig med colormax i at 27MHz har sine svakheter. Det er kjent at samtalekvaliteten kan være dårlig. Men mye av problemet kan elemineres ved å justere og montere/plassere antennen korrekt og fjerne støykilder og løse kabler. I tillegg er mange antenner (inkludert min egen) for korte til å utnytte kapasiteten godt nok.
Fordelen med 27MHz er at det er billig og det er et etablert samband slik at "alle" har det og det derfor er enkelt å kommunisere med andre. På andre frekvenser er en låst til å snakke med de som har tilsvarende utstyr og da går en etter min mening glipp av noe av det fellesskapet slikt utstyr gir.

Bl.a. sparte jeg flere tusenlapper på vei hjem fra ferie sist uke fordi jeg snappet opp noe trailersnakk på kanal 11 og dermed ble varslet om en laserkontroll et stykke foran meg. Men dette var ren flaks for selv innen langtransporten er bruken på vei ut. I løpet av 1000 km gjennom Norge sist onsdag var det bare aktivitet 4-5 ganger på kanal 11, pluss noe GPP på 9 og 3. 16 var helt taus selv om jeg ropte og skrek etter en antenneutstyrt Landrover jeg møtte. Ellers er radioen nyttig ved forbikjøringer - bare spør André :D

Er du på jakt etter utstyr kan du sjekke hos eller . Jeg har handlet hos begge de gir gode veiledninger og anbefalinger. Halve sommerturen var innom hjemme hos Radiosalg for å handle radio og antenner, og han har lovet oss i nissan4x4 gode priser på de vi kjøper. Jeg skal snakke med ham igjen i neste uke vedr noe greier, så hvis noen vil jeg skal spørre om noe bare send meg en PM.
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg colormax » 09/08/2009, 14:14

dette sambandet var jo likt for 35 år siden og har av forstålige grunner falt bort, synes heller vi burde få en ex tereng turing kanal . med apperater som har mye bedre funksjoner.
Vi hadde antenner på både 2-3 m og trimmet til både 5-6-7-15 w
Men jeg mener helt klart dette er for dårligt,
Gutta i USA og Australia ++++ bruker dette under veldig andeledese forhold.
Vi har jo brukt lokket nettver i arbeids samenheng både i tuneller og annet, det har fungert mye bedre.
Jeg mener vi må komme videre, er heller ikke så opptatt av den store felles muligheten, ser når vi er i dk på strand turen . bare en masse svada prat.
Jeg vil søke om lisens for lokket nett.
så kommer vi til å kjøpe inn en del apperater til det, i første omgang hånd portable med hurtig kobling, til bil strøm antenne funksjon.
Har leitet etter dette i flere år og det ser bedre og bedre ut hele tiden, liker de som politiet bruker. mener de er fra Motorola.
Samt at medlemmene får mulighet for å benytte denne kanalen.
Det må da finnes muligheter for fremskritt her.
Ganske kipt å kjøre rundt med 2m antenner etter min mening.
Man kan selfølgelig bare ha et sånt apperat stående i bilen . men hvem gidder sitte å lytte på det. jeg ser på dette som bare en ekstra støy kilde.
Er fult klar over at noen er uenige i dette, men det må dere bare vere :mrgreen:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Pathman » 09/08/2009, 19:39

Jeg kommer i all vennskapelighet til å stort sett fortsette med å være uenig (og litt enig) med colormax her :badboy: :lol:
Lukket nett er og blir lukket, og det er svadaen på nettet som er gøy, samt muligheten for å kommunisere med andre enn "sine egne". Enhetene for lukket nett er også mere kostbare, og jeg tror ikke "folk flest" vil anskaffe disse når en kun kan snakke med de andre i klubben, som for min egen del stort sett befinner seg 4-500 km unna.

Men - kvaliteten på 27MHz-båndet er for dårlig.
Etter hvert vil enheter for samband innen UHF 407-470 MHz-båndet overta. Det er innenfor disse frekvensene dagens PMR-radioer ligger, (ClasOhlson-radioene). Mye taler for at det etter hvert vil bli tillatt med sterkere utgangseffekt enn dagens 0,5W og da vil også rekkevidden øke ut over de 3+km som i dag er mulig. (Selv om enkelte radioer påstår å ha både 8 og 12 km rekkevidde). Frekvensen er høyere, slik at kortere antenner kreves, og samtalekvaliteten er på grensen til ypperlig når en bruker utstyr av god kvalitet. Det er også lite fremmed støy på disse bl.a. fordi de ikke nås av utenlandske sendere.

Og selv om det til tider er "stille" på CBen så er det så mange av dem ute at å fase dem ut vil ta tid.
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

ForrigeNeste

Returner til Teknisk

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester